مساجد تاریخی بارزترین نمونه تجلی هنر و معماری اسلامی است

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از ملاک‌های زیبایی از منظر فلسفه اسلامی کیفیت فضای داخلی مسجد است؛ لذا هماهنگی و تعامل میان مولفه‌های عناصر فضا بر روحانیت فضای داخلی مسجد اثربخش است و به همین دلیل مساجد تاریخی به عنوان بارزترین نمونه تجلی هنر و معماری اسلامی مطرح می‌شود.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کیفیت فضای داخلی هر بنایی باید پاسخگوی نوع زندگی باشد که به آن واسطه کالبد شکل گرفته است، اظهار کرد: مساجد به عنوان یکی از بناهای شاخص معماری اسلامی از این اصل مستثنی نیست؛ لذا در طول تاریخ نوع زندگی که در داخل مساجد جریان داشته است یعنی عبادت کردن تغییری نکرده و از طرفی مقوله زیبایی به عنوان یکی از مفاهیم مهم در معماری اسلامی مطرح بوده و نمود داشته است.

وی افزود: چگونگی ارتباط میان مفهوم زیبایی و کیفیت فضای داخلی مسجد از مسئله‌های اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از ملاک‌های زیبایی از منظر فلسفه اسلامی کیفیت فضای داخلی مسجد است؛ بنابراین هماهنگی و تعامل میان مؤلفه‌های عناصر فضا بر روحانیت فضای داخلی مسجد اثربخش است و به همین دلیل مساجد تاریخی به عنوان بارزترین نمونه تجلی هنر و معماری اسلامی مطرح می‌شوند.

حسینی تاکید کرد: هماهنگی نه تنها در تک‌تک مؤلفه‌های سازنده فضای داخلی مسجد بر روحانیت آن اثر می‌گذارد و هماهنگی و تعامل میان مولفه‌ها نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کند؛ باید توجه داشت که تک‌تک مؤلفه‌ها کالبد بنا را به وجود نمی‌آورد بلکه ارتباط میان مؤلفه‌ها و تأثیر آنها بر یکدیگر است که کالبد بنا و به طبع آن کیفیت فضایی کالبد را می‌سازد.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ، زیبایی به عنوان جاذبه‌ای ازلی مطرح بوده و در رشته‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، زیبایی تنها امری ذهنی نیست بلکه باید آن را به عنوان حقیقتی عینی درک کرد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: بناهای دوران اسلامی به عنوان پدیده‌های مهم شهری از نظر ویژگی‌های زیباشناسانه اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل طی دهه‌های گذشته پژوهشگران خارجی و داخلی به بررسی جنبه‌های گوناگون آن پرداختند. معیارهای عینی و ذهنی شهروندان و معماران اندکی با هم تفاوت دارد، اما ادراک عینی زیبایی از محیط و کالبد معماری در هر دو گروه، موضوعی مهم است.

کد خبر 654768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.