مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

طراحان بر این باور هستند که وجود آسمان‌خراش‌ها می‌تواند از جنبه‌های مختلف مانند اقتصاد، سلامت و بهبود کیفیت زندگی مردم برای شهرهای مدرن مفید باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آسمان‌خراش‌ها معمولاً به ساختمان‌هایی با بیش از ۴۰ طبقه اشاره دارد که امروزه از آن‌ها در شهرهای مدرن به تعداد زیاد به چشم می‌خورد. محققان اهمیت وجود آسمان‌خراش‌ها را در شهرهای مدرن از جنبه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که این سازه‌های اغلب هوشمند در اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی، کاهش فشار بر صنعت مسکن، زیباسازی شهری و حتی افزایش سلامت شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند. در ادامه به معرفی مزایای مهم آسمان‌خراش‌ها برای شهرهای مدرن پرداخته می‌شود که هر یک به سهم خود می‌تواند در افزایش رفاه شهروندی و رونق اقتصادی بسیار اثربخش باشد.

رونق اقتصادی شهری

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای مدرن از طریق طراحی آسمان‌خراش‌های پیشرفته، چشم‌اندازهایی توسعه‌یافته و هوشمند برای شهرهای خود ایجاد می‌کنند که این امر به سهم خود می‌تواند به جذب کمپانی‌های ثروتمند برای سرمایه‌گذاری جهت توسعه کسب و کارهای خود منجر شود و در نهایت، رونق اقتصادی را برای شهرهای میزبان به ارمغان بیاورد.

دبی در امارات متحده عربی یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌ها به‌شمار می‌رود که به‌واسطه وجود همین سازه‌ها، کمپانی‌های بسیاری را به سرمایه‌گذاری در خود جذب کرده است و از این طریق به رونق اقتصادی قابل‌توجهی دست یافته است.

مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

افزایش دسترسی به فضاهای شهری در مناطق متراکم

امروزه جمعیت شهرهای جهان به‌طور باور نکردنی رو به افزایش است که همین امر، مدیران را به احداث سازه‌های بیشتر برای سکونت مردم سوق داده است و در نتیجه، وجود فضاهای شهری برای گسترش پارک‌ها به حداقل رسیده است. بدیهی است که ساخت آسمان‌خراش‌ها می‌تواند بهترین رویکرد برای سازگارسازی شهرها با افزایش جمعیت باشد، چراکه با اشغال کمترین فضا از زمین، بیشترین تعداد واحدهای مسکونی را در بر می‌گیرد. در نتیجه این امر، مدیران می‌توانند دسترسی بیشتری به زمین‌های شهری برای توسعه فضاهای سبز پیدا کنند که این استراتژی به سهم خود می‌تواند در افزایش سلامت شهروندان از طریق حضور آن‌ها در این فضاها نقش مهمی ایفا کند.

هنگ‌کنگ در جهان به قلمرویی با بیشترین تعداد آسمان‌خراش شناخته شده است که وجود چنین سازه‌هایی در آن، مشکل تراکم جمعیت را تا حد زیادی برطرف کرده است، ضمن این‌که در افزایش دسترسی به زمین‌های شهری برای توسعه فضاهای سبز و امکانات تفریحی بسیار اثربخش بوده است.

مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

بهبود وضعیت اقتصادی مردم و ایجاد برابری میان آن‌ها

بدیهی است که خرید واحدهای مسکونی آسمان‌خراش‌ها نسبت به خانه‌های دیگر با همان ویژگی‌ها، می‌تواند هزینه بسیار کمتری را برای شهرنشینان به دنبال داشته باشد و این در حالی است که سکونت بیشتر افراد در چنین خانه‌هایی، در ایجاد حس برابری میان آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. از همه مهم‌تر این‌که توسعه آسمان‌خراش‌ها در شهرها به ایجاد مشاغل از طریق به‌کارگیری نیروی محلی جهت ساخت آن‌ها منجر می‌شود و به دنبال آن، شهروندان وضعیت اقتصادی بهتری را نسبت به گذشته تجربه خواهند کرد.

آمریکا یکی از کشورهای دنیا با بیشترین چالش بی‌خانمانی محسوب می‌شود که به‌تازگی مدیران شهرهای مختلف آن به احداث آسمان‌خراش‌ها روی آورده‌اند و آن‌ها را با قیمت‌هایی مناسب در اختیار شهروندان قرار می‌دهند تا از این طریق، مشکل آواره بودن شهرنشینان را به حداقل برسانند.‌

مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

کاهش اثرات زیست‌محیطی در نتیجه ساخت‌وساز

بسیاری از معماران سراسر دنیا، کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از احداث آسمان‌خراش‌ها را از بهترین استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف انتشار صفر کربن و ایجاد شهرهای پایدار در نظر می‌گیرند. در واقع، آسمان‌خراش‌ها از طریق کاهش مساحت ساخت‌وساز می‌تواند پسماندهای مربوطه را به حداقل برساند و به دنبال آن، اثرات کربن ناشی از فرآیندهای عمران را کاهش دهد.

ایجاد فضاهای سبز

معماران برای بهبود وضعیت اقلیمی در شهرهای مدرن امروزی به ایجاد فضاهای سفید شهری روی آورده‌اند به این معنی که مناطقی با پیاده‌راه‌ها و فضاهایی برای عبور و مرور بهتر، ایمن‌تر و سالم‌تر شهروندان ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، توسعه مناطق کم‌کربن در به وجود آوردن چنین مکان‌هایی نقش مهمی ایفا می‌کند که البته دسترسی به تمام این اهداف می‌تواند از طریق توسعه آسمان‌خراش‌ها و افزایش انرژی میان شهروندان محقق شود.

مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

ایجاد چشم‌اندازهای زیبا برای شهروندان

یکی از مهم‌ترین مزایای آسمان‌خراش‌ها برای شهروندان این است که قابلیت تماشای چشم‌اندازهای زیبای دور و نزدیک را از طریق واحدهای مسکونی برای شهروندان فراهم می‌آورد. ساکنان چنین سازه‌هایی می‌تواند حین نشستن روی کاناپه‌های خود به چشم‌اندازهای شهری اشراف کامل داشته باشند، که وجود بالکن‌ها در آسمان‌خراش‌ها می‌تواند لذت این تجربه را برای آن‌ها دوچندان کند و از این طریق، به بهبود کیفیت زندگی ساکنان از طریق پیوند با محیط‌های شهری منجر شود.

افزایش کارآمدی انرژی

توسعه آسمان‌خراش‌های سبز یکی از محبوب‌ترین رویکردها میان معماران پرآوازه جهان به‌حساب می‌آید که امروزه به طور گسترده در بسیاری از شهرهای جهان مانند پاریس رو به افزایش است. این برج‌های بلند در دیوارها و پشت‌بام‌های کاملاً سبز محصور شده است که وجود گیاهان و درختان در آن‌ها، مانند عایق‌هایی عمل می‌کند که مصرف انرژی شهری را برای گرم‌سازی و خنک نگه داشتن فضاهای داخلی به حداقل می‌رساند.

برج خلیفه در دبی و برج شانگهای چین از بهترین نمونه آسمان‌خراش‌های سبز دنیا به حساب می‌آید که در طراحی آن‌ها، تمام اصول دوستدار محیط زیست در نظر گرفته شده است و همین امر، بیشترین مزایا را برای ساکنان به ارمغان آورده است.

مزایای وجود آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مدرن

کد خبر 654945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.