دست‌یابی به مریخ وابسته به موفقیت «آرتمیس‌۲» است

وابستگی ماموریت مریخ به آرتمیس موجب شده است که همه مردم دنیا به این ماموریت نگاه ویژه‌ای داشته‌باشند. درصورتی‌که ماموریت آرتمیس۲ با خطا مواجه شود و شکست بخورد، به‌دنبال آن پروژه سفر به مریخ نیز کنسل خواهد شد و ممکن است منجربه تاخیر این ماموریت تا چند دهه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «آرتمیس» یکی از پروژه‌های ناسا است که طی سال‌های آتی و با هدف ساخت ایستگاه‌های فضایی اجرا می‌شود. این پروژه درواقع خواهر دوقلو پروژه آپولو که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی انجام شد، محسوب می‌شود و طی آن نخستین زن به ماه قدم می‌گذارد. درحال‌حاضر نخستین مرحله پروژه فضایی آرتمیس که تحت عنوان «آرتمیس یک» شناخته می‌شود، با هدف آزمایش فضاپیمای اوریون انجام شده است و اکنون تمام دنیا منتظر آغاز برنامه فضایی آرتمیس دو هستند.

با توجه به موفقیت مأموریت فضایی آرتمیس یک، مرحله دوم آن ممکن است در سال ۲۰۲۴ عملیاتی شود و طی این پروژه نخستین فضانوردان به فضا اعزام و پس از سال‌ها به مدار ماه بازمی‌گردند. برای شناخت بیشتر پروژه فضایی آرتمیس و بررسی بیشتر فاز دوم این مأموریت مهم با محسن منتظری، ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مأموریت آرتمیس دو توسط کدام سازمان فضایی مدیریت می‌شود؟

مأموریت آرتمیس توسط سازمان فضایی ناسا مدیریت می‌شود، اما این مرحله از مأموریت که تحت عنوان آرتمیس دو شناخته می‌شود با همکاری سازمان فضایی کانادا برنامه‌ریزی شده است. مأموریت آرتمیس دو با این هدف که پس از مدت‌ها انسان‌ها به سمت کره ماه حرکت کنند مورد توجه قرار گرفته و ورود دوباره انسان به کره ماه پس از نیم قرن جزو اهداف مأموریت آرتمیس است.

اهمیت مأموریت آرتمیس چیست؟

علاوه بر این موارد مأموریت آرتمیس مقدمه‌ای برای سفر انسان‌ها به سیاره مریخ در اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ میلادی است. با توجه به این مسئله مأموریت آرتمیس از اهمیت بسیاری برخوردار است و وابستگی مأموریت مریخ به آرتمیس باعث شده است که همه مردم دنیا به این مأموریت نگاه ویژه‌ای داشته‌باشند.

مأموریت آرتمیس یک چه شرایطی داشت؟

در مأموریت اولیه آرتمیس تنها یک کپسول فضایی به کره ماه ارسال شد، این سازه توانست در مدار ماه قرار بگیرد و وضعیت مداری آن را بررسی کرد سپس به زمین بازگشت. پروژه آرتمیس یک دومین سفر فضایی این کپسول به کره ماه محسوب می‌شود که نخستین پرتاب در سال ۲۰۱۴ انجام شد. مأموریت آرتمیس یک با موفقیت سپری شد و اکنون قرار است در سال ۲۰۲۴ مأموریت آرتمیس دو آغاز شود.

مأموریت آرتمیس دو طی چه مدت زمانی انجام می‌شود؟

برای مأموریت آرتمیس دو، چهار فضانورد انتخاب شده است که برای نخستین‌بار در این مأموریت قرار است فردی کانادایی به همراه سه فضانورد آمریکایی به کره ماه سفر کند. این چهار فضانوردان طی مأموریت آرتمیس تقریباً سفری ۱۰ روزه در پیش دارند. در این مأموریت فضانوردان به فاصله ۱۰ هزار ۴۲۷ کیلومتری از سطح ماه سفر می‌کنند که اگر این فاصله را به نسبت سطح تاریک ماه حساب کنیم، برابر با ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر می‌شود.

این فاصله در مقیاس نجومی بسیار کوچک محسوب می‌شود، از طرفی با توجه به اینکه اندازه کره ماه یک ششم سیاره زمین است، بررسی وضعیت مدار آن باید بسیار دقیق‌تر باشد، زیرا قرار دادن ماهواره در کره ماه شرایط متفاوتی با سیاره زمین دارد.

آیا در مأموریت آرتمیس دو فضانوردان به سطح ماه قدم می‌گذارند؟

خیر، در این پروژه فضانوردان به سطح ماه قدم نخواهند گذاشت و تنها در مدار این جرم آسمانی حرکت می‌کنند. کل مسافتی که فضانوردان در مأموریت آرتمیس دو سپری می‌کنند، برابر با ۴۰۰ هزار کیلومتر است. این سفر فضایی از کالیفرنیای آمریکا آغاز می‌شود، سپس فضاپیمای مورد نظر دو دور اطراف سیاره زمین حرکت می‌کند تا به شتاب لازم برای حرکت دست پیدا کند و در نهایت به سمت کره ماه حرکت کرده و در مدار ماه مستقر می‌شود. در پایان مأموریت نیز فضاپیما به منطقه اطراف کالیفرنیا و در نزدیکی اقیانوس آرام فرود می‌آید. تمام این پروسه در مدت زمان ۱۰ روز به طول می‌انجامد.

هدف مأموریت آرتمیس دو چیست؟

یکی از اقداماتی که قرار است طی مأموریت آرتمیس دو انجام شود، اندازه‌گیری وضعیت مداری کره ماه است. در این مأموریت شرایط پرتاب و عملیات پایش مسیر به طور کامل انجام می‌شود و تمام مسائلی که با ابهام مواجه است در آرتمیس دو مرتفع خواهد شد. در مأموریت آرتمیس دو قرار است برای نخستین‌بار پس از نیم‌قرن انسان‌ها دوباره به مدار ماه سفر کنند. پس از مأموریت آپولو ۱۱ فضانوردان فراتر از مدار زمین نمی‌رفتند و از این جهت آرتمیس دو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سخن آخر…

مأموریت آرتمیس دو قرار است با موشک SLS انجام شود، این موشک پیشرفته‌ترین سازه‌ای است که سازمان فضایی ناسا تاکنون تولید کرده و از این تکنولوژی پیشرفته برای مأموریت آرتمیس استفاده می‌کند. با توجه به اینکه در مأموریت آرتمیس قرار است انسان‌ها به فضا سفر کنند، امنیت سفر بسیار حائز اهمیت است، زیرا جان انسان‌ها در خطر است. در صورتی که مأموریت آرتمیس دو با خطا مواجه شود و شکست بخورد به دنبال آن پروژه سفر به مریخ نیز کنسل خواهد شد و ممکن است منجربه تأخیر این مأموریت تا چند دهه شود، به همین دلیل آرتمیس دو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد خبر 653541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.