مشتری در موقعیت مقارنه خورشیدی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه -بیست‌وسوم فروردین‌ماه- سیاره مشتری از نزدیکی خورشید در آسمان ما عبور خواهد کرد.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه -بیست‌وسوم فروردین‌ماه- سیاره مشتری از نزدیکی خورشید در آسمان ما عبور خواهد کرد. در وضعیت مقارنه خورشیدی یعنی نزدیک‌ترین فاصله غول گازی منظومه شمسی، برجیس، در فاصله یک درجه و سه دقیقه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شود. بنابراین برای چندین هفته این سیاره قابل مشاهده نیست.

وی افزود: تقریباً در این زمان، سیاره مشتری در دورترین فاصله خود از زمین هم قرار خواهد گرفت – ۵.۹۵ واحد نجومی - و این دو سیاره در دو طرف منظومه شمسی نسبت به خورشید قرار خواهند گرفت. اگر بتوان مشتری را در این وضعیت مشاهده کرد، به دلیل فاصله زیادش از ما، در کوچک‌ترین و کم‌نورترین حالت خود ظاهر می‌شود، قطر زاویه‌ای آن ۳۲.۴ ثانیه قوسی است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی هفته‌ها و ماه‌های بعد، بزرگترین سیاره منظومه ما از سمت غرب خورشید ظاهر می‌شود و برای مدتی در آسمان ما قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده خواهد شد. پس از حدود شش ماه، به موقعیت مقابله خورشیدی می‌رسد، زمانی که تقریباً تمام شب قابل مشاهده است. در وضعیت مقارنه، مشتری در صورت فلکی حوت قرار دارد.

کد خبر 653847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.