بدون مشارکت مردم ترافیک معابر مدیریت نمی‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: بدون مشارکت و همکاری مردم، امکان مدیریت ترافیک معابر در شهرها وجود ندارد.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اثرات و نقش مهم حمل‌ونقل و ترافیک در زندگی فردی و اجتماعی مردم شهرها امری واضح و انکارناپذیر است.

وی افزود: مشکلات ناشی از نارسایی‌ها و کمبودها در مجموعه امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل اکثر شهرهای کشور به صورت محسوس وجود دارد و همچنان به‌طور مستقیم شاهد تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیست‌محیطی یا به صورت غیرمشهود شاهد اثرات سوءاقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هستیم.

این کارشناس شهرسازی گفت: از مهمترین فرصت‌ها و مقدورات نیروی انتظامی در استقرار نظم و امنیت انتظامی، رابطه منطقی و صمیمانه با مردم است، مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و مخاطب ناجا و علت وجودی این نیرو به‌شمار می‌روند، پس بدون مشارکت و همکاری مردم، نظم و به‌طور خاص نظم انتظامی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت مردم ترافیک معابر مدیریت نمی‌شود، ادامه داد: نیروی انتظامی تلاش کرده است زمینه‌های حضور جدی در جامعه و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در کنترل نظم ترافیکی و جابه‌جایی شهری را به صورت سازماندهی شده فراهم آورد.

مهدوی تصریح کرد: یافته‌ها نشان می‌دهد که عملکرد مشارکتی پلیس در کنترل ترافیک شهری پایین‌تر از میانگین متوسط قرار دارد، همچنین مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اجرایی شهروندان و موقعیت جغرافیایی محیط، به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد معضل ترافیک، نقش بسزایی در ترافیک شهرها دارد، به‌طوری که مردم تمایل شدیدی به داشتن وسیله نقلیه شخصی دارند.

وی خاطرنشان کرد: گسترش شهرنشینی، استفاده روزافزون از خودروهای شخصی و محدودیت توسعه شبکه‌های ارتباطی بر مشکل ازدحام ترافیکی به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور افزوده که از تبعات چنین وضعیتی، حوادث زیاد رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن است.

این کارشناس شهرسازی افزود: حوادث ترافیکی و دلایل احتمالی آن در شهرهایی که بالاترین آمار حوادث رانندگی را دارد، نیازمند بررسی است؛ به‌منظور بررسی و شناسایی راهکارهای مدیریتی برای رفع مشکلات ترافیکی سهم وسایل نقلیه شخصی بالغ بر ۹۵ درصد و سهم وسایل نقلیه عمومی تنها پنج درصد خودروهای موجود در برخی شهرهای ایران را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اجرایی شهروندان و موقعیت جغرافیایی محیط، به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد معضل ترافیک، نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: مطالعه درباره چگونگی توزیع فعالیت‌های اجتماعی در بستر مکان و زمان برای تحلیل برخوردهای متقابل انسانی و نیز برای درک جنبه‌های اساسی زندگی اجتماعی دارای اهمیتی بنیادی است، در این راستا توجه به سویه‌های اجتماعی ترافیک مهم است و پس از آن دیدگاه مردم به این مسئله در کلان‌شهرهای ایران نیازمند بررسی است.

کد خبر 654078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.