اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

اغلب شهرهای جهان، طی چند سال گذشته بالاترین سطح دمای تاریخ خود را تجربه کرده‌اند که محققان استدلال می‌کنند با شرایط موجود، احتمال تشدید پیدایش امواج گرمایی وجود دارد و به همین دلیل، اعمال تدابیر اثربخش برای مقابله با آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که دمای هوای مناطق شهری نسبت به حومه‌های آن، به‌طور چشمگیری افزایش یابد، اثرات جزایر گرمایی وقوع یافته است که این رویداد می‌تواند مشکلات بسیاری را پیش روی شهروندان قرار دهد. تفاوت دمای هوای مناطق مختلف شهری و حومه‌های آن‌ها می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از موادی با نرخ بالای قابلیت جذب نور خورشید در احداث سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری اشاره کرد، ضمن این‌که کاهش درختان برای ایجاد سایه به دنبال توسعه‌های شهری نیز در این خصوص نقش مهمی ایفا می‌کند.

از دیگر عوامل مؤثر بر افزایش دمای شهرهای سراسر جهان می‌توان به انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروها، استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و سایر منابع مصرف انرژی شهری اشاره کرد، ضمن این‌که سازه‌های شهری نیز از جریان یافتن باد در مناطق جلوگیری می‌کند و این امر به سهم خود منجر به گرم شدن فضاهای شهری می‌شود. در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین تدابیری می‌پردازیم که می‌تواند دمای هوای مناطق شهری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و بهبود کیفیت زندگی را برای شهرنشینان به ارمغان بیاورد.

کاشت درختان و گسترش پارک‌ها

وجود درختان در شهرها نه‌تنها می‌تواند به ایجاد سایه در محیط‌های اطراف شود، بلکه از طریق تبخیر آب از برگ‌ها، به کاهش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی در محیط اطراف خود کمک می‌کند. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به کاشت درختان به عنوان یکی از اثربخش‌ترین رویکردها برای کاهش دما و به حداقل رساندن آلودگی هوا روی آورده‌اند که این امر نه‌تنها به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی را به دنبال داشته است، بلکه چشم‌اندازهایی سبز را برای شهرها به وجود آورده است.

البته کاشت درختان در بسیاری از شهرهای جهان چالش‌برانگیز بوده است زیرا آبیاری آن‌ها باعث کاهش ذخایر آب شهری شده است که این امر علاوه بر تشدید اثرات جزایر گرمایی، به صرف هزینه‌های بسیار بالا در چنین شهرهایی منجر شده است.

اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

استفاده از رنگ سفید در نمای بیرونی ساختمان‌ها

بدیهی است که رنگ‌های تیره نور خورشید را به خود جذب می‌کند که به دنبال آن، دمای هوای محیط افزایش می‌یابد. امروزه چشم‌اندازهای کلی اغلب شهرهای جهان را سازه‌های بتنی و آسفالتی فراگرفته است که رنگ‌های تیره آن‌ها، در ایجاد اثرات جزایر گرمایی مهم‌ترین نقش را ایفا کرده است. البته بسیاری از معماران، مدیران و حتی شهروندان به خوبی از اثربخشی رنگ در افزایش دمای شهرها آگاه هستند و می‌کوشند رنگ‌های روشن را در سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری گسترش دهند و از این طریق به کاهش دمای شهرها کمک کنند. در این میان، شهروندان در بسیاری از شهرهای جهان، طی چند سال گذشته خانه‌ها، به ویژه بام‌های خود را به رنگ سفید درآورده‌اند و از این طریق به کاهش جذب نور خورشید به خانه‌های خود و در نتیجه، کاهش چشمگیر دمای محیط کمک زیادی کرده‌اند.

اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

گسترش پشت‌بام‌ها و دیوارهای عمودی سبز

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، درختان و گیاهان به واسطه تبخیر آب از برگ‌ها در کاهش دمای محیط نقش مهمی ایفا می‌کند، بنابراین استفاده گسترده از آن‌ها در شهرها می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را به حداقل برساند.

امروزه توسعه‌های شهری، وجود فضاهای سبز را در شهرها به حداقل رسانده است که البته برای حل این بحران می‌توان از پشت‌بام‌ها و دیوارهای عمودی سازه‌های سراسر شهرها بهره گرفت. وجود فضاهای سبز بر بام‌ها و دیوارهای خانه‌های شهری، نه‌تنها کاهش چشمگیر دما را به دنبال خواهد داشت، بلکه به افزایش تنوع زیستی در شهرها منجر می‌شود.

اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

مرطوب کردن نمای سازه‌ها

مردم ژاپن از زمان‌های قدیم تاکنون نماهای خانه‌های خود را آبپاشی کرده‌اند تا از این طریق به کاهش دما کمک کنند و مصرف انرژی را برای کارکرد دستگاه‌های تهویه هوا به حداقل برسانند. به نظر می‌رسد که این رویکرد تنها زمانی اثربخش است که رطوبت اضافی به افزایش دمای محیط منجر نشود.

استفاده گسترده از پنل‌های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی از طریق جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی تجدیدپذیر می‌تواند نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل برساند که این امر به سهم خود می‌تواند کاهش قابل‌توجه دمای هوا را به دنبال داشته باشد. از دیگر مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی بر بام سازه‌ها می‌توان به ایجاد سطحی ضخیم توسط این ساختارها بر بام خانه‌ها اشاره کرد که از جذب خورشید به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند و از این طریق به کاهش دمای سازه‌ها منجر می‌شود.

اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

توسعه ساختمان‌هایی با بالاترین تراکم مواد

بدیهی است که در ساختمان‌هایی که از دیوارهای ضخیم برای آن‌های بهره گرفته شده است، میزان جذب نور خورشید به داخل آن‌ها بسیار پایین است که این امر به سهم خود می‌تواند کاهش دمای فضاهای داخلی را به دنبال داشته باشد. این واقعیت در مورد شهرها نیز صدق می‌کند؛ به عنوان مثال، سراسر هنگ‌کنگ را ساختمان‌های بلند فرا گرفته است که وجود آن‌ها مانع از رسیدن نور خورشید به فضاهای شهری می‌شود و به دنبال آن، اثرات جزایر گرمایی در سراسر شهر در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

اثربخش‌ترین تدابیر برای خنک‌سازی شهرهای گرم

کاهش استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده هوا

همه‌روزه بر تعداد افرادی افزوده می‌شود که به استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده هوا در منازل خود روی می‌آورند و آن را بهترین روش برای رهایی از گرمای محیط می‌دانند. اگرچه این دستگاه‌ها محیط خانه‌ها و اداره‌ها را به‌طور قابل‌توجهی خنک می‌کنند، با این حال طبق تحقیقات انجام شده درباره استفاده از آن‌ها، میزان انرژی مصرفی برای عملکرد این سیستم‌ها می‌تواند به سهم خود افزایش دمای اتمسفر را به دنبال داشته باشد. در این راستا، شهروندان باید تلاش کنند روش‌های دیگری را برای خنک کردن محیط داخلی خانه‌های خود به کار گیرند که این رویکرد اگر به طور فراگیر توسط ساکنان یک شهر انجام شود، کاهش قابل‌توجه دمای هوا را برای آن به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 653596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.