عدالت در ارائه خدمات بهداشتی به کجا رسید؟

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، ایجاد عدالت در ارائه خدمات بهداشتی بوده است که با توجه به اقدامات صورت گرفته تا حدودی به نتیجه مطلوب رسیده است.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه چرا توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و براساس نیاز مناطق مختلف کشور صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: بعد از استقرار دولت مردمی، اقدامات ارزنده‌ای در جهت ایجاد عدالت در ارائه خدمات بهداشتی صورت گرفته که در دو بخش اقدامات فوری برای نیروهای انسانی و اقدامات زیرساختی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به توضیح اقدامات فوری این وزارتخانه در راستای ایجاد عدالت در ارائه خدمات بهداشتی، افزود: تعداد توزیع نیروی متخصص و فوق‌تخصص در مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم در سال ۱۴۰۱، ۲۸۰۰ نیرو بوده که این میزان در سال ۱۳۹۸، ۱۷۸۴ متخصص و در سال ۱۴۰۰، ۲۲۰۰ نیرو بوده که توزیع شده است، پس در سال گذشته میزان توزیع به حدود ۲۸۰۰ نیرو رسیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نیروی پزشکی فارغ‌التحصیل که می‌تواند به مناطق اعزام شوند، گفت: میزان توزیع نیروی پزشک در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار نفر بوده که ۷۵ درصد از نیروهای متخصص و فوق تخصص به مناطق کمتر برخوردار اعزام شده است.

وی تصریح کرد: لازم بود کاری کنیم که میزان ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم افزایش یابد لذا در سال ۱۴۰۱ تلاشی صورت گرفت و در شورای حقوق و دستمزد تصویب شد که سقف پرداخت کارانه در مناطق محروم برداشته شود و متخصصان بتوانند هرچه درآمد در مناطق محروم دارند را دریافت کنند موضوعی که در هیأت دولت به تصویب رسید و در حال اجرا است.

عین‌اللهی درباره اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی، اظهار کرد: در ۲.۵ سال قبل از دولت سیزدهم تعداد پروژه‌ها در کشور ۵۲ پروژه بوده که در ۱.۵ سال گذشته به ۱۰۳ پروژه و ایجاد مراکز درمانی رسیده یعنی در این مدت ۲.۵ برابر شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در عرض ۱۸ ماه، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید بهره‌برداری و افتتاح شده است، گفت: ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که در ۱.۵ سال گذشته ۱۰ درصد ایجاد تخت‌های بیمارستانی افزایش داشته است میزان تخت‌های بیمارستانی در ۲.۵ سال قبل ۷۳۰۰ تخت بوده که در ۱.۵ سال پیش به ۱۵ هزار تخت افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود تا پایان سال هر هفته یک افتتاح مراکز درمانی داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تحت پوشش قرار دادن مردم در بیمه سلامت و رسیدگی به وضعیت بیماران خاص و صعب‌العلاج، ادامه داد: وزارت بهداشت طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را تدوین کرده که امیدواریم بتوانیم برنامه را تا انتها پیش ببریم.

بیش از ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی در سال جاری راه اندازی می‌شود

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به اولویت‌های این معاونت در سال جاری و تجهیز و راه اندازی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در سال گذشته، افزود: برنامه ما در سال ۱۴۰۲، راه اندازی ۹ هزار و ۳۵۰ تخت جدید بیمارستانی است.

وی اضافه کرد: بسته خدمتی بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال جاری گسترش می‌یابد؛ در سال‌های قبل تعداد بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج محدود بود که در حال حاضر به ۴۴ بیماری افزایش یافته که البته بر حسب منابعی که به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد تا ۱۰۰ بیماری نیز قابل افزایش است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به سالمند شدن جمعیت در دهه‌های آینده، گفت: بسته خدمتی سالمندی جمعیت در حال تهیه و تدوین است و در زمینه طب سالمندی، اقدامات خوب و مثبتی انجام شده است، همچنین اقدام ویژه‌ای برای کاهش تروما، حوادث و سوانح در حال انجام است و بسته خدمتی آن، تدوین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های خوبی میان معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان سرطان ایجاد شده و یک مسئول برای آن مشخص شده تا ارائه خدمات در این زمینه با رویکرد پیشگیری، تقویت شود البته برای بیماران مبتلا به سرطان نیز خدمات در دسترس و کاهش هزینه‌ها از طریق صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دستور کار قرار دارد.

کریمی بیماری‌های قلبی و عروقی و غیرواگیر را به عنوان دیگر علل مرگ‌ومیر جمعیت دانست و افزود: بسته‌های خدمتی ۲۴۷ و ۷۲۴ که مربوط به خدمات مربوط به سکته‌های حاد قلبی و مغزی است، تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه با کاشت حلزون شنوایی در سال گذشته، لیست انتظار بیماران به «صفر» رسید، تصریح کرد: بعضی بیماری‌ها مانند هپاتیت C در دوران گذشته قابل درمان نبود اما در حال حاضر، درمان و داروهایی برای آن مشخص شده که در دستور کار معاونت درمان وزارت بهداشت قرار دارد.

کد خبر 653968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.