اطلاعیه‌ دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان به‌دنبال آلودگی هوا

براساس اطلاعیه‌ای که اداره کل هواشناسی درباره هشدار سطح زرد اعلام کرده است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای کاهش اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، تدابیر لازم را به منظور اطلاع‌رسانی و توصیه‌های بهداشتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اطلاعیه‌ای که اداره کل هواشناسی درباره هشدار سطح زرد اعلام کرده، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز توصیه‌هایی را مطرح کرده است.

معاونت بهداشتی دانشگاه برای کاهش اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، تدابیر لازم به منظور اطلاع‌رسانی و توصیه‌های بهداشتی را به شرح زیر برای شهروندان ارائه کرد:

«۱) خودداری از هرگونه فعالیتی که منجربه افزایش آلودگی هوا می‌شود تا شرایط به حالت مطلوب بازگردد.

۲) شهروندان تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.

۳) بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند و در صورت تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

۴) تمام ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

۵) نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد، از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

۶) افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، بنابراین به گروه‌های آسیب‌پذیر ذکر شده توصیه می‌شود از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند.

۷) ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلاء به اسم را در کودکان افزایش می‌دهد. آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، بنابراین حتی‌المقدور در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها پنجره‌ها را بسته نگاه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

۸) هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.

۹) ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شود، بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1 و P2 در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است به‌ویژه برای افرادی که مجبور هستند در فضای باز فعالیت داشته باشند.»

کد خبر 653933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.