ساماندهی تبلیغات محیطی از وظایف شهرداری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از وظایف مدیریت شهری و شهرداری‌ها که ایفای صحیح آن نقش مهمی در ساماندهی فضا و منظر شهر دارد، رسیدگی به تبلیغات محیطی از جمله نحوه نصب تابلوها، بیلبوردها و دیوارنوشته‌ها است.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تبلیغات شهری یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دانش تبلیغات و یکی از عناصر سازنده منظر شهری در سکونتگاه‌های انسانی به‌شمار می‌رود، به نحوی که به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از کالبد شهرها شناخته می‌شود و بخش مهمی از فعالیت‌های تجاری در شهرها به این موضوع اختصاص یافته است.

وی افزود: به‌کارگیری صحیح عناصر بصری در ایجاد هویت بصری و تقویت خوانایی تابلوهای تبلیغاتی نقش چشمگیری دارد و تابلوهای تبلیغات شهری می‌تواند نمودی فعال و تأثیرگذار در منظر عمومی یک شهر داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مدیریت شهری و شهرداری‌ها که ایفای صحیح آن نقش مهمی در ساماندهی فضا و منظر شهر دارد، رسیدگی به امور تبلیغات محیطی از جمله تابلوها، بیلبوردها، دیوارنوشته‌ها، لامپ‌های نئون و ال‌ای‌دی سردر مغازه‌ها است.

عباسی تصریح کرد: بعضی از این تبلیغات جزئی از مبلمان شهری به حساب می‌آید و بعضی دیگر در ایجاد تصویر ذهنی بیننده مؤثر است و می‌تواند بر ادراک زیبایی محیط و کیفیت آن تأثیر بگذارد؛ لذا تبلیغات محیطی نیازمند ساماندهی و مدیریت از طریق قانون و تهیه طرح‌های مطالعاتی و اجرایی توسط شهرداری‌ها است، چراکه شرح خدمات طرح‌های توسعه شهری همانند طرح جامع و تفصیلی شامل چنین مواردی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله دیگر تفرق و آشفتگی بصری ایجاد شده به واسطه تنوع بیش از حد، نبود هماهنگی و ناهمگونی در تابلوها، بنرها، آگهی‌ها و تبلیغات محیطی بوده که منظر و سیمای نازیبایی را به شهرهای ما بخشیده است، در حالی که به دلیل نبود قوانین بازدارنده برای برخورد با متخلفان، منظر شهری که باید حریم امن زندگی شهروندان باشد، جولانگاه پیام‌های تبلیغاتی شده است و کنترل این تخلفات با تکیه بر قوانین فعلی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس شهرسازی گفت: تبلیغات محیطی یکی از پرکاربردترین رسانه‌های تبلیغاتی است که طیف گسترده و متنوعی از آن عرصه‌های عمومی فضاهای شهری را در بر می‌گیرد، این رسانه علاوه بر جنبه‌های مثبت، در صورت سازماندهی نشدن صحیح به عنوان یکی از مهم‌ترین علل آلودگی بصری، تأثیرات نامطلوبی بر کیفیت محیط شهری و آسایش روانی شهروندان می‌گذارد.

عباسی افزود: با شناسایی عوامل مؤثر در این آلودگی‌ها، زمینه کاهش آن و ارتقای کیفیت محیط شهری فراهم می‌شود یافته‌ها نشان می‌دهد که آلودگی بصری در محدوده مورد مطالعه، ناشی از جایگزینی نامناسب تابلوهای تبلیغاتی، تداخل و اختلاط تابلوها، ناهماهنگی در چیدمان و نحوه قرارگیری آن‌ها، تراکم تابلوها، رعایت نشدن حریم نصب تابلو و متناسب نبودن تابلوها با محیط اطراف است.

کد خبر 653939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.