مبلمان از عناصر سازنده فضاهای شهری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: مبلمان شهری در تعریف شخصیت عملکردی فضاها نقش مهمی ایفا می‌کند و بر چگونگی روحیه شهر و شهروندان موثر است؛ بنابراین توجه به مبلمان در شهرها نه تنها یک رویکرد زیباسازی است، بلکه کیفیت محیط شهر و رضایتمندی شهروندان را نیز ارتقا می‌دهد.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بی‌شک قسمت عمده‌ای از عناصر تشکیل‌دهنده سیمای شهر مبلمان آن است. قدمت مبلمان شهری در جوامع انسانی به قدمت تاریخ است و هیچ‌گاه نمی‌توان نقطه آغاز مشخصی را برای آن یافت.

وی افزود: نیاز ساکنان شهر با گسترش شهرها تغییر کرده و عناصر شهری نیز به‌تبع آن گسترش یافته و تغییر کرده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: اهمیت و توجه به مبلمان شهری و مناسب‌سازی محیط شهر برای حضور شهروندان در فضاهای شهری از چالش‌های پیش‌رو در کلان‌شهرهای امروزی است.

حسینی اضافه کرد: با گسترش فزاینده شهرنشینی، افزایش جمعیت شهرنشینان و مشکلات ناشی از آن فراهم آوردن امکاناتی برای رفاه حال شهروندان بیش از پیش ضروری است، مبلمان شهری اجزای غیرثابت محیط‌های شهری است که به عنوان عناصر مکمل فضاهای شهری میان ساختمان‌ها و بناها قرار دارد.

وی ادامه داد: امروزه شهرنشینی یکی از وجوه عمده شیوه زندگی محسوب می‌شود و مبلمان شهری در تعریف شخصیت عملکردی فضاها نقش مهمی ایفا می‌کند و بر چگونگی روحیه شهر و شهروندان مؤثر است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: با توجه به رشد سریع شهرنشینی و ازدیاد جمعیت، نیازهای جامعه شهری اشکال متنوعی به خود گرفته است، مشکلات کلان‌شهرها تنها در ازدیاد جمعیت، ترافیک، گرانی، اقتصاد و نابسامانی‌های زیست‌محیطی خلاصه نمی‌شود، بلکه انواع ناهنجارهای رفتاری، مشکلات اجتماعی و فشارهای روحی و روانی ناشی از سیمای ناخوشایند بصری نیز از دلایل کافی برای افزایش مسائل زندگی مدون شهری و تنگ‌تر شدن عرصه در جامعه امروزی است.

حسینی تاکید کرد: این مشکلات به طور مستقیم با شهر و سیمای شهری در ارتباط است؛ بنابراین توجه به مبلمان شهری نه تنها یک رویکرد زیباسازی است، بلکه کیفیت محیط شهر و رضایتمندی شهروندان را نیز ارتقا می‌دهد.

وی افزود: مبلمان شهری از عناصر سازنده فضاهای شهری محسوب می‌شود که کمیت، کیفیت، زیبایی، راحتی، دوام و محل استقرار آنها نقش اساسی در دستیابی به شهری زیبا و سالم دارد، شهری که در آن شهروندان احساس آرامش کنند و حضور در آن را به نشستن در خانه ترجیح دهند.

این کارشناس شهرسازی گفت: هدف نهایی یک شهر ایجاد محیطی دلنشین و راحت برای مردمی است که در آن زندگی می‌کنند، مقوله مبلمان شهری و نقش آن در شهر از هر منظری بااهمیت و قابل بررسی است، به عبارتی می‌توان گفت نقش مبلمان شهری را از زوایای مختلفی مورد کنکاش قرار داد.

حسینی اظهار کرد: در یک شهر بزرگ و پرجمعیت نیز معضلات و مشکلاتی ناشی از نبود نگرش تداوم عرصه‌ها وجود دارد و گوشه‌گوشه شهرها درگیر معضلاتی است که نیاز به بازنگری، بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی دارد.

کد خبر 654967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.