VAR سیستمی تمدن‌ساز است یا استرس‌زا / لیگ‌ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

وجود نداشتن VAR در لیگ برتر ایران که هر هفته اشتباهات داوری بسیار زیادی را به خود می‌بیند یک بحران بزرگ برای فوتبال دوستان به شمار می‌رود و به رغم حرکت روبه جلو بیشتر کشورهای جهان، همچنان کمبود کمک داور ویدئویی در استادیوم‌های ایران احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌های گذشته فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی پر طرفدار جایگاه ویژه‌ای در جامعه جهانی پیدا کرده و هر ساله شاهد پیشرفت روز افزون این رشته ورزشی در کشورهای اروپایی و حتی عربی هستیم. نمونه بارز رشد فوتبال جهان را می‌توان در استفاده از تکنولوژی روز جهان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر مشاهده کرد.

با این حال در میان پیشرفت چشمگیر فوتبال جهان متأسفانه مدیران ورزشی ایران هنوز موفق به استفاده از ابتدایی‌ترین تجهیزات این رشته همچون سیستم کمک داور ویدئویی نشده‌اند. در هر حال وجود نداشتن VAR در لیگ برتر ایران که هر هفته اشتباهات داوری بسیار زیادی را به خود می‌بیند یک بحران بزرگ برای فوتبال دوستان به شمار می‌رود و به رغم حرکت روبه جلو بیشتر کشورهای جهان، همچنان کمبود کمک داور ویدئویی در استادیوم‌های ایران احساس می‌شود.

در خصوص تأثیر گذاری VAR و دلایل مختلف وارد نشدن این سیستم به کشورمان و همینطور چالش‌های روز داوری فوتبال ایران میزگردی با نوذر رودنیل، مهدی اخوان کارشناسان مطرح داوری فوتبال و رسول نظری عضو هیئت علمی دانشگاه خوراسگان داشتیم که بخش ابتدایی آن را در ادامه می‌خوانید:

مخالف VAR هستم!

نوذر رودنیل در خصوص اهمیت وجود VAR در لیگ برتر اظهار کرد: از سال ۲۰۱۸ که ایران وارد جام جهانی شد مخالفت خود در خصوص VAR اعلام کردم و ممکن است که مورد قبول برخی نباشد، VAR زیر ساخت و فرهنگ مختص خود را می‌خواهد و باید این موارد فراهم شود تا بتوانیم کمک داور ویدئویی داشته باشیم،در هرحال من مخالف VAR هستم چراکه وقتی وارد استادیوم باشد ۳۰ یا ۴۰ درصد از تمرکز داور روی این سیستم خواهد بود و هر فوتبال‌دوستی فکر می‌کند VAR کمک کننده است و بعضاً هم داور آموزش و یادگیری را کنار می‌گذارد بنابراین کمک داور ویدئویی را قبول ندارم.

وی ادامه داد: زمانی روی تور دروازه برای عبور توپ از خط دوربین قرار دادند و نزدیک به ۱۰ سال با فیفا و AFC مبارزه کردند و پس از پذیرفته شدن گفتند دوربین باشد اما ملاک ما تصمیم داور خواهد بود و پس از اینکه دوربین‌ها پاسخگو نبودند از توپ هوشمند و ساعت برای داور استفاده شد و با این وسایل هم نتیجه لازم به دست نیامد.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

کمک‌داور ویدئویی مافیا دارد!

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به ضررهای VAR عنوان کرد: اگر بخواهیم علیرضا فغانی را مثال بزنیم در جام جهانی قطر، تصمیم این داور درخصوص پنالتی درست بود اما VAR باعث شد تصمیم خود را تغییر دهد و به رغم اینکه سر داور گفته بود تصمیم فغانی صحیح است ، یکی از داورهای پایین با ۲۶ سال سن که تجربه آن‌چنانی ندارد اعتقاد داشت موقعیت پنجاه به پنجاه است و فغانی با دید پنجاه درصد منفی تصمیم گرفت.

وی افزود : مافیا پشت VAR وجود دارد و زیبایی فوتبال به همین مواردی است که می‌بینیم. اگر این سیستم وارد کشور ما شود فشار زیادی به داور می‌آید زیرا ما فرهنگ VAR را نداریم و بازیکنان و نیمکت‌های ما انرژی منفی به داور وارد می‌کنند پس بازی‌های ما به زور نیمکت است و وقت کشی را به همراه دارد.

تیم‌های ایرانی علاقه فراوانی به اتلاف وقت دارند

رودنیل در تشریح اثرات مخرب کمک داور ویدئویی خاطر نشان کرد: یک بازی ۹۰ دقیقه‌ای در اروپا ۶۷ دقیقه زمان مفید دارد و در آسیا و ایران این رقم به ۵۶ می‌رسد چراکه تیم‌های ایرانی وقت تلف می‌کنند. بنده کلیپ‌هایی دارم که در رابطه با اشتباهات VAR است و کوچک هم نیست. از سال ۲۰۱۸ که این سیستم وارد فوتبال جهان شد دردسرهای زیادی با خود به همراه داشت، برای مثال بازی کرواسی و فرانسه در سال ۲۰۱۸ داور خطای پنالتی کرواسی را اعلام نکرد و با مراجعه به VAR شش دقیقه وقت بازی را تلف کرد که استرس و افت بازیکنان را به همراه داشت و درنهایت حق مسلم کرواسی که یک پنالتی بود را نادیده گرفت. بنابراین این سیستم استرس زا خواهد بود و دلیل این موضوع این است که فیفا نمی‌خواهد کرواسی قهرمان شود چراکه سرمایه فیفا در کشورهایی مثل فرانسه است.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

VAR به سختی وارد ایران می‌شود

پیشکسوت داوری ایران با اشاره به نیاز نداشتن فوتبال ایران به VAR تصریح کرد: در بازی پرسپولیس و الهلال ۹ دقیقه برای تشخیص VAR وقت تلف شد و بعد هم اخراج بازیکن ما را برگرداندند و آفسایدی که از همان ابتدا واضح بود را اعلام کردند. اگر نیمکت نشینان ما به تصمیمات داور احترام بگذارند ما نیاز به کمک داور ویدئویی نداریم و این تکنولوژی به سختی وارد کشور ما خواهد شد.

فرهنگ استفاده از VAR برای ما جا نیفتاده است!

در ادامه مهدی اخوان پیشکسوت داوری فوتبال ایراندر خصوص ورود VAR به ایران اظهار کرد: من با وجود VAR مخالفت ندارم اما ابتدا بحث فرهنگ به ویژه بین تماشاگران باید حل شود ، در اروپا با کمک داور ویدئویی حق به حق‌دار می‌رسد و این سیستم مثبت است چراکه فرهنگ مربی‌، بازیکن و هوادار بالا است و همه تصمیم گرفته شده را می‌پذیرند. در ایران اگر این اتفاق بیفتد تماشاگر وارد زمین می‌شود و این فرهنگ سازی زمان بر خواهد بود و بدون تردید مربیان و بازیکنان هم به همین راحتی نمی‌توانند VAR را هضم کنند. من هم معتقد هستم VAR مافیا دارد و اجازه کار به خیلی از افراد با استعداد ما را نمی‌دهد و به غیر از مسائل فرهنگی بحث وارد کردن این سیستم هم وجود دارد.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

زیر ساخت لازم برای VAR سیار را هم نداریم!

کارشناس داوری فوتبال ایران با اشاره به عدم وجود زیر ساخت‌های VAR عنوان کرد: آیا ما زیر ساخت لازم در تمام استادیوم‌ها، داورانی که بتوانند قضاوت کنند و ۳۲ دوربین در هر استادیوم و آموزش دهنده داریم. VARمفید است چراکه حق به حق‌دار می‌رسد اما به راحتی نمی‌توان در ایران از آن استفاده کرد و به طور خوشبینانه تا ده سال دیگر هم در ایران کمک داور ویدئویی نخواهیم داشت. اگر همین الان هم VAR بیاید تنها در سه استادیوم آزادی‌،نقش جهان و اهواز می‌شود نصب کرد و این هم تفرقه ایجاد می‌کند در صورتی که در اروپا به راحتی از این سیستم استفاده می‌شود و هیچکس حق اعتراض ندارد.

تمامی رده‌های ما نیاز به کمک داور ویدئویی دارند

وی در خصوص فرهنگ سازی VAR و مسائل مالی و کمک داور ویدئویی سیار خاطرنشان کرد: ما ابتدا باید برای همه اهالی فوتبال فرهنگ سازی کنیم و از طرفی هم به دلیل مسائل مالی تا چند سال آینده این سیستم را نخواهیم داشت. فکر نمی‌کنم VAR سیار هم در ایران بیاید چراکه ورزشگاه‌های ظرفیت ۳۲ دوربین را ندارند و ما ابتدا باید این موارد را اصلاح کنیم.

اخوان تصریح کرد: آیا می‌شود در شهرستان‌ها ۳۲ دوربین کار گذاشت ضمن اینکه بحث ما فقط لیگ برتر نیست و سایر رده‌های ما هم باید از این سیستم استفاده کنند. چند سال پیش ایده دو داور در زمین مسابقه مطرح شد و بنده در یک دیدار دوستانه میان سپاهان و ذوب آهن بازی با دو داور را اجرا کردیم و موفق بود اما در اروپا با مشکل مواجه شدند که یکی از دلایل آن سرعت بالای بازی‌ها به شمار می‌رفت.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

سال‌های آینده از دو داور وسط استفاده خواهد شد

مهدی اخوان با اشاره به استفاده از دو داور وسط در سال‌های آینده تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که فوتبال جهان در سال‌های آینده با دو داور به کار خود ادامه خواهد داد. داور در دو حالت عمدی یا سهوی در نتیجه بازی تأثیر گذار خواهد بود. اگر مورد اول باشد که وی باید از شغل خود بیرون برود اگر هم سهوی است باز هم باید قضاوت را کنار بگذارد چراکه داور بدون سواد نمی‌تواند کارآمد باشد.

وی افزود: اگر سیستم VAR بیست سال پیش وجود داشت گل مارادونا مردود اعلام می‌شد. بنابراین سیستم خوبی است اما در ایران موفقیت ندارد، فرهنگ استفاده از VAR رایج می‌شود اما به ندرت و به طور کلی فکر می‌کنم تا ده سال آینده خبری از این کمک داور ویدئویی در ایران نباشد. چراکه دوسال پیش گفتند سال آینده و به همین ترتیب ورود این سیستم را به زمان بعد موکول کردند و با این تفاسیر در طولانی مدت می‌توانیم از این سیستم بهره ببریم.

فوتبال در قرن ۲۱ یک پدیده تمدن ساز است!

رسول نظری مدرس دانشگاه در خصوص ورود VAR به ایران اظهار کرد: روزهای گذشته به عنوان مدیر جلسات دفاع دکتری در یک گروه ۹ نفره شرکت کردم، علیرضا فغانی از استرالیا اولین دانشجوی من بود که قصد داشت از دکتری خود دفاع کند و پیرامون اتفاقی که برای او افتاد به تمرکز نداشتن خود اشاره کرد و اعتقاد داشت به دلیل عدم تمرکز در جام جهانی چنین تصمیمی گرفته است.

وی ادامه داد: شما برای تحلیل هر پدیده‌ای باید یک رصد هوشمندانه و پس از آن یک نقد منصفانه داشته باشید که به معنای دیدن نیمه پر و خالی لیوان است و در نهایت بر اساس نقد منصفانه باید پیشنهادی حکیمانه ارائه دهید. فوتبال به معنای صنعت، ورزش و تمدن تحلیل‌های متفاوتی دارد و اعتقاد دارم فوتبال در قرن ۲۱ یک پدیده تمدن ساز است که از کارکرد ورزشی خود خارج شده و کارکردی فرابخشی پیدا کرده است و به یک فرا پدیده تبدیل شده که با هیچ ورزشی قابل مقایسه نیست.

نگاه تک بعدی به فوتبال اشتباه است!

این استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر گذاری فوتبال عنوان کرد: اگر این رشته را به لحاظ جابه‌جایی اعتبار و مباحث مالی در سراسر جهان تحلیل کنید متوجه می‌شوید این جابه‌جایی مالی جهان چیزی حدود ۷۵۰ میلیارد دلار است و ۳۵۰ میلیارد دلار آن در سال ۲۰۲۰ به فوتبال اختصاص داشته است. همچنین در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر سود فیفا و قطر به ترتیب ۹ و ۸ میلیارد دلار بوده و این یعنی فوتبال تأثیر گذار است.

وی افزود : شما وقتی می‌خواهید این پدیده را تجزیه و تحلیل کنید نباید نگاهی تک بعدی داشته باشید، فوتبال با آمدن VAR بخشی از جذابیت خود را از دست می‌دهد و این مورد باعث می‌شود فوتبال دهه ۳۰ و ۴۰ را شاهد نباشیم. اما فوتبال به عنوان یک فرا پدیده امروزه نیاز به تکنولوژی دارد چراکه یک پدیده باید در سه رکن بررسی شود که به ترتیب محیط درون زا است یعنی منابع انسانی، مالی، زیر ساخت‌های نرم افزاری در کنار زیر ساخت‌های سخت افزاری باید کمک کند پدیده مأموریت خود را به خوبی انجام دهد.

فوتبال در جامعه جهانی تبدیل به عجوبه شده است

عضو هیت علمی دانشگاه خوراسگان در تشریح ارکان دیگر فوتبال خاطر نشان کرد: در محیط رقابتی اگر چه فوتبال گوی سبقت را از سایر رشته‌ها ربوده اما در محیط غیر واگرا مثل سینما، موسیقی، مواد مخدر و سایر صنعت رقیب جدی فوتبال هستند و اگر از این قافله عقب بماند در محیط هم گرایی بخشی از رشته‌ها و در محیط واگرا برخی از ارکان جامعه جهان از این رشته پیشی می‌گیرند.

وی ادامه داد: فراموش نکنید تنها سازمان بین المللی که دو عضو از سازمان ملل بیشتر دارد، فیفا است و این نشان می‌دهد فوتبال چه عجوبه‌ای است. همچنین در محیط کلان با مباحث اقتصادی و فرهنگی هم روبه‌رو هستیم و قاعدتاً تکنولوژی محیط کلان یک رکن اساسی در جامعه جهانی است.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

در هشت سال آینده به اندازه نیم قرن رشد خواهیم کرد!

رسول نظری با اشاره به رشد جامعه جهانی تصریح کرد:جامعه جهانی تا هشت سال آینده به اندازه نیم قرن رشد خواهد کرد، در رابطه با فرهنگ VAR باید بگویم ما امروزه روبروی دستگاه atm کارت را می‌گذاریم و پول جابجا می‌کنیم ، در صورتی که اگر بیست سال پیش صحبت از چنین اتفاقی می‌شدباور نمی‌کردیم. معتقد هستم VAR و هر پدیده‌ای که می‌خواهد رشد کند، باید کارکرد مطلوبی داشته باشد. امروزه صد شرکت برتر جهان که در سطح‌های یک تا هشت مبتنی بر دانش بنیان و IT هستند. پس فوتبال به عنوان یک پدیده تمدن ساز باید نقش خود را در عرصه جهانی بازی کند.

VAR فوتبال ایران را به سمت جهانی شدن سوق می‌دهد!

این مدرس دانشگاه در خصوص اهمیت فراوان کمک داور ویدئویی خاطر نشان کرد: VAR نقش مهمی در عدالت، تعهد و سرمایه‌های اجتماعی خواهد داشت و این سیستم در طولانی مدت می‌تواند یک موتور محرک برای جهانی سازی فوتبال باشد و به معنای واقعی کلمه نقش خود را ایفا کند. وقتی مسئله فرهنگ و زیر ساخت‌های آن مطرح می‌شود من این را توهین می‌بینم، ابتدا در رابطه با مافیا باید بگویم فیفا به لحاظ جابه‌جایی اعتبارات مالی مؤثرترین نهاد بین المللی است و نمونه آن را می‌توان در سال ۲۰۰۶ دید که سازمان ملل، فوتبال را به عنوان یک توسعه پایدار معرفی کرد. وقتی که فوتبال و فیفا اهمیت پیدا می‌کنند آدم‌های مربوط به خود را هم دارد.

برای کمک داور ویدئویی انحصار وجود دارد نه مافیا

رسول نظری با اشاره به سرمایه لازم برای VAR گفت : من معتقد هستم شرکت‌هایی که در کمک داور ویدئویی آزمون پس داده‌اند پنج شش شرکت هستند که ۲ الی ۳ مورد از آن‌ها سرمایه گذار صهیونیستی دارند و ما باید از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم و به دلیل اینکه لیگ ما حرفه‌ای است باید تاییدیه فیفا را داشته باشیم. این موضوع که آیا پشت VAR مافیا وجود دارد یا خیر را اطلاع ندارم اما بنده نام انحصار را روی آن می‌گذارم که در IT مالکیت فکری و معنوی است و انحصار مورد تأیید سازمان حقوقی قرار دارد.

فوتبال پدیده‌ای است تمدن ساز!

عضو هیئت علمی دانشگاه خوراسگان در تشریح تمدن ساز بودن فوتبال بیان کرد: فوتبال پدیده‌ای تمدن ساز است و در تمدن سازی نیاز به بازیگر اصلی دارید و این رشته کارکرد عدالت اجتماعی بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها دارد و می‌تواند کاتولیزه‌ای مؤثر در این زمینه باشد. عدالت به سه دسته تقسیم می‌شود که یک بخش آن عدالت توزیعی است یعنی اگر VAR وارد ایران شود در صورتی که با توزیع همراه باشد می‌تواند کارکرد خود را نشان دهد. VAR مبتنی بر هوش مصنوعی نیست و این اشتباه بزرگی است که ما داریم، این سیستم یک هوش انسانی است و باید شیوه استفاده از آن را بلد باشیم و مدیریت VAR نیاز به هوش انسانی دارد بنابراین ملزم به آموزش و توانمند سازی است.

VAR سیستمی تمدن ساز است یا استرس زا / لیگ برتر رنگ کمک داور ویدیویی را به خود می‌بیند؟

VAR پیامدهای‌جهانی را کنترل می‌کند

نظری در تشریح انواع عدالت اظهار کرد: نوع دیگر عدالت مراوده‌ای است یعنی پنج داوری که در اتاق VAR و چهار داوری که در زمین هستند باید همزمان با یکدیگر تعامل داشته باشند تا به نحو احسنت عملکرد خود را ارائه دهند. نوع سوم عدالت رویه‌ای است که از اهمیت بالایی برخوردار است تصمیمات یک داور در صدم ثانیه گرفته می‌شود اما تأثیرات بلند مدت دارد زیرا تصمیم ناگهانی داور بازیکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پس از آن به نیمکت دو تیم و در پی آن به لیدرها می‌رسد و سپس توسط آن‌ها به تماشاگران منتقل می‌شود و بعد به خارج از استادیوم و در نهایت به کف جامعه می‌رسد و از فضای اکت به مجازی منتقل و در نهایت به جهان پمپاژ می‌شود.

وی افزود: اگر از این سیستم درست استفاده شود می‌تواند پیامدهای جهانی را کنترل کند. سرمایه اجتماعی یکی از ارکان مهم تمدن سازی به شمار می‌رود که نیازمند اعتماد اجتماعی است. فوتبال دو کارکرد تفریحی _ صنعتی و ابزار سرگرمی دارد که وابسته به نظام ایدئولوک مشخص می‌شود و مهم است بدانیم فوتبال در ایران جنبه تفریح‌_ صنعت یا جنبه سرگرم کننده دارد!

کد خبر 653319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.