شهادت امام علی(ع) و بیداری مسلمانان از خواب غفلت

«وقتی تاریخ را بعد از شهادت امام علی(ع) بررسی کنیم، درخواهیم یافت یک شخص ملعون مثل معاویه که حکومت را در دست می‌گیرد و چه ظلم‌هایی می‌کند که نتیجه این ظلم‌ها به وجود آمدن حادثه کربلا می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام علی (ع) مقدس است و چقدر اعجاب انگیز است. مردی از تبار آفتاب و دیار روشنایی، اسطوره حلم و عقل و بردباری، مردی که قرن‌هاست مردم او را می‌شناسند، به نامش بغض می‌کنند و در فرهنگ عامه قسمش بعد از نام خدا بالاترین نام است.

برای شناخت امام (ع) علاوه بر مطالعه تاریخ و تحلیل آن، می‌توان به سخنان آن حضرت درباره خودشان یا سخنان افرادی که آن حضرت را درک کرده و در مکتبش بی واسطه یا با واسطه پرورش یافته‌اند و حتی دشمنانش مراجعه کرد.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین (ع)، در خصوص مقام والا و مناقب ایشان با حجت‌الاسلام حسین معصوم‌زاده، مدیر دارالقرآن کریم اصفهان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

نقش شهادت امام علی (ع) در زنده نگه‌داشتن مذهب شیعه چه بوده؟

آقا امیرالمومنین علی (ع) وقتی به شهادت رسیدند حقیقت امر این بود که مردم را آگاه کردند، تازه خیلی‌ها فهمیدند که امیرالمومنین چه زحماتی برای اسلام کشیدند، خودشان هم فرمودند: تا من میان شما هستم قدر من را نمی‌دانید، وقتی از بین شما رفتم و ظالمان بر شما مسلط شدند متوجه خواهید شد و همین‌طور هم شد. وقتی تاریخ بعد از شهادت امام علی (ع) را بررسی کنید متوجه می‌شوید که وقتی یک شخص ملعون مثل معاویه حکومت را دست می‌گیرد چه ظلم‌هایی می‌کند که نتیجه این ظلم‌ها، واقعه کربلا است؛ چون معاویه بعد از اینکه خودش به درک واصل شد فرزندش یزید را به جانشینی خودش انتخاب کرد و یزید هم امام زمانش، امام حسین (ع) را به شهادت می‌رساند.

نتیجه شهادت آقا امیرالمومنین (ع) و اینکه مردم قدر حضرت را نشناختند، مسلط شدن اشرار و ظالمان بر مردم بود و حدود ۵۰ سال بعد از رحلت رسول‌الله (ص)، فرزندشان به شهادت رسید.

بعد از شهادت امام علی (ع) مسلمانان به خصوص جامعه شیعه دچار چه تغییر و تحولاتی شد؟

وقتی آقا امیرالمومنین (ع) به شهادت رسیدند نوع سیاست تغییر کرد، سیاست ایشان پایبندی به قرآن و موازین انسانی بود اما سیاست معاویه این بود که پشت پا بزند به تمام ارزش‌ها و همین هم مرز بین سیاست الهی و شیطانی است‌. سیاست امیرالمومنین (ع) در جنگ‌ها سیاست پیغمبر (ص) بود، هدایت‌کننده، نصیحت‌کننده و مرشد بودند، گاهی وقت‌ها برخورد می‌کردند و هیچ‌وقت آغازگر جنگ‌ها نبودند، به سربازان‌شان سفارش می‌کردند که ارزش‌های الهی را رعایت کنید.

اما می‌بینید که بعد از شهادت امیرالمومنین (ع) یزید ملعون تمام این‌ها را زیرپا می‌گذارد و به هیچ‌یک از اصول انسانی و قرآنی پایبند نبود و همین می‌شود که مردم با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند.

شهادت امام علی (ع) حاوی چه پیام‌هایی به ویژه برای دوران معاصر بوده است؟

اولین پیام شهادت امیرالمومنین (ع) این است که مردم اگر دنبال جانشین پیغمبر (ص) نروند، دود آن در چشم خودشان می‌رود، یعنی اگر امیرالمومنین (ع) را که جانشین بلافصل رسول‌الله (ع) بود، کنار گذاشتند خودشان بدبخت شدند، حدود ۲۵ سال امیرالمومنین (ع) را خانه‌نشین کردند در این سال‌ها هر کار اشتباهی را خلفای سه‌گانه انجام دادند به طوری که وقتی مردم سراغ امیرالمومنین (ع) آمدند و گفتند شما باید به عنوان خلیفه منصوب شوید، حضرت فرمودند: خیلی سخت است که اوضاع را تغییر دهیم و همین هم شد.

چهار سال و نه ماه حضرت بر مسند خلافت بودند، دائماً می‌خواستند وضعیت را درست کنند و نمی‌شد، بخاطر همین که می‌خواستند عدالت را برقرار کنند به شهادت رسیدند.

امروز هم همین است اگر ما به دنبال آن فردی که به عنوان نایب عام امام زمان (عج) است نرویم و گوش به فرمان مقام معظم رهبری نباشیم و اطاعت از ایشان نکنیم ممکن است هزاران مصیبت بر سرمان بیاید و اشرار و ظالمین را بر خودمان مسلط کنیم، این یکی از پیام‌های مهم شهادت آقا امیرالمومنین (ع) که باید برای ما هم درس شود، اگر ولی زمان‌مان را تنها گذاشتیم در نتیجه اشرار و ظالمین بر ما مسلط می‌شوند.با خدا بودن امیرالمومنین (ع) باید برای همه ما به ویژه نسل جوان الگو باشد

به چه جنبه‌ای از شهادت امام علی (ع) کمتر پرداخته شده که نیاز است در جامعه امروز تبیین شود؟

امیرالمومنین (ع) به طور مظلومانه به شهادت رسیدند و اولین مظلوم عالم هستند، به خیلی از ابعاد زندگی ایشان پرداخته نشده و امام علی (ع) را آنگونه که باید بشناسیم نشناختیم، نهج‌البلاغه‌ای که از حضرت به ما رسیده مهجور است، جور جرداق مسیحی می‌گوید خطبه ۲۲۱ نهج‌البلاغه را هزاربار خواندم و هربار چیز جدیدی یافتم، منِ شیعه نمی‌دانم نهج‌البلاغه چند خطبه و نامه دارد، همه ابعاد زندگی علی (ع) را به عنوان شیعه باید مطالعه کنیم و شناخت از مولایمان پیدا کنیم.

بعد عبادت بسیار زیاد برای جوانان مهم است که به چه اندازه حضرت اهل عبادت بودند، خودشان‌نقل می‌کنند: که وقتی از رسول‌الله (ص) شنیدم نماز شب برای مؤمن نور است، دیگر نماز شب را ترک نکردم، با خدا بودن امیرالمومنین (ع) باید به عنوان الگو برای همه ما به ویژه نسل جوان ما باشد، انسان وقتی با خدا باشد خداوند متعال تمام درب‌ها باز می‌کند.

به چه اندازه نیاز است که علاوه بر رویکردهای سیاسی، به بعد فرهنگی و مذهبی شهادت امام (ع) در جامعه پرداخته شود؟

اگر می‌خواهیم که از نظر سیاسی، فرهنگی و مذهبی پیشرفت کنیم و به سخنان امام علی (ع) عمل کنیم، راهش این است که زندگی حضرت را مطالعه کنیم، یک بچه شیعه باید زندگی حضرت را مطالعه کند ببیند چه ویژگی‌هایی داشتند، ایشان اولین مسلمان مرد بودند، فردی که همیشه یاور رسول‌الله (ص) بود و همیشه جانشان را نثار پیغمبر (ص) خدا می‌کردند، اینها نشانه‌هایی است که اگر ما در زندگی عمل کنیم می‌توانیم از زندگی حضرت به عنوان الگو استفاده کنیم.

منبعی را در خصوص زندگی حضرت معرفی کنید؟

کتابی که جور جرداق مسیحی نوشته بهترین کتاب است، او یک لبنانی است که مذهب و دینش مسیحی است، کتابی با عنوان الامام علی صوت العدالة الانسانیه، امام علی (ع) صدای عدات انسانی، بسیار کتاب خوبی است، ببینید یک مسیحی چه شناختی نسبت به امام ما دارد، گاهی وقت‌ها ما به اندازه یک مسیحی هم امام خود را نمی‌شناسیم.

کد خبر 654080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.