فضاهای آیینی از اثرگذارترین فضاهای عمومی شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: مطالعه مشکلات و ارائه راهکارها به منظور حفظ و ایجاد هویت برای شهرها از طریق بهسازی و نوسازی اهمیت زیادی دارد، در این بین نقش فضاهای آیینی انکارناپذیر است، فضاهایی که در آنها تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرد.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هویت شهری نشان‌دهنده فرهنگ شهرنشینان و بافت فرسوده تاریخی شهرها هویت و تبلور فرهنگ آن شهر است؛ لذا حفظ آن در فرآیند بهسازی و نوسازی اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: بررسی مشکلات و ارائه راهکارها به منظور حفظ هویت برای شهرهای تاریخی از طریق بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و تاریخی اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: انتقال معماری روز اروپا و آمریکای شمالی به کشورهایی همچون ایران پیامدها و عوارض ناگواری در پی داشته و این تهاجم چنان سریع و گسترده بوده که گویا تیشه به ریشه تاریخ خورده است؛ اینکه روش‌هایی جهت دخالت مؤثر در بهسازی و نوسازی و حفظ بافت تاریخی شهرها به عنوان میراث و هویتی ماندگار مطرح است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های توسعه شهری بدون توجه به بافت تاریخی آن‌ها انجام و بر این اساس رشد و توسعه شهرنشینی، ارائه ایده‌های معماری و شهرسازی بی‌هویت و افزایش جمعیت شهر موجب فراموشی مؤلفه هویت در فرآیند بهسازی و نوسازی شهرها شده است. استفاده نکردن از نظرات و ایده‌های متخصصان و برنامه‌ریزان شهری در بافت‌های تاریخی شهرها خود دلیلی بر این وضعیت است و نیازمند انواع راه‌حل‌ها و اولویت‌های اجرایی متناسب با شرایط محیطی و بافت شهرها هستیم.

وی تاکید کرد: لازم است بافت‌های تاریخی در فرآیند بهسازی و نوسازی شهرها به عنوان هویت و تبلور فرهنگ شهری مورد تاکید قرار گیرد. بررسی هویت شهرها در بهسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی، مطالعه مشکلات و ارائه راهکارها به منظور حفظ و ایجاد هویت برای شهرها از طریق بهسازی و نوسازی اهمیت زیادی دارد، در این بین نقش فضاهای آئینی انکارناپذیر است؛ فضاهایی که در آنها تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرد.

این کارشناس شهرسازی گفت: در بسیاری از شهرهای ایران، الگوی شکلی مشابه مناظر آئینی سبب توسعه شهر و محلات شده است، دارا بودن مشخصه‌ها و آثار ذهنی مشترک ناشی از ماهیت آئینی، اجتماعی و معنایی نقش برجسته‌ای در زمینه ادراک منظر توسط ساکنان در محلات و شهرها دارد و به بخشی از وجه تمایز شکلی و ذهنی شهر تبدیل شده است که زمینه را برای تقویت هویت شهری فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه فضاهای آئینی به واسطه تجربه مشارکت و هم‌حسی فضایی یکی از قوی‌ترین تجربه‌های فضای جمعی است، افزود: از دیرباز فضاهای آئینی نقش مهمی در شکل‌دهی به منظر شهرها و پایه‌های اعتقادی و فرهنگی جوامع بشری ایفا می‌کردند، به نحوی که برخی تاریخ‌دانان یکی از علل اصلی تشکیل شهر را معطوف به عملکرد آئینی و معنوی آن می‌دانند.

کد خبر 654736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.