جایگاه «عقل تکامل‌یافته» در شناخت عالم چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: ویژگی که باعث می‌شود انسان نسبت به سایر موجودات زنده متفاوت باشد و دیدگاه متمایزی نسبت به شناخت عالم داشته‌باشد، عقل تکامل‌یافته‌ای است که در انسان‌ها وجود دارد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت شناخت کیهان برای انسان‌های دوران باستان، اظهار کرد: یکی از دلایلی که انسان‌ها از گذشته بسیار دور به شناخت عالم توجه ویژه‌ای داشتند، نیازی درونی بود که در تمام جانداران وجود دارد.

وی افزود: در گذشته و زمانی که انسان‌های نخستین زندگی می‌کردند، شرایطی مانند حیوانات داشته‌اند. اگر به زندگی حیوانات نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ویژگی‌های ویژه‌ای در شناخت جهان دارند.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: حیوانات دارای حواسی هستند که شباهت بسیاری به حواس انسان‌ها دارد و برخی از آن‌ها نیز ممکن است از حواس برتری نسبت به انسان‌ها برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: خفاش از نظر شنوایی و سگ در بویایی توانایی بیشتری نسبت به انسان دارد و برای شناخت محیط زندگی خود از این حواس استفاده می‌کند.

مرادی در همین رابطه تاکید کرد: حیوانات از حواس خود استفاده می‌کنند که بعضاً در استفاده از حواسی مانند بویایی و شنوایی عملکرد بهتری نسبت به انسان‌ها دارند و این شرایط برای انسان‌های نخستین نیز مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به وجه تمایز انسان‌ها از حیوانات گفت: ویژگی که باعث می‌شود انسان نسبت به سایر موجودات زنده متفاوت باشد و دیدگاه متمایزی نسبت به شناخت عالم داشته‌باشد، عقل تکامل‌یافته‌ای است که در انسان‌ها وجود دارد و حیوانات از آن بهره‌مند نیستند.

کد خبر 653764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.