ارتقای کیفیت زندگی شهری در گرو مکان‌یابی صحیح عناصر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: کیفیت فیزیکی شهرها، زیبایی و رضایت شهروندان بدون برنامه‌ریزی صحیح، مکان‌یابی مناسب، لحاظ کردن شرایط بومی و فرهنگی، ایجاد تناسب کارکردی و ابعادی در شهر و سطوح ارتباطی به ویژه مبلمان محقق نخواهد شد.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بستر کلان‌شهرهای امروز پاسخگوی نیاز ساکنان نیست و شرایط بسیار دشوار و مخربی برای شهروندان به وجود آمده است، اظهار کرد: عناصر کالبدی شهرهای امروزی با سرعت حرکت انسان‌ها و فشار سنگین زندگی شهرنشینی سازگاری ندارد و فضاها و کاربری‌های عمومی آن از ظرفیت و قابلیت لازم جهت پاسخگویی به نیازهای زندگی پر شتاب شهری برخوردار نیست.

وی افزود: کیفیت فیزیکی شهرها، زیبایی شهر و رضایت شهروندان بدون برنامه‌ریزی صحیح، مکان‌یابی مناسب، لحاظ کردن شرایط بومی و فرهنگی، ایجاد تناسب کارکردی ابعادی در شهر و سطوح ارتباطی به ویژه مبلمان ایجاد نخواهد شد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در صورتی که تجهیزات شهری با برنامه‌ریزی و طبق استانداردها موجود استفاده شود، شهروندان در آسایش و با امکانات بیشتری زندگی خواهند کرد، رضایت آن‌ها از محل سکونت خود بیشتر می‌شود که بهبود کیفیت محیط شهری را در پی دارد.

حسینی تصریح کرد: مبلمان شهری و توجه به کیفیت محیطی در شهرهای امروزی به عنوان عنصری تحول‌آفرین و درآمدزا که می‌تواند چهره شهر را به عنوان یک نماد داخلی و بین‌المللی به همگان معرفی کند، شناخته می‌شود. مبلمان شهری بخش زیادی از فعالیت‌ها را در شهر سامان می‌دهد و باعث بالا رفتن کیفیت برخورداری شهروندان از محیط پیرامون و افزایش رفاه و لذت آن‌ها از فضاهای شهری می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه دانش GIS جای خود را در بسیاری از علوم به ویژه رشته‌های مرتبط با شهر و فضاهای شهری باز کرده است و صاحب‌نظران این رشته‌ها با استفاده از این سیستم به سرعت به تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی دست پیدا می‌کنند و به بررسی نقش سیستم اطلاعات مکانی در مکان‌یابی مبلمان شهری از طریق توابع تحلیلی و مدل‌سازی می‌پردازند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: مکان‌یابی مبلمان شهری با استفاده از GIS ابتدا به مبلمان به عنوان یکی از عناصر و شاخصه‌های مهم شهر می‌پردازد و انواع مبلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس مکان‌یابی این عنصر شهری را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

حسینی گفت: حیات شهری در ارتباط با تعریف ساختار مکان میسر می‌شود، در این بین عناصر مبلمان شهری و معیارهای رنگ‌آمیزی مبلمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر 655204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.