ساختار شهرهای جدید نیازمند اصلاح است

یک کارشناس شهرسازی گفت: ایجاد شهرهای جدید اقدامی جهت تمرکززدایی از کلانشهرها در برابر معضلات پیچیده‌ است، با این وجود شهرهای جدید مشکلات زیادی از منظر کالبدی، ساختار مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات ساکنان این شهرها رفع شود.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرنشینی در ایران قدمتی دیرینه دارد، اظهار کرد: پیدایش شهر و تکوین شهرنشینی در ایران تابع تحولات تاریخی و چگونگی چارچوب اجتماعی بوده و ساختار آن متأثر از موقعیت طبیعی، اقلیمی و نظام سیاسی حاکم بوده است.

وی افزود: تمدن با زندگی شهری آغاز می‌شود، در سنت شهرسازی ایران یکی از وظایف شاهان، ساخت شهرها بوده است و نسبت دادن بنای بعضی از شهرها به شاهان اساطیری نشان از کهنگی سنت شهرسازی در ایران است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: براین اساس بنا کردن شهرهای نمادین از ویژگی‌های شخصیت‌های نامدار اسطوره‌های ایرانی است، در نظام ذهنی ایرانیان باستان، بنا کردن شهرهای آباد و پرجمعیت برای شاهان، اهمیت زیادی دارد و شاهان بنا به دلایل مختلف، اقدام به ساخت شهرها و بناها می‌کنند و معمولاً نام آن شهرها به نوعی با نام خود شاهان پیوند داشته، مانند شهر «دارابگرد» که به معنای ساخته شده توسط دارا است.

وی ادامه داد: بیان اهمیت سنت شهرسازی، جایگاه شهر و اقدامات عمرانی شاهان و پهلوانان اساطیری سلسله‌های پیشدادیان و کیانیان نشان دهنده توجه آنها به ساختارهای شهری و شهرسازی است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: شبکه شهری و ساختار شهرنشینی کشور به طور کلی پویایی، کارایی و توانمندی لازم برای تأمین نیازها و خواسته‌های شهروندان و برقراری رفاه، آسایش، امنیت و زیباسازی چشم‌اندازهای شهری را ندارد، از سوی دیگر تأکید بر توسعه پایدار شهری و حفظ محیط زیست شهری، کاهش آلودگی‌ها، حفظ منابع طبیعی، تمرکززدایی، کاربرد انرژی‌های جایگزین، بازیافت زباله، دسترسی بیشتر و افزایش اشتغال پایدار که به مطرح شدن الگوهای جدید شهرسازی همچون شهر اکولوژیک، شهر فشرده و شهر بی اتومبیل انجامیده است، ضرورت ژرف‌نگری صاحبنظران، کارشناسان و مسئولان را می‌طلبد.

عباسی تاکید کرد: ایجاد شهرهای جدید، اقدامی جهت تمرکززدایی از کلانشهرها در برابر معضلات پیچیده‌ای همچون مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها، نیاز گسترده به مسکن، انتقال بعضی از صنایع آلاینده و جلوگیری از شکل‌گیری شهرهای خودرو در منطقه شهری مادر شهر است.

وی تصریح کرد: بدیهی است بخش خصوصی که تنها به دنبال سودآوری است، نه انگیزه ورود به چنین مقوله‌ای را دارد و نه این رسالت را در خود احساس می‌کند؛ لذا ورود دولت به مقوله شهرسازی امری اجتناب‌ناپذیر است، با این حال چنین مداخله‌ای منشأ بروز کاستی‌ها و آسیب‌های بسیاری است و مهمترین چالش مطرح در این زمینه رویکرد ساخت شهرهای جدید است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: شهرهای جدید مشکلات زیادی از منظر کالبدی، ساختار مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات ساکنان این شهرها رفع شود؛ در این زمینه مساعدت نهادهای دولتی، برنامه ریزان و متخصصان لازم است.

کد خبر 653687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.