علت تعطیل شدن نیروگاه‌های خورشیدی در چک

دولت جمهوری چک، تولید نیروی خورشیدی مازاد بر نیازهای شبکه را به عنوان علت اصلی تعطیلی موقت نیروگاه‌های خورشیدی سراسر کشور معرفی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف انرژی در جمهوری چک طی روزهای متعددی کاهش یافت و این در حالی بود که هوای آفتابی به تولید انرژی الکتریسیته به مقدار بسیار بالایی از طریق نیروگاه‌های سراسر کشور منجر شد. همین امر دولت را به صدور دستوری مبنی بر از کار انداختن موقت بعضی از پنل‌های خورشیدی به مدیران این نیروگاه‌ها سوق داد که البته ناآگاهی جهانیان از واقعیت امر، شگفتی بسیاری از آن‌ها را به دنبال داشت. دولت چک هدف خود را از تعطیلی بعضی از نیروگاه‌های خورشیدی سراسر کشور، حفظ شبکه الکتریسیته از خطرات ناشی از تولید نیروی مازاد معرفی کرد و مدعی شد به محض پایان یافتن این بحران، یک بار دیگر مجوز شروع عملکرد این پنل‌ها را صادر می‌کند.

بسیاری از کارشناسان در خصوص مشکل پیش آمده برای جمهوری چک استدلال کرده‌اند که زیرساخت‌های کشور از آمادگی لازم برای دریافت این حجم از نور خورشید و تولید الکتریسیته به میزان بالا برخوردار نیست، ضمن این‌که انبارها از ظرفیت بسیار پایینی برای ذخیره نیروی مازاد برخوردار است و همین امر می‌تواند خطرات بسیاری را پیش روی شبکه الکتریسیته شهری قرار دهد.

علت تعطیل شدن نیروگاه‌های خورشیدی در چک

از آن‌جا که در فصول گرم، جذب نیروی خورشید توسط پنل‌ها، افزایش بالایی را تجربه می‌کند، تولید الکتریسیته می‌تواند فراتر از ظرفیت مخازن و نیازهای شهری پیش برود که به دنبال آن، امکان وقوع خطرات ناشی از جریان مازاد برق در شبکه شهری به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. از دیگر خطرات احتمالی ناشی از جریان بالای الکتریسیته در شبکه‌های شهری می‌توان به سوختن وسایل الکتریکی و در شرایط شدید، قطعی برق در شهرها اشاره کرد که هر یک به سهم خود می‌تواند اختلالات بسیاری را در زندگی و حتی اقتصاد شهروندان به‌وجود بیاورد.

جالب این‌که جمهوری چک بخشی بزرگی از الکتریسیته تجدیدپذیر مازاد خود را به کشورهای همسایه نظیر دانمارک، پرتغال و اسلونی توزیع می‌کند، که در بحران اخیر این قابلیت فراهم نشد و همین امر، دولت را به صدور دستور برای قطع بسیاری از پنل‌های خورشیدی به منظور پیشگیری از وقوع خطر سوق داد.

کد خبر 655178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.