مکان‌یابی صحیح المان‌ها مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: ارتفاع، اندازه و شکل علائم باید به نحوی طراحی شود که به بهترین وجه قابل رویت باشد و به محیط اطراف خود شکلی تازه ببخشد، از جمله موارد بسیار مهم در نصب علائم، مکان‌یابی درست آن‌ها با هدف کارایی بیشتر است.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پلاکارد و پرچم‌ها به تشخیص مکان‌ها و ساختمان‌های مهم کمک می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای مقاصد تبلیغاتی بهره برد.

وی افزود: علائم و پرچم‌ها به مناظر خیابانی رنگ، حرکت و شادی می‌بخشد، آن‌ها به شناخت ساختمان‌ها یا مکان‌های مهم کمک می‌کنند و برای تبلیغ یا اطلاع‌رسانی به کار می‌روند، علاوه بر این ممکن است صرفاً تزئینی باشد و توسط هنرمندان طراحی شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: علائم شهری ممکن است نقش اجتماعی غیرمستقیم یا نمادین نیز داشته باشد و فرد را در تاریخ و شهر ماندگار کند، بناهای تاریخی، محله‌های قدیمی، خیابان‌ها، میدان‌ها و به‌طور کلی نشانه‌های شهری باقی‌مانده از اجداد دور و نزدیک ما همچون علائمی است که به ما کمک می‌کند گذشته خود را بشناسیم و هویت خود را در آن شهر یا مکان بیابیم.

علی‌اصغری ادامه داد: علائم را می‌توان به دیوارها و ساختمان‌ها نصب کرد یا آن‌ها را جزئی از ساختارهای دیگر موجود در خیابان دانست که به هر صورت برپا شده است.

وی تصریح کرد: ارتفاع، اندازه و شکل علائم باید به نحوی طراحی شده باشد که به بهترین وجه قابل رؤیت باشد و به محیط اطراف خود شکلی تازه ببخشد، از جمله موارد بسیار مهم در نصب علائم، مکان‌یابی درست آن‌ها با هدف کارایی بیشتر است. نکات ارائه شده راهگشای افراد و سازمان‌هایی است که در حوزه طراحی تابلوهای گرافیکی و تبلیغاتی در شهرها فعالیت دارند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: محل قرار گرفتن تابلوهای راهنما در شهرها عامل مهمی در انتقال پیام‌ها به بازدیدکنندگان به‌شمار می‌رود، نقشه‌های راهنما، کیوسک و دیگر علائمی که در شهر وجود دارد همانند یک راهنما عمل می‌کند، قرار دادن این علائم در کنار امکانات دیگر از جمله نیمکت‌ها، دکه‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی و مسیرها علاوه بر اثربخشی بیشتر و در بر گرفتن مناطق وسیع‌تر، پیدا کردن مسیر را برای بازدیدکنندگان تسهیل خواهد کرد.

علی‌اصغری گفت: بخش عمده‌ای از فرآیند طراحی علائم و تابلوها به دانش و مهارت طراح در زمینه ارتباطات بصری، سواد بصری و فرهنگ شهروندان مرتبط است، بخش دیگری از طراحی این علائم به دانش استفاده از مصالح مناسب، روش‌ها و فناوری‌ها بازمی‌گردد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در طراحی و مکان‌یابی علائم و تابلوها باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت انسان برای پذیرش اطلاعات محدود است؛ بنابراین اگر نصب این عناصر تنها با پیروی از رقابت انجام شود، شهرها تبدیل به مکان‌هایی پرهرج‌ومرج می‌شود که آرامش شهروندان را سلب می‌کند و موجب اغتشاشات بصری می‌شود.

کد خبر 655191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.