کره شمالی موشک بالستیک میان‌برد یا دوربرد شلیک کرد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی روز پنجشنبه یک موشک بالستیک میان‌برد یا دوربرد را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از یونهاپ، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: پرتاب را در نزدیکی پیونگ‌یانگ در ساعت ۷:۲۳ صبح شناسایی کرده و موشک که در زاویه بالا شلیک شده بود، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد و سپس در آب فرود آمد.

این ستاد در پیامی گفت: «مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل جامع مشخصات دقیق این موشک هستند.»

یک مقام سئول که نخواست نامش فاش شود گفت: به نظر می‌رسد کره شمالی یک سامانه موشکی «جدید» را آزمایش کرده است. وی خاطرنشان کرد که متحدان در حال بررسی احتمالات "مختلف" هستند، از جمله پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیمای سوخت جامد (ICBM). شورای امنیت ملی کره جنوبی پرتاب یک موشک بالستیک توسط کره شمالی را «به شدت» محکوم کرد و شورای امنیت ملی آمریکا این پرتاب را آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما خواند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده به شدت کره شمالی را به دلیل آزمایش موشک بالستیک دوربرد محکوم می‌کند.

به گفته ستاد مشترک ارتش آمریکا بلافاصله پس از پرتاب، متحدان یک جلسه هماهنگی برگزار کردند و مجدداً تأکید کردند که دو طرف موضع دفاعی ترکیبی خود را در برابر "هر گونه تهدید و تحریک کره شمالی" تقویت خواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «پرتاب موشک بالستیک کره شمالی یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ است که نه تنها به صلح و ثبات در شبه جزیره کره، بلکه به جامعه بین‌المللی آسیب می‌رساند و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.»

مقامات سئول گفتند که پرتاب اخیر ممکن است تا حدی با هدف به رخ کشیدن نیروی هسته‌ای کره شمالی در آستانه ۱۱۱ سالگی حکومت کیم ایل سونگ، بنیانگذار ملی کره شمالی و پدربزرگ رهبر فعلی کره شمالی در روز شنبه و اعتراض به تلاش‌های بازدارنده سئول-واشنگتن باشد.

آخرین پرتاب کره شمالی که شامل یک موشک بالستیک میان‌برد (IRBM) یا یک موشک با برد بلندتر بود، پرتاب هواسونگ -17 ICBM در شانزدهم مارس بود. پرتاب این هفته در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه این کشور می‌تواند یک موشک دوربرد شلیک کند تا اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار دهد، با توجه به برنامه ادعایی خود برای پایان دادن به آماده‌سازی برای پرتاب تا این ماه انجام شد.

از جمعه گذشته، کره شمالی به تماس‌های معمول برون‌مرزی از طریق خطوط ارتباطی بین کره‌ای و خطوط ارتباطی نظامی پاسخ نداده است و این موضوع نگرانی‌ها را افزایش داده است که نبود تماس منظم می‌تواند منجر به تحریکات بیشتر شود. پیونگ‌یانگ به‌تازگی تنش‌ها را از طریق لفاظی‌های سخت‌گیرانه و سایر اقدامات تحریک‌آمیز همچون آزمایش پهپادهای تهاجمی هسته‌ای زیر آب، افزایش داده است.

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ در گزارش‌هایی اعلام کردند: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حالی که روز دوشنبه ریاست جلسه مهم حزب حاکم را برعهده داشت، خواستار گسترش بازدارندگی جنگی کشورش به شیوه‌ای «عملی و تهاجمی‌تر» شده است. در طول این دیدار، کیم در حال اشاره به نقشه عملیاتی نظامی آشکاری بود که اهداف کلیدی در کره جنوبی را نشان می‌داد؛ صحنه‌ای که این گمانه‌زنی را برانگیخت که او ممکن است تمرینات یا سایر اقدامات تحریک‌آمیز را با در نظر گرفتن اهداف برنامه‌ریزی کرده باشد.

کد خبر 654294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.