فهرست کتاب‌هایی که باید در سال ۱۴۰۲ بخوانیم

مرضیه فعله‌گری، نویسنده و داستان‌نویس دو اثر تألیفی و خواندن اکثر آثار فرهاد حسن‌زاده را برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته به مخاطبان پیشنهاد داده است.

به گزارش ایمنا، تعطیلات و روزهای پایانی هفته فرصت مناسبی است تا با یک برنامه‌ریزی درست و مناسب به سراغ کتاب‌هایی برویم که در سال ۱۴۰۱ فرصت مطالعه آن را پیدا نکردیم؛ آثاری که براساس پیشنهاد اهالی قلم به فهرست مطالعاتی ما اضافه شده و به خودمان قول داده‌ایم که در نخستین فرصت پیش آمده در سال جدید به سراغ آن‌ها برویم. مرضیه فعله‌گری، نویسنده به تعدادی از این آثار که باید به فهرست مطالعاتی خودمان اضافه کنیم، پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

فعله‌گری در نخستین پیشنهاد خود دو اثر داستانی تألیفی «رونی یک پیانو قورت داده» اثر تیمور آقامحمدی و «کنسرو غول» نوشته مهدی رجبی را برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته به مخاطبان علاقه‌مند به ادبیات نوجوان معرفی کرد.

وی درباره علت انتخابش گفت: «رونی یک پیانو قورت داده» و «کنسرو غول» از نمونه آثار نویسندگان ایرانی هستند و هر کدام از این آثار محتوای بسیار مناسبی برای نوجوانان دارند. علت انتخاب «رونی یک پیانو قورت داده» به این دلیل است که به سبب شناخت دنیای نوجوان امروز و نشان دادن مسائل و مشکلات آن‌ها و اینکه نوجوان امروز چگونه با چالش‌ها روبه‌رو خواهد شد.

این بانوی نویسنده ادامه داد: در کتاب «کنسرو غول» مهدی رجبی تمام تلاشش را کرده است تا رویارویی نوجوان تنها با مسائل و مشکلات را به زبان طنز بیان کند؛ البته در این کار هم بسیار موفق بوده است.

وی با اشاره به آثار خواندنی فرهاد حسن‌زاده گفت: به عقیده من بیشتر آثار حسن‌زاده نیز به دلیل طنز لطیفی که چاشنی اتفاقات داستانی می‌شود، خواندنی، جذاب، بسیار سرگرم‌کننده و در عین حال آموزنده است.

فعله‌گری در معرفی آثار ترجمه نیز گفت: «آسفالتی‌ها» نوشته تاد استراسر نیز بسیار عالی است؛ زیرا نویسنده در این کتاب سعی کرده زندگی خیابانی، کارتن‌خوابی و برانگیختن حس همدردی را به تصویر بکشد. همچنین دو کتاب «اسم من میناست» و «اسکلیگ و بچه‌ها» اثر دیوید آلموند نیز بسیار جذاب است.

وی در توضیح این دو اثر گفت: علت اینکه پیشنهاد می‌کنم این دو کتاب را با هم بخوانند، به دلیل ارتباط آن‌ها با هم است. بذر اتفاقات در کتاب اسم من میناست کاشته شده و در اسکیگ و بچه‌ها به بار می‌نشیند. خودم اول اسکلیگ و بچه‌ها را خواندم و بعد که در حال خواندن اسم من میناست بودم شوق و ذوق زیادی داشتم تا بذر اتفاقات هر چه زودتر کاشته شود.

فعله‌گری اظهار کرد: خواندن کتاب «گِل» به قلم دیوید آلموند را به هر نوجوانی به شدت توصیه می‌کنم. «گِل» نمونه بارز یک کتاب فلسفی عمیق که تضاد بین مرگ و زندگی را به شکلی هنرمندانه به تصویر می‌کشد. در آخر هم از بین آثار ترجمه، تمام آثار رولد دال پیشنهاد می‌کنم.

کد خبر 653902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.