۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
سبک زندگی حضرت علی (ع) درس آموز است  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) و ابعاد زندگی آن حضرت، گفت: سبک زندگی امیرمومنان برای همه افراد جامعه درس آموز است. 

به گزارش ایمنا و به نقل پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع)، به بیان توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از مسئولان کشور از نگاه امام علی (ع) پرداخت.

وی نخستین توصیه مقام معظم رهبری را مبارزه با فساد عنوان کرد که برای موفقیت در این مسیر همه باید دست بدست هم داده و کمک کنند.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه فساد همان خروج از اعتدال است، به برخی آیات در ارتباط با فساد و زیان‌های بی‌شمار آن اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد آن قدر مهم است که هر روز در دعای ماه مبارک رمضان می‌خوانیم اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین.

وی افزود: فساد یک بیماری مسری است که انواع مختلفی دارد و می‌تواند افراد را آلوده کند، افراد خوب را مایوس نماید، خانواده‌ها را تباه و خون شهدا را پایمال کند و ثروتی هم که ببار می‌آورد پایدار و با برکت نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه نمونه‌هایی از فساد در تاریخ اسلام واستفاده ازبیت المال توسط افراد فاسد را یادآور شد و به طمع ازعوامل فساد درنگاه امام علی (ع) اشاره کرد که می‌فرماید: "ما هَدَمَ الدِّینَ مِثلُ البِدَعِ، و لا أفسَدَ الرَّجُلَ مِثلُ الطَّمَعِ - هیچ چیز مانند بدعت دین را ویران نکرد و هیچ چیز مثل طمع آدمی را فاسد و تباه نساخت.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد باید همه گیر باشد، افزود: امیر مومنان می‌فرماید که باید ریشه‌های فساد را خشکاند و یکی از ریشه‌های فساد که عقل را هم از بین می‌برد طمع است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دومین توصیه رهبری انضباط مالی است، برلزوم برآورد صحیح و شناسایی دقیق مصرف بودجه تاکید کرد و گفت: بیت المال باید درجای خود هزینه شود و اگر چنین عمل نشود مشکل ساز خواهد شد.

حجت الاسلام نواب بر لزوم صرفه جویی و بهینه مصرف کردن و پرهیز از هزینه‌های اضافی و غیر ضرور و دوری از هوای نفس تاکید کرد و افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: "مَن کَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنیا فی عَینِهِ- هر که کرامت نفْس داشته باشد، دنیا در چشمش خُرد و ناچیز آید.

وی بهره وری و رابطه منطقی و حمایتی از شرکت‌های مسئول و موفق را از دیگر توصیه‌های مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: هزینه و فایده باید معقول باشد و اگر هزینه بیشتر از فایده باشد کشور ضرر خواهد کرد. درجایی که هزینه زیاد و بهره و نتیجه کم باشد خلاف عقل و شرع است.

حجت الاسلام نواب افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: الإسرافُ یُفنِی الجَزِیلَ- اسراف، ثروت زیاد را هم به باد فنا می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توصیه پنجم مقام معظم رهبری را قدرت پیش بینی عنوان کرد و گفت: اگرانسان نیازها و مشکلات را از پیش شناسایی و برای آن برنامه ریزی و تدبیرکند موفق خواهد شد.

وی با بیان روایت "الْقَلِیلُ مَعَ التَّدْبِیرِ أَبْقَی مِنَ الْکَثِیرِ مَعَ التَّبْذِیر- مال اندکی که تدبیر پشتوانه آن باشد، پاینده‌تر از مال فراوانی است که همراه با ریخت و پاش باشد از امام علی (ع)، افزود: کار کم و با برنامه ماندگار است اما کار زیاد بدون برنامه از بین می‌رود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درپایان تاکید کرد: سبک و ابعاد زندگی امیرمومنان حضرت علی (ع) برای همه افراد جامعه در شرایط و سطحی درس آموز است.

کد خبر 654122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.