۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
چرا قیمت مرغ افزایش یافته است؟

درحالی‌که قیمت مرغ فاصله قابل توجهی با قیمت مصوب پیدا کرده است، تولیدکنندگان از ضرر و زیان تولید طی ماه‌های گذشته می‌گویند و معتقدند که گران‌فروشی نداشته‌اند و گرانی، گریبان‌گیر مرغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، التهاب در بازار مرغ طی روزهای گذشته با کمبود عرضه نسبت به تقاضا شدت گرفت، موضوعی که به نظر می‌رسد ناشی از کاهش جوجه‌ریزی در فاصله دو ماهه گذشته است.

در این حال دولت نیز سعی کرد با عرضه گوشت مرغ منجمد بخشی از تقاضای بازار را تأمین و آن را مدیریت کند. اقدامی که تا حدودی در جذب تقاضا مؤثر بوده اما تأثیری در کاهش قیمت مرغ نداشت.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت هر کیلو مرغ در مرغ‌فروشی‌های سطح شهر اصفهان از ۷۸ هزارتومان شروع شده و گاهی به ارقام بالای ۸۳ هزارتومان هم می‌رسد.

این در حالی است که قیمت مصوب مرغ همچنان ۶۷ هزارتومان بوده و به گفته مسئولان دولتی، هرگونه افزایش نسبت به این قیمت تخلف بوده و شامل گران‌فروشی است. موضوعی که نمایندگان اصناف آن را نپذیرفته و معتقدند در بخش فروش مرغ آنچه شاهدیم گرانی است نه گران‌فروشی.

پس از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌های دامی تغییر کرده و پس از آن تولیدکنندگان ناچار به تهیه آن با قیمت‌های چند برابری بودند، در حالی که مبنای محاسبه قیمت مصوب مرغ، نرخ‌های پیشین نهاده‌های دامی بوده است.

همین موضوعات منجر شد که نمایندگان تشکل‌های صنفی حوزه تولید مرغ بارها تذکر داده و از به صرفه نبودن تولید و نیاز اعطای تسهیلات سخن بگویند اما تاکنون نه تنها تغییری در قیمت مصوب اعمال نشد بلکه در مقطعی به علت نبود مدیریت در عرضه و تقاضا، عرضه مرغ از تقاضای آن پیشی گرفت و مرغ به قیمت‌هایی در حدود ۱۰ هزارتومان کمتر از قیمت مصوب نیز رسید و تولیدکنندگان را متضرر کرد.

روند تولید به صورت عادی پیش می‌رود

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در زمینه دامن زدن به گرانی مرغ و شایعه محکومیت تولیدکنندگان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند تولید جوجه یک‌روزه به‌صورت عادی پیش می‌رود. در فروردین ۱۳۶ میلیون تخم‌مرغ در دستگاه خوابانده شده است که حدود ۱۰۷ میلیون جوجه تولید می‌کنند. بخشی از گرانی مرغ ناشی از عامل عرضه و تقاضا است زیرا اخیراً بخشی از مصرف گوشت قرمز با گوشت مرغ جایگزین شده و موجب بالا رفتن تقاضا گوشت مرغ شده است، البته با برنامه‌ریزی تولید جوجه در فروردین و ماه‌های آتی تولید گوشت مرغ تنظیم خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید نیز منجربه گرانی مقر شده است. قطعاً برای پویایی تولید توجه به افزایش هزینه‌ها و طبیعتاً کارشناسی قیمت واقعی از اهمیت خاصی برخوردار است. از طرفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، مدت شش الی هفت ماه هر کیلو مرغ تولیدی را ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان زیر قیمت مصوب به فروش می‌رساندند که در این مدت ضرر و زیان هنگفت به این بخش تحمیل شده است و هم‌اینک قیمت مرغ به قیمت واقعی نزدیک شده و تولیدکنندگان باید هوشیاری خود را حفظ کرده، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده واسطه‌ها، نسبت به عرضه مرغ به قیمت متعارف اقدام کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه می‌گوید: در سال جاری قیمت کارشناسی گوشت مرغ براساس هزینه‌های سال جدید حدود ۶۸ الی ۷۴ هزار تومان بوده و توجه به قیمت واقعی در رشد تولید از اهمیت خاصی برخوردار است. گفتنی است قیمت بیش از حد و غیرمتعارف مورد تأیید تولیدکنندگان نبوده و مصداق گران‌فروشی است.

وعده دولت برای اعلام قیمت جدید پس از ماه رمضان

صدیق‌پور در زمینه قیمت‌گذاری دولت می‌گوید: دولت قول داده است پس از ماه مبارک رمضان قیمت‌های نهایی را اعلام کند. اگر دولت قصد افزایش قیمت داشته باشد، قیمت‌های کارشناسی و واقعی تعیین و اعلان شود، اما اگر دولت قصد افزایش قیمت نداشته باشد، باید بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود که تولید با ضرر مواجه نشود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از عمده‌ترین مشکلات بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی عادلانه یارانه‌ها، کاهش تقاضا بود زیرا با افزایش پنج تا شش برابری دو نهاده اصلی خوراک قیمت مرغ، باید حداقل دو و نیم برابر افزایش می‌یافت اما به دلیل کاهش تقاضا، مرغ به قیمت مصوب خود نرسید و حدود ۱۰ هزار تومان زیر قیمت به فروش می‌رسید.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، اولین پیامد این شرایط، کاهش انگیزه جوجه‌ریزی بود و جوجه یک‌روزه که با تغییر نرخ ارز این دو نهاده نباید کمتر از ۱۵ هزار تومان بفروش می‌رسید، به مدت هفت ماه به‌طورمتوسط به قیمت سه هزار تومان یا ۳۰ درصد قیمت تمام شده فروخته شد. این موضوع باعث شد بخشی از گله‌های مولد تحت‌الشعاع قرار بگیرند و توان ادامه تولید آن‌ها سلب شود. اما با مدیریت انجمن بخشی از گله‌ها حفظ شده و به ادامه تولید پرداختند.

لازمه تولید پویا، اقتصادی بودن آن است

صدیق‌پور ادامه می‌دهد: لازمه تولید پویا، اقتصادی بودن آن است که امیدواریم دولت به این موضوع توجه کند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید و رشد تولید تحقق یافته و طبیعتاً با رشد تولید، مهار تورم اتفاق خواهد افتاد، چراکه اساس رشد اقتصادی یک کشور تولید آن است.

وی با محکوم کردن پخش شایعات کاهش تولید خاطرنشان کرد: یک نکته دیگر پخش آمار نادرست توسط افراد غیرمسئول است که به بحث گرانی مرغ دامن زده است. با شرایط فعلی کشور، مرغ محصول ارزانی است و نسبت به سایر هزینه‌ها افزایش زیادی پیدا نکرده است.

با عملیاتی شدن بسته‌های حمایتی مشکلات تولید رفع می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه می‌گوید: تولید ماهیانه جوجه یک‌روزه، تولید خطی است و تولید جوجه از هفت ماه قبل برنامه‌ریزی می‌شود و نوسانات تولید اخیر که از طرف برخی افراد نا آگاه مطرح شده به دلیل دسترسی نداشتن به آمار صحیح تولید است. این‌ها بحث‌های فنی است و آگاه نبودن مردم و مسئولان ممکن است موجب نگرانی شود.

صدیق‌پور تصریح می‌کند: به‌طور کل تولید جوجه یک‌روزه، مقدار نسبتاً ثابت است و با توجه به قول مساعد معاون اول محترم رئیس جمهور در خصوص اهمیت حفظ گله‌های مولد و تأمین بخشی از ضرر و زیان هفت ماه گذشته تحت عنوان بسته حمایتی برای حفظ گله‌های مولد قابل تقدیر بوده و با عملیاتی شدن بسته‌های حمایتی مشکلات تولید مرتفع خواهد شد.

خسرو منصوری، رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار اصفهان نیز در خصوص وضعیت بازار مرغ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گران شدن مرغ در این مقطع زمانی، قابل پیش‌بینی بود چراکه پیش از این تولیدکنندگان مرغ مادر و گله‌های گوشتی ضرر و زیان سنگینی متحمل شدند به نحوی که انگیزه برای جوجه‌ریزی از بین رفت و بسیاری از گله‌های مرغ مادر نیز حذف شد.

کاهش جوجه‌ریزی در دو ماه گذشته

وی اضافه می‌کند: آمار جوجه‌ریزی در دو ماه گذشته به اندازه بسیار مؤثری کاهش یافت که منجر به کمبود عرضه نسبت به تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت شده است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان می‌گوید: قیمت‌های فعلی بازار به قیمت تمام‌شده مرغ بسیار نزدیک است. آن دسته از تولیدکنندگانی که انگیزه تولید ندارند از افزایش هزینه‌های تولید گله دارند و معتقدند که فعالیت در این بخش، اقتصادی نیست و ضرر و زیان سنگینی به همراه دارد.

منصوری اضافه می‌کند: ماهیت شغل تولید مرغ، ریسک‌هایی به دنبال دارد اما قیمت‌گذاری دستوری، سوءمدیریت در برنامه‌ریزی تولید و دیگر دلایل منجر به دلسردی تولیدکننده‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه زنجیره تولید مرغ تولید خود را کاهش داده‌اند، تصریح می‌کند: متأسفانه همچنان دولت بر ثابت نگه داشتن قیمت‌ها تاکید دارد.

کد خبر 654920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.