نخستین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جدید برگزار شد

نخستین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جدید به میزبانی وزارت امور خارجه با موضوع «استفاده از ظرفیت مناطق آزاد مشترک مرزی، فرامرزی ویا متناظر در توسعه و تعمیق روابط اقتصادی کشور» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ریاست این جلسه را مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برعهده داشت و اعضای شورا و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در آن حضور داشتند.

در ابتدای جلسه که با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق آزاد، ملزومات توسعه این مناطق و هدف گذاری صحیح، جهت بهره وری هر چه بیشتر این مناطق برگزار شد، دبیر شورای مناطق آزاد ضمن اعلام این خبر که از ۷۹ منطقه ویژه مصوب ۳۵ منطقه فعال هستند، افزود: اکنون ۷۰ درصد تزانزیت دریایی و یک سوم صادرات کل کشور از این مناطق انجام می‌گیرد.

در ادامه با اشاره به اهمیت رونق این مناطق در توسعه و رشد اقتصادی، افزایش درآمدهای ارزی، انتقال تکنولوژی و تنوع صادرات اشاره شد که برای رسیدن به این موارد تسریع در اجرایی شدن توافقات انجام شده با دیگر کشورها، ایجاد ارتباط با سازمان‌ها و نهادی‌های بین المللی، تشکیل میز تخصصی مناطق آزاد ویژه در سازمان‌های ذیربط و ارزیابی و اشتراک تجربیات موفق در این زمینه می‌تواند روند رسیدن به اهداف تعیین شده ونتیجه مورد نظر را سرعت ببخشد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه ضمن اعلام این نکته که توسعه این مناطق فرصت ویژه ای برای فرار از تحریم‌ها است، تمرکز بر اقتصاد دریا، بازاریابی برای صادرات تولیدات داخل، توسعه بخش معدن و صنعت از جمله موارد مهم در رسیدن به رشد وتوسعه این مناطق دانست و از آمادگی کامل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی برای همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر خبر داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 653784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.