احتمال تشدید درگیری ها در رژیم صهیونیستی/ ترس از رویارویی با حزب الله

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با پیش‌بینی تشدید درگیری بین جوانان فلسینی و رژیم صهیونیستی در روزهای آینده گفت: به احتمال زیاد درگیری‌هایی که به تازگی بین دو طرف شدت یافته، ادامه پیدا خواهد کرد اما بعید است که رژیم صهیونیستی خود را وارد یک جنگ تمام عیار فراگیر با حزب‌الله لبنان کند.

محمدپارسا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، به ویژه اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی و اهانت به این مکان شریف، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در ماه رمضان هر سال فشار شدیدی را به مردم مسلمان فلسطین به ویژه در قدس اشغالی و مسجدالاقصی وارد می‌کند از سوی دیگر حضور مسلمانان فلسطین در ماه رمضان و در مسجدالاقصی پرشمارتر و جدی‌تری است.

وی یکی از دلایل درگیری‌های اخیر رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین را تلاش برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز قدس دانست و افزود: صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که مانع از برگزاری پررنگ روز قدس شوند به همین دلیل هر ساله شاهد تشدید این تنش و درگیری‌ها پیرامون مسجدالاقصی هستیم که شدیدترین موضع آن در سه سال گذشته به عملیات سیف‌القدس یا شمشیر قدس بر می‌گردد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکل‌گیری انتفاضه سوم در دو سال اخیر خاطرنشان کرد: در مناطقی از جمله قدس اشغالی، کرانه غربی و فلسطین ۱۹۴۸ جمعیت فلسطینیان با هر سلاحی که به دست آوردند حتی با دست خالی به صهیونیست‌ها حمله کردند و این بدان معناست که شرایط درگیری بین صهیونیست‌ها و اعراب به حدی رسیده که فلسطینیان از هر گروه، اعتقاد، سبک و سیاق، حتی کسانی که هیچ سابقه مبارزاتی یا عضویت تشکیلاتی نداشته باشند، عملیات ضدصهیونیستی و شهادت‌طلبانه انجام می‌دهند.

افزایش درگیری‌ها بین اعراب و رژیم صهیونیستی

وی افزایش تعداد تلفات صهیونیست‌ها را نتیجه این انتفاضه معرفی کرد و گفت: از سوی دیگر درگیری‌های داخلی رژیم‌صهیونیستی باعث افزایش درگیری‌های بین اعراب و رژیم اشغالگر قدس شده است به ویژه آنکه در فضای سیاسی کشورها هنگامی که حکومتی برای بقای خود از افراطی‌ترین و رادیکال‌ترین افراد استفاده می‌کند به این معناست که وضعیت آن به شدت وخیم است.

نجفی با تاکید بر به‌کارگیری افراد تندرو در کابینه دولت کنونی رژیم صهیونیستی برای نجات از نابودی گفت: استفاده از چهره‌هایی مانند ایتمار بن گویر که شعار نابودی فلسطینیان سر می‌دهند، باعث تشدید درگیری‌ها بین اعراب و صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی شده است.

وی یادآور شد: در این شرایط جامعه‌ای که صهیونیست‌ها به زور در فلسطین اشغالی تشکیل دادند نیز دچار بحران‌ها و چالش‌های بسیار جدی شده تا جایی که حتی نخبگان و رسانه‌های منتقد آن به طور علنی هشدار می‌دهند که رژیم صهیونیستی به مرحله فروپاشی رسیده است.

بحران‌سازی برای تغییر افکار عمومی

این کارشناس مسائل بین‌الملل، نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی را نیازمند یک بحران‌سازی مصنوعی دانست و ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس قصد ورود علنی به جنگ با ایران، حزب‌الله لبنان یا حتی یک جنگ تمام عیار با حماس در غزه را ندارد بلکه تنها تلاش می‌کند با ایجاد یک جو امنیتی محور اعتراض‌ها را در افکار عمومی درون جامعه را از مسائل معیشتی صهیونیست‌ها، درگیری‌های داخلی و اختلافات نژادی و طبقاتی که در رژیم صهیونیستی هر لحظه تشدید می‌شود را به سمت مسائل امنیتی سوق دهد.

نجفی با اشاره به تلاش کابینه دولت رژیم صهیونیستی برای تغییر قوانین قضائی قبل از درگیری‌ها خاطرنشان کرد: مقامات این رژیم افزایش اعتراض‌ها در جامعه را به عنوان تلاش صهیونیست‌ها برای حفاظت از دموکراسی معنا کردند در حالی که این اقدام در اصل برای تزئین رژیم صهیونیستی و معرفی آن به عنوان هوادار دموکراسی و خواست عمومی صورت گرفت.

وی سیاست افزایش فشار بر فلسطینیان برای تشدید درگیری در سرزمین‌های اشغالی را یکی از اقدامات دیرینه اسرائیل خواند و گفت: این سیاست مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه در دو ماه قبل نیز شاهد کشتار در شهرک الحواره در نزدیک نابلس بودیم که ظرف کمتر از چند دقیقه ۱۰ فلسطینی را به شهادت رساندند، ۱۰۰ نفر را زخمی کردند و تعداد زیادی خانه و خودرو را به آتش کشیدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پاسخ مقاومت به این حملات نیز اظهار کرد: از حکومت‌های عرب و سازمان کنفرانس اسلامی که مقر آن در جده است هرگز آبی برای مسلمانان فلسطینی یا غیر فلسطینی‌ها گرم نمی‌شود همچنین کشورهای عربی یا سازمان‌های بین‌المللی هیچ اقدامی برای مردم فلسطین یا هیچ ملت دیگری انجام نخواهند داد.

احتمال آغاز جنگ تمام عیار بعید است

نجفی با پیش‌بینی تشدید درگیری بین جوانان فلسطینی و رژیم صهیونیستی در روزهای آینده گفت: به احتمال زیاد درگیری‌هایی که به تازگی در اراضی ۱۹۴۸ و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ بین دو طرف شدت یافته، ادامه پیدا خواهد کرد اما بعید است که رژیم صهیونیستی خود را وارد یک جنگ تمام عیار فراگیر با حزب الله لبنان کند.

وی با اشاره به افزایش تنش‌ها و عملیات استشهادی و ضد صهیونیستی در روزهای اخیر گفت: احتمال تداوم این درگیری‌ها بسیار زیاد است زیرا فلسطینیان این است که از خود دفاع می‌کنند و این نقطه قوت آنها باعث تقویت همبستگی گروه‌های فلسطینی از جمله فتح، حماس، جهاد اسلامی و غیره در شرایط بحرانی می‌شود.

نجفی درگیری‌های دو طرف را محدود به داخل مرزهای فلسطین اشغالی دانست و ادامه داد: بعید است که اسرائیل به حزب الله لبنان حمله کند یا جنگ فراگیر و جدی مثل جنگ ۳۳ روزه رخ دهد زیرا اسرائیلی‌ها در شرایطی نیستند که بتوانند یک جنگ تمام عیار را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی مانند گلوله باران محدود بین مرزهای شمالی فلسطین جنوب لبنان نشان داد که اسرائیلی‌ها دنبال درگیری جدی نیستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به کمک آمریکا و چین به تأمین امنیت عربستان سعودی گفت؛ توافقاتی که در این زمینه صورت گرفته به معنی تضمین انتقال جریان نفت از خلیج فارس خواهد بود بنابراین مصرف کنندگان نفت از شرق آسیا تا اروپا و آمریکا از نظر اقتصادی تضمینی را در اختیار دارند.

وی این توافق را مانع از گسترش جنگ در منطقه و قاره آسیا دانست و یادآور شد: تضمین ادامه جریان نفت از خلیج فارس اطمینانی برای مصرف‌کنندگان بزرگ این سوخت فراهم کرده که درگیری‌های محدودی در فلسطین اشغالی نیز خطری چندانی برای قدرت‌های بزرگ نخواهد داشت.

کد خبر 653180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.