۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
«JUICE» به‌دنبال حیات فرازمینی

«کاوشگر JUICE نخستین ماموریت مطالعه سیارات بیرونی است که توسط آژانس فضایی اروپابرنامه‌ریزی شده است. در این پروژه بیشتر قمر گانیمد که یکی از اقمار چهارگانه مشتری است، مورد توجه قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که در این قمر منابع آبی و نمکی بسیاری وجود دارد و این مسئله برای بررسی حیات بیگانه اهمیت دارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مسائلی که از گذشته تاکنون ذهن بشریت را درگیر کرده، وجود بیگانگان در جهان هستی است. اینکه ما در این کیهان تنها هستیم یا نه، یکی از مسائلی است که تاکنون پاسخ قطعی برای آن ارائه نشده، اما به‌لحاظ ریاضی و آماری وجود حیات بیگانه ناممکن نیست.

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بسیار عظیم است و همین عظمت، موجب کنجکاوی دانشمندان برای شناخت بیشتر کیهان و کشف حیات احتمالی بیگانگان شده است. در منظومه شمسی تنها سیاره زمین میزبان حیات هوشمند است و سیارات دیگری مانند مریخ ممکن است میزبان حیاتی تک‌سلولی باشد. در بین اجرام منظومه‌شمسی اقمار مشتری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل مأموریت‌های بسیاری برای بررسی آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

یکی از ماموریت‌هایی که برای مطالعه بر اقمار مشتری برنامه‌ریزی شده JUICE نام دارد که برای بررسی و شناخت بیشتر آن با محسن منتظری، ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مأموریت JUICE توسط کدام سازمان فضایی برنامه‌ریزی شده است؟

کاوشگر JUICE توسط آژانس فضایی اروپا برنامه‌ریزی شده و به فضا پرتاب خواهد شد. پرتاب کاوشگر JUICE نخستین مأموریت مربوط به سیارات بیرونی به‌شمار می‌رود که توسط آژانس فضایی اروپا مدیریت شده است.

آژانس فضایی اروپا با چه هدفی در این حوزه فعالیت می‌کند؟

آژانس فضایی اروپا، سازمانی است که در حوزه هوافضا فعالیت می‌کند و در قاره اروپا واقع شده است. در تشکیل این آژانس فضایی چند کشور اروپایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عملاً این آژانس یکی از رقیبان سازمان فضایی ناسا محسوب می‌شود.

آژانس فضایی اروپا پروژه JUICE را به تنهایی مدیریت می‌کند و قصد دارد طی این مأموریت روی اقمار یخی سیارات بیرونی مطالعه کند. JUICE مخفف هدف اصلی پروژه یعنی Jupiter Icy moons Explorer بوده که به معنای اکتشافات قمرهای یخی مشتری است.

فضاپیمای JUICE چه زمانی به فضا پرتاب شد؟

این فضاپیما قرار بود که طی چند روز گذشته به فضا پرتاب شود، اما به‌دلایل مختلفی پرتاب آن با تأخیر مواجه شد، همچنین روز پنج‌شنبه _بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ به دلیل آب‌وهوای نامساعد جو این پروژه نتوانست به مرحله عملیاتی برسد. درواقع پرتاب کاوشگر JUICE به میزان زیادی وابسته به آب‌وهوای کشور فرانسه است، زیرا این کاوشگر از جزیره گویان فرانسه پرتاب می‌شود.

کاوشگر JUICE از چه تجهیزاتی برخوردار است؟

کاوشگر JUICE توسط موشکی که در گذشته تلسکوپ فضایی جیمزوب را به فضا منتقل کرد و در مدار قرار داد، پرتاب می‌شود سپس در فاصله یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین، جدا خواهد شد. کاوشگر JUICE از تجهیزات مختلفی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به مغناطیس سنج، ارتفاع‌سنج، رادار، طیف‌سنج و دوربین‌های نوری اشاره کرد. این کاوشگر شامل وسایل بسیاری است و با استفاده از آن‌ها می‌تواند تغییرات دمایی و پوشش عایق سطح پوسته در اقمار سیاره مشتری را اندازه‌گیری کند.

سیاره مشتری چه ویژگی‌هایی دارد؟

درحال‌حاضر پژوهشگران متوجه شده‌اند که مغناطیس سیاره مشتری نسبت به مغناطیس زمین، بسیار قدرتمندتر است و شدت نیرو در این سیاره حدود هزار برابر زمین است. با توجه به این مسئله می‌توان گفت که بادها و طوفان‌های خورشیدی نمی‌توانند تأثیری بر سیاره مشتری داشته باشند، زیرا این سیاره طوفان‌های خورشیدی را از خود دور می‌کند.

آیا قبل‌تر اقمار مشتری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؟

بله، در گذشته نیز فضاپیماها و کاوشگران مختلفی از جمله وویجر یک و دو، همچنین سفینه فضایی سترن به سمت سیارات بیرونی سفر کرده‌اند. این فضاپیماها تقریباً تمام سیارات بیرونی را مورد اکتشاف قرار داده‌اند و درحال‌حاضر به واسطه اطلاعات به‌دست آمده می‌دانیم که بین چهار قمر مشتری، زیر سطح قمر اروپا، گانیمد و کالیستو اقیانوس وسیعی شامل آب مایع وجود دارد. عمق اقیانوس‌های موجود در این اقمار چندین برابر بیشتر از اقیانوس‌های کره زمین است. در پروژه JUICE نیز قصد داریم که اقیانوس‌ها را در قمرهای یخی مشتری مورد بررسی قرار دهیم.

برای بررسی اقیانوس‌های قمر مشتری چه اقداماتی لازم است؟

برای اینکه بتوانیم این بخش از سطح اقمار یخی مشتری را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا نیاز است که بتوانیم فضاپیماهایی به مدار این اقمار ارسال کنیم تا در نهایت قادر به انجام مطالعات لرزه‌نگاری، مغناطیسی و سطحی باشیم.

پس از اینکه توانستیم به این مرحله دست پیدا کنیم، باید کاوشگران ویژه‌ای به اقمار مورد نظر ارسال کنیم تا روی سطح آن‌ها فرود آمده و مطالعات مورد نیاز را انجام دهد. در پروژه فضایی JUICE بیشتر قمر گانیمد که یکی از اقمار چهارگانه مشتری است، مورد توجه قرار دارد.

چرا در بین تمام اقمار مشتری گانیمد مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؟

به‌طورکلی گانیمد که یکی از اقمار مشتری است و بزرگ‌ترین قمر منظومه‌شمسی محسوب می‌شود. این جرم آسمانی از ماه، عطارد و تایتان که یکی از قمرهای زحل است جرم بیشتری دارد و حجم بسیار عظیمی از آب را در خود جای داده است. علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود که در این قمر منابع نمکی نیز وجود دارد و اگر وجود نمک در این قمر تأیید شود، می‌توانیم نسبت به وجود حیات فرازمینی در منظومه‌شمسی و قمر گانیمد امیدوار باشیم.

کد خبر 655632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.