معصومه گودرزی تاکید کرد: تلاش برای احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده در هفته فرهنگی اصفهان

دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان گفت: برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان، موجب دیده‌شدن و اعتباربخشیدن به سرمایه‌های مناطق می‌شود که در پی آن، نیازهای جامعه محلی بهتر تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از نگاه صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، به‌عنوان یک آرمان‌شهر در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود، از «سفرنامه شاردن» گرفته تا سفرنامه معروف ناصرخسرو، این شهر را سراسر شگفتی و اعجاز نام برده‌اند و در بین شهرهای کشور از تاریخ، فرهنگ و تمدن ویژه آن یاد می‌کنند.

هرچند این شهر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و شاید نیاز به معرفی نداشته باشد، اما نمی‌توان از کارکردهای و سیاست‌گذاری به‌روز مدیریت شهری در کشور و جهان در معرفی آن غافل بود، بنابراین نیاز است که همپای سیاست‌گذاری‌های و متد شهری جهان برای معرفی ظرفیت‌های خود به سایر شهرها به‌ویژه شهروندان استفاده کند.

یکی از این سیاست‌گذاری و برنامه‌ها، اجرای هفته فرهنگی شهر است، هفته‌ای که در آن هر شهر با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ و هنر، سعی در معرفی ظرفیت‌های خود به شهروندان و سایر شهرهای کشور و جهان دارد.

خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت فرهنگی خود به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان (سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه)، در گفت‌وگو با متولیان امر و صاحب‌نظران به بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای این هفته برای شهر اصفهان پرداخته است.

اهمیت برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان

معصومه گودرزی، دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پیش از آنکه به اهمیت برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان پرداخته شود، باید به مفهوم این رویداد پرداخته شود. درواقع رویدادها، جشن‌های خاصی هستند که در مکان و زمان خاصی به‌وسیله مؤسسات دولتی، عمومی و سازمان‌های خصوصی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شوند و شامل فعالیت‌های مختلف است. رویدادها یک محرک مهم در توسعه گردشگری به‌شمار می‌آیند و نقش برجسته‌ای در توسعه و برنامه‌های بازاریابی دارند.

وی افزود: رویدادهای فرهنگی، جشنواره‌های رسمی و مفرحی هستند که موضوع آن‌ها فرهنگی و هنری است. این رویدادها به‌طورمعمول دربرگیرنده سنت‌ها، آداب‌ورسوم و ارزش‌های یک منطقه است، بنابراین توجه به فرهنگ و برنامه‌ریزی رویدادهای فرهنگی برای کشورهایی که از فرهنگ غنی برخوردارند، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده یا سنن پیشین استفاده کرد و خلأ به وجود آمده به دلیل فاصله نسل‌های جدید با باورها، ارزش‌ها و هنرهای بومی را به‌وسیله برگزاری رویدادها پر کرد.

این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: برگزاری رویداد هفته فرهنگی اصفهان، موجب دیده‌شدن و اعتباربخشیدن به سرمایه‌های مناطق می‌شود که در پی آن، نیازهای جامعه محلی بهتر تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: متولیان و مسئولان شهر اصفهان با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی که در مناطق مختلف شهر وجود دارد، می‌توانند در هفته فرهنگی شرایطی را مهیا کنند تا گردشگران و بازدیدکنندگان این رویداد بتوانند مراحل ساخت صنایع‌دستی را از نزدیک تجربه کنند و حتی در مراحل ساخت آن مشارکت داشته باشند. برگزاری چنین رویدادهایی، می‌تواند برخی از مناطق را از اقتصاد تک‌محصولی رهایی بخشد و در احیای صنایع‌دستی و اصالت آن‌ها مؤثر واقع می‌شود.

تلاشی برای دیده شدن ظرفیت‌های مناطق مختلف شهر در هفته فرهنگی اصفهان

گودرزی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ که اصفهان به‌عنوان شهر خلاق انتخاب‌شده است، رویداد درخور شهر، پویا و جذابی که بتواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای پتانسیل‌های صنایع‌دستی اصفهان را نشان دهد و از طرف دیگر منجربه جذب و ماندگاری گردشگر و ایجاد یک تجربه متفاوت و منحصربه‌فرد برای گردشگر شود، به‌ندرت برگزارشده است، مگر در هفته فرهنگی اصفهان که تلاشی برای دیده شدن ظرفیت‌های مناطق مختلف شهر شده است.

وی ادامه داد: بنابراین به‌منظور حفظ، ترویج، اشاعه و بازسازی صنایع‌دستی و رو به فراموشی اصفهان، لازم است که رویدادهای خلاقانه و تجربه‌محور به‌گونه‌ای باشد که بتواند برای بخش‌های مختلف گردشگری از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و میانسال، زن یا مرد طراحی شود تا علاوه بر ایجاد یک فضای مفرح خاطره‌انگیز و بانشاط، منجربه توسعه صنایع‌دستی از منظر اقتصادی و فرهنگی شود.

این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: به نظر می‌رسد برگزاری رویداد فرهنگی هفته اصفهان طی سال‌های اخیر نتایج مثبتی در برداشته است، تحقیقات حاکی از آن است که برگزاری رویدادها فرصتی برای شناخت گردشگری کشاورزی، تاریخی، فرهنگی و حتی صنعتی می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طورمثال در هفته فرهنگی اصفهان می‌توان جشنواره‌ای تحت عنوان طلای سرخ برگزار کرد زیرا شهر اصفهان طی سال‌های گذشته در کاشت زعفران یا همان طلای سرخ، بسیار موفق بوده است، بنابراین با معرفی این محصول می‌توان موجب رشد بازار هدف و بازار تقاضای گردشگری داخلی شد.

گودرزی ادامه داد: البته باید این مهم را در نظر داشت که گردشگری رویداد با چالش‌هایی مواجه است، بنابراین لازم است زیرساخت مطلوب برای مدیریت گردشگری رویداد کشور فراهم شود، زیرا آشنایی با رویدادهای فرهنگی و جشنواره، یکی از عواملی است که می‌تواند موجب بهبود ارتباط با شرکت‌کنندگان شود و فرصتی برای رشد کسب‌وکار در مقیاس کوچک برای مناطقی که پتانسیل و تجربه فرهنگی و اقتصادی مناسبی دارند، ایجاد کند.

وی افزود: برگزاری رویداد فرهنگی اصفهان، می‌تواند شرایط مناسبی برای توسعه صنایع‌دستی اصفهان ایجاد کند و آثار هنرمندان این شهر در معرض دید و تقاضای بازدیدکنندگان قرار داده شود. علاوه بر بازدید و آشنایی با تاریخچه هر یک از رشته‌های صنایع‌دستی، در تمام مراحل ساخت یک اثر مشارکت داده شوند که این امر باعث ثبت تصویری بهتر و قوی‌تر در ذهن گردشگران از صنایع‌دستی اصفهان، تبلیغات رایگان گردشگران پس از تجربه، رشد اقتصادی، تقویت اصالت صنایع‌دستی، تشویق بیشتر هنرمندان این صنعت، بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی شود.

این دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: شهرداری اصفهان در نکوداشت رویداد فرهنگی هفته اصفهان، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و مناطق مختلف شهر با توجه به ظرفیت‌های موجود خود، درصدد معرفی و جذب گردشگران و حتی سرمایه‌گذاران فرهنگی، اقتصادی هستند.

کد خبر 655181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.