نویسندگی، مشق شب نیست که نوشته و تمام شود

نویسنده کتاب «عزیزخان» گفت: نویسندگی مشق شب نیست که نوشته و تمام شود؛ نویسنده مانند بچه‌مدرسه‌ای همیشه دغدغه مشق مدرسه را دارد.

فریده شمس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مشکلات بانوان نویسنده بستگی به شرایطشان دارد، تأهل یا مادر بودن بر میزان دغدغه و وقت آزاد تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: مشکلات بنده که متأهل و مادر هستم، بیش از یک زنِ نویسنده مجرد است که تمام وقتش به نویسندگی می‌گذرد. امثال بنده هم باید همسر خوبی باشند و هم مادر خوبی، همچنین با چالش‌های اطراف دست و پنجه نرم کنند؛ به‌شخصه با تمام این چالش‌ها روبه‌رو هستم و سعی می‌کنم از وقت خواب و وقت اضافه خودم برای نوشتن بگذرم تا به علاقه‌ام برسم.

نویسنده کتاب «عزیزخان» درباره علت وقفه طولانی بین چاپ کتاب اول و دوم تصریح کرد: نویسندگی، مشق شب نیست که نوشته و تمام شود، نویسنده مانند بچه‌مدرسه‌ای همیشه دغدغه مشق مدرسه را دارد. مدتی که در دوران کرونا به سر بردیم به دلیل دغدغه‌های فراوان نتوانستم فعالیتی داشته باشم، در وقایع اخیر نیز همین‌طور، تمام این اتفاقات تأثیرگذار است، حال آنکه ذهن نویسنده باید آزاد باشد.

وی با تاکید بر وسواس نویسندگان برای چاپ کتاب جدید گفت: «عزیزخان» در سال ۹۸ به عنوان کتاب سال معرفی شد، در نوشتن کتاب بعدی دچار وسواس شده‌ام، بارها تا آخر نوشتم و قصد ارسال برای انتشارات را داشتم اما بازهم پشیمان شدم. در اصل نوشتن کتاب تمام شده، اما بازخوانی‌های وسواس‌گونه چاپ کتاب را به تعویق انداخته است.

مشکلات حوزه نشر و فروش

شمس درباره مشکلات حوزه نشر و فروش خاطرنشان کرد: صفر تا صد چاپ کتاب اول را شخصی انجام دادم و به مشکلی برنخوردم، هرچند ناشر پخش را به عهده نمی‌گیرد. این هزار جلد را فقط در استان مرکزی پخش کردم، متقاضیان زیادی دارد و هنوز برای چاپ دوم اقدام نکردم.

وی افزود: در این حوزه مؤسسات فرهنگی باید همکاری کنند، زیرا کاری از دست نویسنده برنمی‌آید و نمی‌تواند تبلیغات گسترده‌ای داشته باشد، این وظیفه مؤسسات فرهنگی است. نویسنده نباید به دنبال تبلیغات کشوری باشد، اگرچه اداره کتابخانه مرکزی از بنده تجلیل و کتاب را خریداری کرد، بعد از اینکه کتاب نوشته و چاپ شد از دست نویسنده خارج است، از نویسنده گمنامی مثل من کاری برنمی‌آید، نمی‌توانم شهر به شهر کتاب را تبلیغ کنم.

این نویسنده گفت: بعد از اینکه «عزیزخان» به عنوان کتاب برتر سال انتخاب شد، ۵۰۰ جلد به فروش رفت اما فقط در استان و برای فروش در کشور نمی‌دانم چه مرجعی می‌تواند کمک کند. برای چاپ کتاب دوم به دنبال راهکاری برای تبلیغ در سراسر کشور هستم.

کد خبر 655683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.