شناسایی نقاط جرم‌خیز شهر با استفاده از GIS

یک کارشناس شهرسازی گفت: شناسایی شرایط مکانی به وجود آورنده فرصت‌های جرم یا تسهیل‌کننده آن با تکیه بر اصول علم جغرافیا ضروری به نظر می‌رسد، پس از مطالعات نظری از طریق نرم‌افزارهای زیرمجموعه سیستم اطلاعات جغرافیایی، کانون‌های جرم شناسایی و با مشاهده میدانی، عوامل و شرایط تسهیل کننده بررسی می‌شود.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بررسی‌های مکانی محل وقوع جرایم به خوبی نشان می‌دهد مجرمان در ارتکاب جرم دست به انتخاب‌های کاملاً منطقی می‌زنند و به دنبال ساده‌ترین، کم‌خطرترین و مناسب‌ترین فرصت‌ها و شرایط برای ارتکاب جرم هستند.

وی افزود: شناسایی شرایط مکانی به وجود آورنده فرصت‌های جرم یا تسهیل‌کننده آن با تکیه بر اصول علم جغرافیا ضروری به نظر می‌رسد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی متغیرهای عوامل مؤثر بر جرم‌زا بودن معماری نشان می‌دهد قلمروی نظارت طرح‌های در دست اجرا یا رها شده، رؤیت‌ناپذیر بودن فضاهای گم، کنار هم قرار گرفتن مناطق مسکونی و تأسیسات دیگر، فضاهای بدون کارکرد یا با کارکرد متناوب (تقسیم زمانی کار)، نبود روشنایی، ساختمان‌های نیمه‌تمام و متروکه، نبود ارتباط میان فرم و عملکرد، تصویر ساختمان، نداشتن متولی (حضور نداشتن مالک) در کنج‌ها، زیرگذر و زیرپل‌ها، به ترتیب مهمترین عوامل جرم‌زا در معماری شهری هستند.

مهدوی ادامه داد: شهرهای بزرگ انبوهی از جرایم را در دل خود جای داده‌اند، آمار جرم کشور حاکی از آن است که کلانشهر تهران به دلیل شرایط خاص فضایی و جغرافیایی دارای بالاترین آمار جرم و جنایت در بین شهرهای کشور است.

وی تصریح کرد: بروز این جرایم، مسائل و چالش‌های فراوانی را برای شهروندان و مدیران شهری ایجاد کرده است، از رویکردهای نظری مهم تفسیر کننده شکل‌گیری کانون‌های جرم، پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی است. محققان به دنبال آن هستند که دریابند کدام عوامل و شرایط محیطی به تسهیل وقوع جرایمی همچون سرقت در این شهر کمک می‌کند.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: پس از مطالعات نظری از طریق نرم‌افزارهای زیرمجموعه سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس)، کانون‌های جرم سرقت شناسایی و با مشاهده میدانی، عوامل و شرایط تسهیل کننده بررسی می‌شود تا رابطه میان آن دو کشف شود.

مهدوی افزود: حضور پایین افراد در فضاها به دلیل نبود برنامه‌ریزی، رعایت ناچیز استانداردهای شهرسازی و وجود دیوارها و پنجره‌های کثیف و مخروبه از عمده عواملی است که در کانون‌های جرم‌خیز شهر تهران حاکمیت دارد.

وی گفت: امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش رفتارهای ناهنجار شهری به ویژه جرایم، موضوع پیشگیری محیطی از طریق برنامه‌ریزی و طراحی محیطی اهمیت زیادی یافته است، علوم محیطی و شهرسازی با شناخت ویژگی‌های مؤثر مکانی و شرایط محیطی، در کنار سایر اقدامات دیگر می‌تواند از وقوع رفتارهای ناهنجار و جرم و جنایت در مکان‌های شهری پیشگیری کند به نحوی که فرصت فرد خلافکار برای اجرای رفتارهای مجرمانه و جنایت‌کارانه در فضاهای شهری کاهش یابد.

کد خبر 653415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.