صنایع باید در توسعه زیرساخت‌های شهر حق خود را ادا کنند / لزوم تعامل مدیران شهری و استانی

اعضای شورای اسلامی شهر امروز (یکشنبه) میزبان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم فروردین‌ماه_ میزبان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان بود.

نتوانستیم از ظرفیت ملی بودجه به اندازه سهم اقتصادی استان استفاده کنیم

علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: برای اینکه مدیریت شهر در اقتصاد اصفهان سهم داشته باشد، بودجه ۱۴۰۲ شهرداری بر اساس شاخص تعریف شده ۲۳ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

وی افزود: ظرفیت تحقق بودجه شهرداری ۹۰ درصد بوده، بودجه‌ای که ۱۰ برابر بودجه عمرانی استان است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ مدیریت شهری با شرکت مپنا برای احداث خط دوم قطار شهری تصریح کرد: باید ۱۵ درصد رقم این قرارداد را با کمک صندوق توسعه پرداخت کنیم تا قرارداد اجرایی شود؛ اگر نتوانیم این رقم را تأمین کنیم ۷۰۰ میلیون یورو از دست می‌رود.

وی تاکید کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت ملی بودجه به اندازه سهم اقتصادی استان استفاده کنیم، اگر چه حمایت‌های معنوی بوده است اما در عمل کمک حوزه اقتصاد استان را احساس نمی‌کنیم.

صالحی افزود: هنوز نمی‌دانیم سهم واقعی اصفهان از ارزش افزوده چقدر است یا چه میزان از آن را به ما پرداخت می‌کنند، در حالی که این حق ما است که بدانیم سهم شهر اصفهان از عوارض آلایندگی و ارزش افزوده چقدر است.

وی با بیان اینکه هر چه پرداخت‌ها با تأخیر روبه‌رو شود، ظلم به مردم و شهر اصفهان است، خاطرنشان کرد: در این راستا صنایع باید در توسعه زیرساخت‌ها حق خود را ادا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حوزه دانش‌بنیان تسهیلاتی را مدیریت شهر اختصاص داده است، اما برای رفع مشکلات آنها باید بررسی در سطح کلان صورت گیرد، زیرا بازار مصرف وجود دارد اما نیازمند پشتیبانی صندوق نوآوری هستیم.

وی اظهار کرد: در حوزه بهبود مؤثر کسب و کار کارگروه‌هایی وجود دارد، با اینکه قانون اشاره به عضویت اعضای شورا در این کارگروه دارد اما تاکنون دعوتی برای حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نشده است.

قانون در اصفهان ۱۲۰ درصد اجرا می‌شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان که یکی از نعمت‌های نظام جمهوری اسلامی است، ظرفیت بالایی دارد که باید از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه قانون در اصفهان ۱۲۰ درصد اجرا و روز به روز نیز این روند سخت‌تر می‌شود، گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند نقدینگی را جذب کند، بخش مسکن است، اگر استان حمایت می‌کند، می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اصفهانی‌ها از گذشته در ارائه راهکار پیشگام بودند، همیشه ایده‌ها از اصفهان به دولت ارائه می‌شده است.

لزوم تعامل مدیریت شهری و استانداری برای بهبود اوضاع اقتصادی

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) شعار امسال را «رشد تولید و مهار تورم» اعلام کردند، باید تأثیر فضای جاری کشور و استان و آنچه مردم با آن ارتباط دارند، بررسی شود.

وی ادامه داد: استانداری باید به تبیین سیاست‌های کلی دولت بپردازد و بررسی کند که قرار است چه اتفاقی در حوزه اقتصادی بیفتد، زیرا وضعیت موجود به معنای مهار تورم نیست و در این راستا نیازمند تدبیر دولت در سیاست‌های کلان هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اعضای شورا نمایندگان مردم هستند، مردمی که در روز قدس در صحنه بودند از ما به عنوان نماینده خود انتظار پاسخ دارند.

نادرالاصلی با بیان اینکه مدیریت شورا، شهر و استان باید ارتباط و تعامل چالشی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی و اشتغال داشته باشند، گفت: علت اینکه سرمایه اصفهانی‌ها خارج از استان و کشور هزینه می‌شود گرفتاری‌های اضافی است که برای سرمایه‌گذاران ایجاد کردیم، اگر توانستیم شرایط اصفهان را بهبود ببخشیم، به‌طور قطع شرایط کشور را بهتر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال می‌توان از زیرساخت‌های شهرداری به صورت متمرکز بهره‌مند شد، گفت: برنامه و اعتبار ویژه اختصاص داده شده است تا شهرداری تسهیلگر شرایط کار و شغل باشد، بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

ارتباط مدیران شهری و استانی در راستای رفع مشکل حوزه تولید برقرار شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت کارگروه رفع موانع تولید اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که باید موانع تولید برای آنها برداشته شود، حوزه ساخت‌وساز است، اما گاهی مشاهده می‌کنیم که این کارگروه خود مانع تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه در حوزه شهر چهار هزار پروانه ساخت‌وساز صادر می‌شود، اگر این عدد ۲۰ درصد افزایش یابد تأثیرات مثبتی را شاهد هستیم اما گره‌هایی در این حوزه وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید اتصال و ارتباط مدیران شهری و استانی در راستای رفع مشکل حوزه تولید برقرار شود، تصریح کرد: در حوزه بازآفرینی شهری مقاومت‌هایی وجود دارد که باید بر روی آن تمرکز کنیم تا موانع ساخت و ساز تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه شعار رشد تولید و مهار تورم نباید بر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای عدم افزایش قیمت‌ها فشار وارد شود.

نباتی‌نژاد افزود: شورای شهر منتخب مردم اصفهان است، بسیاری از اعضای شورا تجربیات و تخصص منحصربه‌فرد دارند که باید از آن در شورای مشورتی کارگروه‌های استان بهره برد؛ در این راستا در کارگروه‌های استان باید وظایف تقسیم می‌شد، متناسب با آن اعضای شورا و مدیران شهری دعوت می‌شدند، بر این اساس بار مشورتی بسیاری برای استان داشت، همچنین آنجا که رفع مشکلات به دست مدیریت شهر انجام می‌شد می‌توانستیم تسهیلگر باشیم.

وی با اشاره به ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در استان گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری باید واقعی تهیه شود و تنها یک شوی نمایشی نباشد، در این راستا از سرمایه‌گذاران باید دعوت ویژه شود، تا استراتژی بازاریابی هدفمند و هوشمند داشته باشیم.

اجرای طرح سرزمین کودک و نوجوان روی زمین مانده است

امیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه پسماند داریم، ظرفیت غنی و دانشی نیز در این حوزه وجود دارد، اما سرمایه‌گذاری به لحاظ اقتصادی در این بخش جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز گفت: باید هزار لیتر در ثانیه از پساب تصفیه شده استفاده کنیم که هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اجرای طرح سرزمین کودک و نوجوان در محل سابق نمایشگاه اصفهان روی زمین مانده است؛ طرحی که می‌تواند فرصت مناسب برای توسعه مباحث اجتماعی، تفریحی و گردشگری باشد.

سامع خاطرنشان کرد: سال گذشته چند جلسه در کمیسیون تلفیق با موضوع سازمان میادین برای توسعه اشتغال خرد و متوسط، بازار روز و روز بازارها برگزار شد، ماموریت‌هایی هم ارائه شد، هر چند این حوزه در بحث قیمت‌گذاری در راستای سیاست‌های استانی عمل کرد، اما در این بخش نیازمند حمایت هستیم.

وی اظهار کرد: قرار بود شهرک بزرگ برای ساماندهی مشاغل و اصناف ایجاد شود، در این راستا پیش‌بینی شده بود ۵۰ هکتار در اختیار موزائیک‌سازها قرار گیرد تا آن‌ها از منطقه شمس‌آباد در خیابان امام خمینی (ره) به دلیل آلایندگی جمع‌آوری شود، اما این اقدام سه سال است برای اجرا معطل ماند که به حمایت استان نیاز داریم.

رویکرد دوره جدید مدیریت شهری جذب سرمایه‌گذار و مشارکت است

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: برای احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری نیازمند همدلی هستیم.

وی با اشاره به تجربه موفق شهر یزد در احیا بافت‌های تاریخی و فرسوده گفت: رویکرد دوره جدید مدیریت شهری جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت است، اقدامات خوبی نیز با توجه به این رویکرد آغاز شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در خردادماه آئین تقدیر از فعالان احیای بافت تاریخی به همراه جذب سرمایه‌های جدید برگزار می‌شود، امیدوارم بعضی از سازمان‌ها و صنایع بزرگ با سرمایه‌گذاری و احیای خانه‌های تاریخی، متولی آن شوند.

لزوم تدوین نقشه راه در حوزه گردشگری

فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهر اصفهان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری سلامت دارد، در این راستا نیازمند نقشه راه برای این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: اصفهان در تولید تجهیزات پزشکی دومین استان در کشور است، به طوری که ۲۶ درصد این تجهیزات در اصفهان به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها باید از صندوق فناوری نانو بهره برد، افزود: استان ما در استفاده از این صندوق سهم اندکی دارد، در استان تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌هم متصل نیستند، لذا باید برنامه‌های بلندمدت دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه عفاف و حجاب باید بزرگ‌تر و بهتر فکر کنیم، تصریح کرد: جلساتی را با تولیدکنندگان پوشاک که کار هویتی می‌کنند برگزار کردیم؛ بسیاری از تولیدات آنها در کشورهای دیگر به فروش می‌رسد، در حالی که در استان ما این امکان به دلیل دیده نشدن و ناهماهنگی‌ها وجود ندارد، باید استانداری زیرساخت‌ها برای ایجاد شهر پوشاک را دنبال کند.

وی گفت: در بخش مشاغل خانگی نیازمند شتاب‌دهنده‌ها هستیم، زیرا مراکز توانمند سازی بانوان کارکرد خودش را از دست داده است.

از سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های شهری استقبال می‌کنیم

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: مدیریت شهر و شورا از سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های شهری استقبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال خانگی به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کند، گفت: بسیاری از سازمان‌ها و نهادها و سمن‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند، بنابراین باید با هم‌افزایی حرکت جهادی را رقم بزنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه شهرک سنگ، پروژه‌ای ملی است که در ایجاد اشتغال، تولید و معیشت تأثیر دارد، اما به دلیل اینکه پروژه تعیین تکلیف نشده است، بیش از دو هزار کارگاه سنگ بلاتکلیف مانده است، لذا امیدواریم در این دوره این مشکل رفع شود.

کد خبر 655020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.