طرح‌های شهری اراک در چشم‌انداز پیش‌رو

مدیریت شهری اراک در نظر دارد براساس چشم‌انداز ترسیم شده و بر مبنای بودجه در نظر گرفته شده طرح‌های نیمه‌تمام شهری را در سال جاری به سرانجام برساند تا اهداف مورد نظر اجرای این طرح‌ها محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری به عنوان یک ارگان مردمی وظایف و خدمات گسترده‌ای به عهده دارد که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر اشاره کرد.

اجرای طرح‌های متعدد در سطح شهرها با هدف توسعه شهر، رفع مشکلات شهروندان و تأمین نیازهای آنها انجام می‌شود، با این وجود کمبود منابع مالی شهرداری‌ها و شرایط دشوار اقتصادی کشور سبب شده است روند اجرای طرح‌های شهری به کندی پیش برود و به سرانجام رساندن آنها معمولاً بیشتر از یک سال به طول بینجامد.

عوامل متعددی از جمله نحوه وضع قوانین میان کارفرما، مشاور، پیمانکار، عوامل محیطی، نیازسنجی و امکان سنجی پروژه‌ها و مواردی از این دست در اجرای به موقع و با کیفیت طرح‌های شهری تأثیر گذار است.

اجرای پروژه‌های شهری نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اختصاص بودجه مناسب دارد تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد، چراکه طولانی شدن روند اجرای طرح‌های شهری هم به لحاظ مالی و هم به جهت ساختاری شهر و شهروندان را درگیر می‌کند؛ لذا لازم است در ابتدای اجرای طرح منابع مالی و روند اجرا به خوبی بررسی و سازوکار مناسبی در نظر گرفته شود تا مدت زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها کاهش یابد.

عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌ها از سر گرفته شده است

همزمان با بهبود شرایط جوی در روزهای آغازین سال اجرای پروژه‌های عمرانی در بسیاری از شهرها از سر گرفته شده است و مدیران شهری در صدد هستند تا هرچه سریع‌تر طرح‌هایی را که در گذشته آغاز کرده‌اند به اتمام برسانند و براساس برنامه و چشم‌اندازی که برای هر شهر در نظر گرفته شده است، پروژه‌های جدیدی را آغاز کنند.

در این دوره مدیریت شهری اراک روند اجرای پروژه‌های عمرانی شتاب گرفته است و بسیاری از طرح‌هایی که در گذشته به کندی انجام می‌شد، امروز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، از آن جمله می‌توان به تقاطع میدان امام حسین (ع) اشاره کرد که به گفته بسیاری از مدیران شهری با توجه به پیشرفت فعلی طرح، این میدان زودتر از زمان‌بندی قرارداد به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیران شهری اراک تلاش دارند پروژه‌ها را طبق زمان‌بندی مشخص، بدون وقفه، جهت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر و خدمات‌دهی به شهروندان اجرایی کنند.

پیشرفت ۸۲ درصدی تقاطع غیرهمسطح میدان امام حسین (ع) اراک

علیرضا کریمی، شهردار اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جنس فعالیت‌های عمرانی ماندگار است، چراکه آبادانی شهر را به دنبال دارد، از همین رو خدمت‌رسانی به شهروندان و اجرای مداوم پروژه‌های شهری با تلاش جهادی و اختصاص ۷۰ درصد از بودجه سال ۱۴۰۲ به بخش عمرانی، در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: در این راستا می‌توان به اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان امام حسین (ع) اشاره کرد که تا کنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهردار اراک خاطرنشان می‌کند: تقاطع غیرهمسطح میدان امام حسین (ع) یکی از پروژه‌های مهم در راستای توسعه زیرساخت‌های شهر است، اجرای این پروژه در جداسازی فیزیکی مسیرهای ترافیکی، روان‌سازی ترافیک، تسهیل رفت‌وآمدها و بهبود شاخص ایمنی تأثیرگذار خواهد بود.

کریمی پروژه میدان امام خمینی (ره) را از دیگر طرح‌های مهم شهری می‌داند و ادامه می‌دهد: اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی (ره) با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در حال پیگیری و انجام است.

اجرا و تکمیل بازارچه‌های میوه و تره‌بار

حجت الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک نیز تصریح می‌کند: از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر می‌توان به تقاطع‌های غیر همسطح میدان امام حسین (ع) و میدان امام خمینی (ره) اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: پروژه میدان امام حسین (ع) از شهریور سال ۱۴۰۰ آغاز شده است و طبق برنامه زمانبندی باید تا شهریورماه ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد، در حال حاضر این طرح از برنامه زمانبندی جلوتر است و بخش عمده‌ای از آن اجرا شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک تاکید می‌کند: از دیگر پروژه‌های در حال اجرا می‌توان به احداث مجتمع چندمنظوره شهرک علی بن ابیطالب با حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث اتاق کودک و مادر پارک‌های ملت و مادر با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و احداث سوله پسماند واقع در مرکز دفن با ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.

مرادی خاطرنشان می‌کند: بخش عمرانی پروژه ساختمان سالن نمایش (بلک‌باکس) شهر اراک به اتمام رسیده و بازارچه‌های میوه و تره‌بار در کوی پردیس تکمیل شده است، خیابان جهانگیری نیز در مرحله تحویل موقت قرار گرفته و احداث بازارچه میوه و تره بار پارک شهر با ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی اظهار می‌کند: بازسازی سالن اصلی پایانه مسافربری شهر اراک، تعمیرات و بازسازی جایگاه‌های سی ان جی، احداث دیوار ساحلی رودخانه، اجرای پروژه جدول‌گذاری در سطح شهر اراک، اجرا و نصب نرده‌های ترافیکی در سطح شهر و تکمیل ساختمان اداری منطقه سه از دیگر پروژه‌هایی است که شهرداری در دست اجرا دارد.

کد خبر 653555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.