دستاوردهای تجاری و فرهنگی گسترش روابط با کشورهای عربی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گسترش روابط کشورهای اسلامی را زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی جهان اسلام و جبران بعضی عقب‌ماندگی‌ها دانست و گفت: بخش قابل توجهی از شعار سال برای کنترل تورم و افزایش تولید، ‌با افزایش صادرات و همکاری‌های اقتصادی و بانکی با ارزهای بین‌المللی یا توافقی قابل تحقق است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون دعوت امارات از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به این کشور اظهار کرد: بسیاری از تحلیلگران این موضوع را پیش‌بینی کرده بودند که پس از ایجاد رابطه دوباره با کشور عربستان، رابطه ما با تعداد قابل توجهی از کشورهای عربی و اسلامی تسهیل خواهد شد و دعوت امارات از رئیس‌جمهور برای سفر به این کشور و شرکت در کنفرانس آب و هوایی نیز در همین راستا است.

وی با اشاره به احتمال انجام گفت‌وگوهای غیررسمی و در سطح کارشناسی در حاشیه این سفر افزود: در کنار مراسم رسمی به‌طور حتم مناسبات کارشناسی و تفاهم‌هایی در ارتباط با بسیاری از موضوعات مورد علاقه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بین‌المللی به وجود خواهد آمد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یکی از پیامدهای مهم ازسرگیری روابط با کشور عربستان را تلاش کشورهای عربی برای ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی دانست و گفت: همانگونه که پیش‌بینی شده بود این کشورها به شکل مستقیم یا با اعزام واسطه، علاقه‌مندی خود را برای گسترش یا تعمیق روابط با کشور ما اعلام می‌کنند، همچنین کشورهایی مانند امارات، بحرین و تا حدودی کویت که روابط خود را با ایران قطع کرده بودند، اکنون تمایل خود را برای برقراری دوباره روابط اعلام کرده‌اند.

وی سفر رئیس‌جمهور به امارات را در گسترش روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه خلیج فارس مؤثر اعلام کرد و یادآور شد: هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور این دعوت را بپذیرد یا اینکه مقامات ارشد کشور مانند معاون اول وی در این نشست شرکت کند اما نفس این دعوت بسیار مهم است و می‌تواند برای گسترش روابط ما با امارات و دیگر کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج فارس بسیار راهگشا باشد.

از همکاری‌های تجاری تا تبادلات فرهنگی و تمدنی

صدرالحسینی درباره اهمیت حضور جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های اسلامی ادامه داد: همکاری با این سازمان می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی را در حوزه‌های تجاری، بندری، بانکی و مجموعه موضوعات اقتصادی به همراه داشته باشد، همچنین در حوزه مسائل مهم تمدنی، فرهنگی و نزدیک کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی عضو کشورهای همکاری اسلامی بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به تأمین بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از خارج مرزهای خود خاطرنشان کرد: توانمندی جمهوری اسلامی در تأمین این نیازها در حوزه‌های فنی-مهندسی، بهداشتی-درمانی و انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است، با وجود منابع نفت و گاز که در اختیار این کشورها است، موضوع تبدیل این ذخایر انرژی به پتروشیمی، برق و مصنوعات دیگر برای استفاده در توان اکثریت کشورهای عضو سازمان نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: کشور ما از همه این توانمندی‌ها برخوردار است و بخش قابل توجهی از شعار سال که کنترل تورم و افزایش تولید است، با افزایش صادرات و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بانکی با ارزهای بین‌المللی یا توافقی قابل تحقق خواهد بود.

وی امکان استفاده از بنادر تجاری و همکاری متخصصان، تکنسین‌ها و کارگران ایران در حوزه‌های مختلف با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را از دستاوردهای گسترش روابط با کشورهای عضو این سازمان دانست و گفت: در کنار ارزآوری حاصل از همکاری با این کشورها، امکان انتقال تجربیات و فناوری‌هایی که جمهوری اسلامی به آن دست پیدا کرده است نیز وجود دارد.

صدرالحسینی گسترش روابط کشورهای اسلامی را زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی جهان اسلام و جبران بعضی عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌های آن معرفی کرد و افزود: در مجموع حرکت به سمت تعامل با کشورهای اسلامی منطقه و عربی اسلامی می‌تواند برای جهان اسلام بسیار مؤثر واقع شود و دستاوردهایی مانند ایجاد بازار مشترک اسلامی، اتحاد بانک‌های جهان اسلام، شکل‌گیری پول متحد، همکاری در مسائل امنیتی مشترک و انجام رزمایش‌های دفاعی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 654982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.