نمایش سرنوشت ۲ حمام تاریخی «خسرو آقا» و «علی‌قلی‌آقا» در تئاتر گلگشت

کارگردان تئاتر گلگشت گفت: این تئاتر به بهانه هفته فرهنگی اصفهان تولیدشده که به سرنوشت دو حمام تاریخی شهر اصفهان «علی‌قلی‌آقا» و «خسرو آقا» می‌پردازد.

محمدرضا رهبری در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: نمایش «گلگشت» به بهانه هفته فرهنگی اصفهان تولیدشده و به دو حمام شناخته‌شده «علی‌قلی‌آقا» و «خسرو آقا» پرداخته که نویسندگی این کار، برعهده من است.

وی ادامه داد: نمایش، یک گلگشت و مروری است بر خاطراتی که مردم از این بناها و محله دارند، همچنین مراحل حفظ این بنا یا افرادی که خادمان این بناهای میراثی هستند، نشان داده می‌شود.

کارگردان تئاتر گلگشت درباره روایت نمایش گفت: خبرنگاری به بهانه حمام خسروآقا با شخصی که از این حمام مطلع است به سایر حمام‌های اصفهان می‌پردازد، همچنین در این نمایش به شخصیت‌هایی که در این حمام‌ها بودند و موجب رونق آن شدند و حتی سال‌ها به‌عنوان کارگر فعالیت می‌کردند، پرداخته‌شده است.

وی ادامه داد: تلاش بر این بوده تا سرنوشت هر دو حمام علی‌قلی‌آقا و خسرو آقا، نمایش داده شود و یک نگاه جزئی‌نگرانه به این بناها و ارتباط مردم با چنین بناهایی داشته باشد و از لحاظ معماری هم به عناصر جزئی بنا مانند چال‌حوض، تصاویر اطراف آن، کارکردهای بعضی از عناصر موجود توجه شده و در هنگام اجرا شیوه نورپردازی به‌گونه‌ای است که عناصر معماری بنا به‌خوبی دیده و روایت می‌شود.

رهبری در خصوص قالب نمایش تصریح کرد: نمایش به‌صورت تئاتر موزه است، یک تئاتر مستند که برای یک موزه به نام موزه حمام علی‌قلی آقا اجراشده و سرگذشت دو حمام را روایت می‌کند با حضور مردم عامه و افرادی چون علی‌قلی‌آقا که بانی این بنا بودند و آدم‌هایی مانند ضل‌السلطان که موجب خسارت بناهای میراثی شدند.

وی درباره دلیل انتخاب این تئاتر برای نمایش در هفته اصفهان افزود: این تئاتر یک نمایش میراثی است و شخصیت‌ها اصفهانی هستند، به همین خاطر برای هفته فرهنگی اصفهان انتخاب شد.

نمایش سرنوشت ۲ حمام تاریخی «خسرو آقا» و «علی‌قلی‌آقا» در تئاتر گلگشت

کارگردان تئاتر گلگشت گفت: یک روایت دیگر از این نمایش در سال ۹۸ اجراشده اما بسیار متفاوت است، این تئاتر بسیار تکمیل‌شده و تلاش شده تا مستند به خاطرات مردم محل و تاریخ بنا باشد.

وی درخصوص زمان و مکان برگزاری نمایش اظهار کرد: نمایش از چهارم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه، به‌جز هفتم و بیست‌وششم از ساعت ۱۷ در حمام قلی‌آقا اجرا می‌شود.

رهبری با اشاره به اینکه چند تن از پیشکسوتان هم در بین عوامل حضور دارند، خاطرنشان کرد: سیدعلیرضا بدری‌اصفهانی، احمد خوانساری، بیژن نمکی‌زاده، سوده امیرخانی، مصطفی بیگدلی، فرشته شاه‌بندری، ستار ایرانپور، مژده زارعی، محمد هاشم‌زاده، صفورا عبداللهی، محمدعلی خوشکام و علی عرفانیان از عوامل این کار هستند و موسیقی نمایش هم به عهده پویا شاه‌جوان است.

وی با اشاره به چند نمایش شاخصی که در گذشته روی پرده رفته است، گفت: سال گذشته نمایش‌نامه «آقا موسی» برگزیده جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی شد و به چاپ رسید، قبل از کرونا نیز «بازگشت به وطن» و «ریچل‌کری» روی صحنه رفت.

کد خبر 654969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.