۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
فوتبال ایران هشتم آسیا شد

لیگ برتر فوتبال ایران در رده‌بندی لیگ‌های آسیایی در رده هشتم قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از topsoccerblog، فوتبال همانند سایر نقاط جهان، یکی از ورزش‌های پرطرفدار در آسیا است. این رشته ورزشی در سال‌های اخیر جایگاه بالاتری در قاره آسیا پیدا کرده است و فصل به فصل پیشرفت‌های محسوسی در این قاره دیده می‌شود. قطر آخرین جام جهانی فوتبال را سال ۲۰۲۲ میزبانی کرد و سومین کشور آسیایی شد که پس از کره جنوبی و ژاپن میزبان جام جهانی بود.

سطح رقابت در لیگ‌های فوتبال باشگاهی آسیا نیز روزبه‌روز به سطح اول دنیا نزدیک‌تر می‌شود. در همین راستا برخی از بهترین بازیکنان جهان جذب پرجمعیت‌ترین قاره شدند. آخرین انتقال بزرگ مربوط به کریستیانو رونالدو بود که ژانویه گذشته از منچستریونایتد به النصر رفت. در این مقاله، TOP SOCCER BLOG برترین لیگ‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۲۳ را آورده است.

۱. K-League (کره جنوبی)

K-League کره جنوبی سال ۱۹۸۳ ایجاد شد و در حال حاضر ۱۲ تیم در آن رقابت می‌کنند. در سال‌های اول تیمی از این لیگ به دسته پایین‌تر سقوط نمی‌کرد و تیمی نیز به آن اضافه نمی‌شد ولی الان شرایط فرق کرده است.

جونبوک هیوندای موتورز با ۹ عنوان قهرمانی در کی‌لیگ، موفق‌ترین باشگاه کره جنوبی است.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) از سال ۱۹۹۱ برترین لیگ‌های قاره آسیا را معرفی کرده است و لیگ کره جنوبی از سال ۲۰۱۱ هر ساله بهترین لیگ فوتبال آسیا بوده است. باشگاه‌های کره جنوبی در مجموع ۱۲ بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

۲. جی‌لیگ ۱ (ژاپن)

این لیگ که سال ۱۹۹۲ تأسیس شد، یکی از موفق‌ترین لیگ‌های فوتبال باشگاهی آسیاست. ۱۸ باشگاه در لیگ ژاپن حضور دارند. آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال، تیم ناگویا گرامپوس ایت را در فصل ۹۶-۱۹۹۵ هدایت می‌کرد.

موفق‌ترین باشگاه فوتبال ژاپن از نظر مجموع قهرمانی‌های داخلی در لیگ، کاشیماآنتلرز است که هشت عنوان قهرمانی را کسب کرده است.

کاشیماآنتلرز سال ۲۰۱۶ با پیروزی ۳-۰ مقابل آتلتیکو ناسیونال قهرمان آمریکای جنوبی، به اولین باشگاه آسیایی تبدیل شد که به فینال جام باشگاه‌های جهان راه پیدا کرد.

تیم‌های ژاپنی تاکنون هفت بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

۳. لیگ حرفه‌ای عربستان (عربستان سعودی)

لیگ حرفه‌ای عربستان سال ۱۹۷۶ تأسیس شد و از آن زمان به عنوان یک لیگ قدرتمند در قاره آسیا شناخته می‌شود. در حال حاضر ۱۶ تیم در لیگ عربستان در حال رقابت هستند اما از فصل آینده تعداد تیم‌های لیگ عربستان به ۱۸ تیم افزایش خواهد یافت.

تیم‌های لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی حقوق بالایی به بازیکنان داخلی پرداخت می‌کنند تا آنها را از مهاجرت به خارج از کشور باز دارند. علاوه بر این، بازیکنان سایر کشورها برای حضور در این لیگ تمایل زیادی دارند و بازیکنان خارجی زیادی در لیگ عربستان هستند.

النصر ژانویه ۲۰۲۳ کریستیانو رونالدو را از منچستریونایتد به خدمت گرفت که مسلماً بزرگترین انتقالی است که تاکنون توسط یک باشگاه فوتبال در آسیا انجام شده است.

موفق‌ترین باشگاه فوتبال عربستان الهلال است که ۱۸ بار قهرمان لیگ و چهار بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده است. همچنین الهلال بیشترین قهرمانی را در تاریخ AFC دارد.

در مجموع، باشگاه‌های فوتبال عربستان سعودی شش بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

۴. لیگ ستارگان قطر (قطر)

لیگ ستارگان قطر (QSL) سال ۱۹۷۲ تأسیس شد و ۱۲ تیم در لیگ ستارگان قطر هستند.

این لیگ یکی از سریع‌ترین لیگ‌های فوتبال از نظر رشد در آسیاست و بازیکنان خارجی زیادی را از کشورهای اروپایی، آفریقایی و سایر کشورهای آمریکای جنوبی جذب کرده است.

ژاوی هرناندس، ستاره سابق بارسلونا، چند سال هدایت السد را بر عهده داشت که موفق‌ترین باشگاه فوتبال قطر است.

برخی از بازیکنان مشهور فوتبالی که در قطر بازی کردند عبارتند از سیدو کیتا، ژاوی، ولادیمیر وایس، مارسل دسایی، پپ گواردیولا، جونینیو پرنامبوکانو، رائول گونزالس، خامس رودریگز و وزلی اسنایدر.

تیم‌های فوتبال قطر دو بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

آنها همچنین برخی از بهترین و به‌روزترین ورزشگاه‌های فوتبال در جهان را دارند.

۵. سوپرلیگ (چین)

سوپرلیگ چین سال ۲۰۰۴ با تغییر برند تأسیس شد. در حال حاضر ۱۶ تیم در این لیگ با هم رقابت می‌کنند. در سال‌های اولیه، مشکلات متعددی به خاطر تبانی در لیگ چین وجود داشت. در سال‌های اخیر، باشگاه‌های چینی مبالغ زیادی را برای جذب بازیکنان بزرگ هزینه کرده‌اند. برخی از بازیکنان بزرگی که به چین نقل مکان کردند عبارتند از: کارلوس توس، دیدیه دروگبا، اسکار، پائولینیو، یانیک کاراسکو، جکسون مارتینز، هالک، گراتزیانو پله، رامیرس، اسکوئیل لاوتزی، رناتو آگوستو و سدریک باکامبو.

آن خریدهای بزرگ باعث تقویت سوپرلیگ چین شد زیرا میانگین تماشاگران در مسابقات لیگ به ۲۵ هزار نفر در هر بازی رسید.

موفق‌ترین باشگاه فوتبال چین گوانگژو اف سی با هشت عنوان قهرمانی در لیگ است.

باشگاه‌های فوتبال چین در مجموع سه عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌اند.

۶. لیگ حرفه‌ای امارات (امارات متحده عربی)

لیگ حرفه‌ای امارات سال ۱۹۷۳ تأسیس شد و در حال حاضر ۱۴ باشگاه در آن رقابت می‌کنند.

العین با ۱۴ عنوان بیشترین عناوین داخلی را در امارات به دست آورده است. آنها همچنین تنها تیمی در این کشورند که موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند. دیگر تیم موفق الوحده است که هفت بار قهرمان لیگ شده و باشگاه الجزیره که سه بار به این عنوان رسیده است.

این لیگ در طول سال‌ها بازیکنان و مربیان بین‌المللی زیادی را جذب کرده است که برخی از برجسته‌ترین آنها آساموا ژیان، گرافیته، میرکو ووچینیچ و کاسمین اولارویو هستند.

این لیگ همچنین به دلیل سرمایه‌گذاری در بخش توسعه جوانان و زیرساخت‌ها با ایجاد آکادمی فدراسیون فوتبال امارات متحده عربی و افتتاح استادیوم‌های پیشرفته مانند ورزشگاه بن‌زاید و استادیوم شهر ورزشی زائد شناخته شده است.

۷. A-League (استرالیا)

لیگ A استرالیا که سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، در حال حاضر با ۱۲ تیم پیش می‌رود. یازده تیم از استرالیا و یک تیم از نیوزیلند. برنده لیگ جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کند؛ در حالی که برنده جام حذفی به دور مقدماتی لیگ قهرمانان راه می‌یابد.

در لیگ استرالیا سقف حقوق تعیین شده است و هیچ بازیکنی نمی‌تواند بیش از آن دریافتی داشته باشد. به همین خاطر تعداد لژیونر در این لیگ بالا است. سیدنی اف‌سی با پنج عنوان موفق‌ترین باشگاه فوتبال استرالیا است.

همچنین یک تیم استرالیایی یک بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده است.

این لیگ در طول سال‌ها بازیکنان و مربیان بین‌المللی زیادی را به خود جذب کرده است که برخی از برجسته‌ترین آنها الساندرو دل پیرو، دوایت یورک، دانیل استوریج، رابی فاولر و نانی هستند.

۸. لیگ برتر خلیج فارس (ایران)

لیگ برتر فوتبال خلیج فارس که به عنوان لیگ برتر ایران نیز شناخته می‌شود، بالاترین سطح لیگ حرفه‌ای فوتبال در ایران است که سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و در حال حاضر از ۱۶ تیم تشکیل شده است. این لیگ توسط سازمان لیگ فوتبال ایران که وابسته به فدراسیون فوتبال ایران است برگزار می‌شود. تیمی که در پایان فصل بیشترین امتیاز را کسب کند، قهرمان لیگ می‌شود و دو تیم انتهایی سقوط می‌کنند.

پرسپولیس با ۱۴ عنوان موفق‌ترین باشگاه است.

تیم‌های ایرانی سه بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

لیگ برتر خلیج فارس در طول این سال‌ها بازیکنان قابل توجهی را به فوتبال جهان معرفی کرده است از جمله علی کریمی که سال ۲۰۰۴ جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را از آن خود کرد و سردار آزمون که از او به عنوان یکی از بهترین مهاجمان آسیا یاد می‌شود.

این لیگ همچنین در سال‌های اخیر با پخش زنده مسابقات از تلویزیون ملی و پلتفرم‌های پخش آنلاین محبوبیت پیدا کرده است.

۹. لیگ برتر ازبکستان (ازبکستان)

سوپرلیگ ازبکستان سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال ۱۴ تیم در آن رقابت می‌کنند. تیم قهرمان به طور خودکار جواز حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کند.

لیگ ازبکستان از فصل ۲۰۱۸ به‌طور رسمی به سوپرلیگ ازبکستان تغییر نام داد. تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ازبکستان نیز از ۱۶ به ۱۲ تیم کاهش یافت. پاختاکور با ۱۵ عنوان قهرمانی، بیشترین قهرمانی در سوپرلیگ ازبکستان را کسب کرده است.

۱۰. لیگ یک تایلند (تایلند)

لیگ تایلند یک در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و ۱۶ باشگاه در این لیگ هستند.

بوریرام یونایتد با هشت عنوان بیشترین قهرمانی در لیگ یک تایلند را کسب کرده است.

باشگاه‌های فوتبال تایلند دو بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند.

۱. K-League (کره جنوبی)

۲. جی‌لیگ ۱ (ژاپن)

۳. لیگ حرفه‌ای عربستان (عربستان سعودی)

۴. لیگ ستارگان قطر (قطر)

۵. سوپرلیگ (چین)

۶. لیگ حرفه‌ای امارات (امارات متحده عربی)

۷. A-League (استرالیا)

۸. لیگ برتر خلیج فارس (ایران)

۹. لیگ برتر ازبکستان (ازبکستان)

۱۰. لیگ یک تایلند (تایلند)

کد خبر 655276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.