استقلال، قربانی مدیران آبی‌پوش!؟

مالکیت مشترک وزارت ورزش برای سرخابی‌های پایتخت سبب شده است شایعه اولویت قرار گرفتن پرسپولیس برای حضور در آسیا و قربانی شدن رقیب سنتی‌اش بیش از پیش از سوی فوتبال دوستان مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ بود که با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال و پرسپولیس به دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای از حضور در لیگ قهرمانان آسیا منع شدند. طبق ماده ۱۹ قوانین مجوز حرفه‌ای، یکی از معیارهای مورد نیاز برای صدور مجوز حرفه‌ای ضوابط قانونی (مالکیتی و مدیریتی) است که اساساً نباید دو باشگاه در یک لیگ حرفه‌ای، با یک مالک مشترک اداره شوند.

پس از یک سال محرومیت استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، مهدی تاج که به‌تازگی روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال نشسته بود، بیست‌وهشتم آذرماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که مجوز حضور دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا صادر می‌شود.

پس از آن کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که باشگاه استقلال و پرسپولیس تا دهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ فرصت داشتند که مدارک خود را برای دریافت مجوز حرفه‌ای، بارگذاری کنند و حدود ۹ ماه به این دو باشگاه زمان داد، اما باشگاه استقلال موفق نشد طلب استراماچونی را پرداخت کند تا قهرمان فصل گذشته لیگ برتر دوباره از جام باشگاه‌های آسیا حذف شود.

وزارت ورزش استقلال را قربانی پرسپولیس کرد؟

یکی دیگر از مشکلاتی که استقلال و پرسپولیس با آن روبه‌رو هستند، موضوع مالکیت مشترک است. در روزهای اخیر رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک برنامه زنده اعلام کرد این مشکل حل شده است، اما شواهد و مدارک نشان می‌دهد ۱۰۰ درصد مالکیت استقلال و پرسپولیس همچنان مشترک است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با توجه به قهرمانی استقلال در فصل گذشته، اگر امسال پرسپولیس بتواند سهمیه آسیایی کسب کند، از آن‌جا که مالکیت هر دو باشگاه مشترک است، به نظر می‌رسد وزارت ورزش باید یکی از این تیم‌ها را تحت عنوان مالک آنها به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می‌کرد و یکی از دو تیم سرخابی پایتخت راهی مسابقات آسیایی می‌شد. در همین خصوص با توجه به اینکه شرایط پرداخت بدهی استراماچونی فراهم بود، احتمال می‌رود استقلال قربانی مالکیت مشترک شده باشد. با این حال برای بررسی این موضوع با کارشناس فوتبال و مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم اما ذکر این نکته ضروری است که نظرات این کارشناس الزاماً نظر این رسانه نیست.

مالکیت سرخابی‌های پایتخت هنوز با وزارت ورزش است

مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: وقتی شرکتی مشمول واگذاری است، طبق بند (۱) ماده (۱۸) قانون سیاست اصل ۴۴، اعمال حقوق مالکانه به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود و مالکیت منتقل نمی‌شود که مدیرعامل پرسپولیس در صحبت اخیر خود نتوانست این موضوع را به خوبی منتقل کند.

وی ادامه داد: در حالی که اعلام شده اطلاعات باشگاه استقلال و پرسپولیس شفاف است، اما وقتی وارد سایت مدیریت فناوری بورس می‌شویم، هیچ اطلاعاتی از سهامداران این دو باشگاه وجود ندارد. در وبگاه کدال گزارش افزایش سرمایه استقلال و پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ را می‌بینیم که متوجه می‌شویم ۱۰۰ درصد مالکیت این دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش و جوانان است.

وزارت ورزش استقلال را قربانی پرسپولیس کرد؟

به نظر می‌رسد برای حضور پرسپولیس در آسیا استقلال قربانی شد!

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن با بیان اینکه بحث مالکیت مشترک همچنان پا برجا است، تصریح کرد: اگر استقلال و پرسپولیس هر دو، سهمیه آسیا را کسب کنند با توجه به اینکه مالکیت مشترک دارند، وزارت ورزش و جوانان که مالک آنها است باید یکی از این دو تیم را برای رقابت‌های آسیایی می‌فرستاد که فکر می‌کنم به همین دلیل برای حل پرونده استراماچونی قدمی برداشته نشد تا استقلال حذف شود.

وزارت ورزش استقلال را قربانی پرسپولیس کرد؟

فریدونی اضافه کرد: مدیران سازمان خصوصی‌سازی قصد داشتند بلوک ۵۱ درصدی را به فروش بگذارند تا دو شخصیت حقوقی متفاوت سهام را بخرند، اما خریداری پیدا نشد.

وی در خصوص اینکه مالکیت مشترک در لیگ برتر چه آسیبی به سرخابی‌ها می‌زند، گفت: فرض کنید یکی از این تیم‌ها بالا و دیگری در میانه‌های جدول باشد و قهرمان لیگ هم در بازی رو در روی آنها مشخص شود که در اینجا موضوع تبانی تیم‌ها مطرح می‌شود و حتی احتمال این اتفاق زیاد است.

وزارت ورزش استقلال را قربانی پرسپولیس کرد؟

کد خبر 653793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.