تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیستم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب» نوشت: تدارک برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه خبری بود که روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تا معلوم شود رایزنی‌های دیپلماتیک تهران و مسکو برای ترمیم رابطه آنکارا و سوریه در نشست پیشین معاونان وزارت خارجه چهار کشور اثرگذار بوده است.

«لاوروف» بعد از نشست اخیر با همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا در کنفرانسی مطبوعاتی بر ضرورت برگزاری دیدار چهارجانبه در سطح وزرای خارجه تأکید کرد و گفت: «مقدمات این موضوع در حال انجام است و معاونان ما در نشست خود در پایتخت روسیه درباره آن گفت‌وگو کردند.»

به گفته «لاوروف» تصمیم‌گیری درباره تاریخ برگزاری این دیدار که برای هر چهار وزیر خارجه مناسب باشد نیز در دستور کار است.

مقدمات نشست وزرای خارجه برای پیگیری مذاکرات صلح سوریه در شرایطی در دستور کار قرار گرفته است که به نظر می‌رسد گردهمایی ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه معاونان وزرای خارجه چهار کشور در مسکو با نتایج قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.

نشستی که فرصت را برای انجام گفت‌وگوهای دوجانبه نمایندگان ترکیه و سوریه فراهم کرد تا طرفین در پی تلاش‌های میانجی‌گرانه جمهوری اسلامی و روسیه به سمت و سوی کاستن از دامنه موضوعات محل اختلاف گام بردارند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیش‌تر به تلاش‌های میانجیگرانه ایران برای ترغیب رهبران ترکیه و سوریه جهت ترمیم رابطه اشاره کرده و گفته بود: «ما از گفت‌وگوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء‌تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. من در دو سفر به ترکیه و سوریه در این رابطه با جناب آقای اردوغان و جناب آقای بشار اسد از نزدیک گفت‌وگو کردم. با مقامات روسیه هم در سطح رؤسای‌جمهور دو کشور گفت‌وگوهای مهمی انجام شد.»

تلاش تهران و مسکو برای ترمیم رابطه آنکارا و دمشق از طریق مذاکرات چهارجانبه در حالی جریان دارد که از ماه‌ها پیش، ایالات متحده موج سیاسی جدیدی را ذیل هدف مانع تراشی در مسیر ازسرگیری رابطه ترکیه و سوریه به جریان انداخته است.

مقام‌های آمریکایی برای نیل به این مقصود کوشیده‌اند با انجام اقداماتی که به موازات تحولات دیپلماتیک میان چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه صورت می‌گیرد، صحنه این تحولات را با پیچیدگی روبه‌رو سازند.

از جمله این اقدامات باید به ملاقات چندی پیش «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی در واشنگتن اشاره کرد که طی آن واشنگتن طرحی متقابل را در مقابل طرح ایران و روسیه در روند مذاکرات آستانه ارائه کرد که هدف خاص آن گشودن کانال‌های ارتباطی مستقیم بین واشنگتن و آنکارا بود.

این در حالی بود که بلینکن در جریان این گفت‌وگوها ادعا می‌کرد که آمریکا در حال تلاش برای دستیابی به نوعی احیای موازی اقتصادی در مناطق خودمختار و مناطق تحت‌کنترل ترکیه در شمال سوریه است؛ به نحوی که گشایش اقتصادی هر دو طرف تسهیل شود.

این اقدامات آمریکا در شرایطی که با مجموعه‌ای از فشارهای نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی بر دمشق نشان داده در حال پیگیری راهبرد خود در قبال سوریه و کشاندن حکومت آن به انزوایی چندساله است، جز پیچیده کردن صحنه تحولات و به انحراف کشاندن مسیر مذاکرات چندجانبه هدفی را جست‌وجو نمی‌کند.

در چنین شرایطی انجام موفقیت‌آمیز مذاکرات چهارجانبه و گشوده شدن کانال ارتباطی آنکارا و دمشق با میانجیگری ایران و روسیه اهمیتی مضاعف می‌یابد. تهران زیر سایه دیپلماسی منطقه‌ای ویژه خود باوجود تلاش‌های کارشکنانه واشنگتن موفق شده است از بروز یکسری تحولات خسارت‌بار پیرامون سوریه از جمله تصمیم سال گذشته آنکارا برای حمله نظامی به شمال سوریه ممانعت به عمل آورد و حالا نیز به نظر می‌رسد در کنار روسیه توانسته مذاکرات چهارجانبه را در روندی مدیریت کند که وزرای خارجه چهار کشور به‌زودی بر سر یک میز بنشینند و ابتکار عمل‌های مطرح را برای حل بحران سوریه به سرانجام برسانند.

تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وقتی ظرفیت محدود است تغییرات کنکور مهم نیست!» نوشت: از نیمه فروردین، ثبت‌نام مرحله دوم کنکور ۱۴۰۲ که قرار است تیرماه برگزار شود، آغاز شده است. یکی از اهدافی که طراحان برای دو مرحله‌ای کردن کنکور عنوان کرده‌بودند، عادلانه‌تر کردن این آزمون و همین‌طور قطع دستان مافیای کنکور از آن بود.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت و مدیر کل سابق دفتر تدوین اسناد ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره می‌گوید: چالش‌هایی در حوزه کنکور داشتیم و مبتنی بر این چالش سیاست‌گذاری انجام شد که مهم‌ترین چالش اساسی ما بحث استرس و اضطراب شرکت‌کنندگان در کنکور بود.

سیدجلال موسوی با اشاره به بررسی‌های انجام شده و جلساتی که با صاحب نظران و ذی‌نفعان افزود: به این نتیجه رسیدیم که تعدد آزمون خیلی می‌تواند در کاهش استرس کمک کند. بسیاری از کشورها آزمونی شبیه به کنکور ما ندارند اما در حوزه پذیرش و سنجش برای آموزش عالی آزمون‌هایی دارند؛ مثلاً در آمریکا آزمون‌های استعداد وجود دارد که شبیه کنکور ماست ولی بقیه کارها مبتنی بر سابقه تحصیلی است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت ما این بوده که وقتی این تعدد وجود داشته باشد، دانش‌آموز احساس نمی‌کند تلاشی که طی دو یا چهار سال انجام داده در چهار ساعت تعیین‌تکلیف می‌شود.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت گفت: همین که دانش‌آموز می‌داند هفت آزمون در سال دارد یا سه ماه یا دو ماه دیگر می‌تواند دوباره آزمون دهد، استرس آن ۵۰ درصد یا حتی برخی روانشناسان و صاحب‌نظران می‌گفتند شاید ۸۰ تا ۹۰ درصد این استرس کاهش پیدا کند و از این جهت پیشنهاد ما برای برگزاری سه بار آزمون در سال بود، ولی سازمان سنجش مبتنی بر ظرفیتی که داشت فعلاً با دوبار موافقت کرد.

وی ادامه داد: با این مصوبه جدید استرس شرکت‌کنندگان مقداری کاهش پیدا کرده و وقتی استرس کاهش پیدا کند، رجوع به کلاس‌ها و کتاب‌ها کمتر می‌شود. چون یکی از دلایل اینکه مؤسسات آموزشی خیلی پررنگ می‌شوند، این است که طرف احساس می‌کند یک‌بار فرصت دارد و در چهار ساعت سرنوشتش مشخص می‌شود و به همین دلیل باید تمام هزینه‌های مختلف را انجام دهد تا به این هدف برسد.

موسوی تاکید کرد: برخی معتقدند وقتی ما هم آزمون‌ها را نهایی برگزار می‌کنیم که قرار است مقاطع تحصیلی دیگری را نیز شامل شود و از طرف دیگر کنکور را دو بار در سال برگزار می‌کنیم، این آزمون‌های پشت سر هم استرس بیشتری را به دانش‌آموزان وارد می‌کند، چون سرنوشت‌ساز بودن هر امتحان موجب فشار بیشتر به افراد می‌شود، بر اساس نظرات روانشناسان که با آن‌ها جلسه داشتیم و همینطور تجربه جهانی استرس کاهش پیدا می‌کند.

تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اما و اگرهای بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت» نوشت: صبح دیروز، حاضران در جلسه قرارگاه پزشک خانواده وزارت بهداشت، از سامانه نظام ارجاع این طرح رونمایی کردند؛ طرحی که از سال ۱۳۸۴ تا به امروز بارها و بارها درباره آن شنیده‌ایم و حالا قرار است در دولت سیزدهم، جدی‌تر از گذشته دنبال شود تا یکی از بندهای سیاست‌های کلان سلامت تحقق یابد و از مشکلات فراوان مردم در حوزه درمان بکاهد.

دولت سیزدهم در آخرین روزهای سال گذشته، مرحله آزمایشی طرح «سلامت بخش» را به عنوان گامی مهم در اجرای طرح پزشک خانواده آغاز کرد؛ طرحی که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاهای سه استان کردستان، خراسان جنوبی و بوشهر کلید خورد تا هزینه‌های بستری و درمان بیمارانی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، رایگان شود.

حالا به گفته وزیر بهداشت از اول اردیبهشت ماه این طرح در سراسر کشور اجرا خواهد شد؛ اما دکتر عین‌اللهی این نکته را گفته است که «این پروژه در کل کشور بسته به توان هر استان اجرایی می‌شود.»

از نیازهای اساسی اجرای این طرح کلان، «نسخه نویسی الکترونیکی» و «ایجاد سامانه نظام ارجاع» بود که مورد اول، از سال گذشته با جدیت عملیاتی شد و مورد دوم روز گذشته رونمایی شد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، این سامانه را مقدمه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان دانسته و درباره ویژگی‌های آن توضیحاتی داده است: در این سامانه، امکان ارجاع بیمار از سطح یک که پزشکی عمومی و بخش بهداشت است، به سطوح تخصصی و بستری در سطوح دو و سه فراهم می‌شود، ضمن اینکه امکان ارجاع موازی نیز وجود دارد؛ یعنی همزمان می‌توان یک بیمار را به چند متخصص ارجاع داد.

سامانه، امکان نسخه نویسی، بازخوراند (انتقال اطلاعات از سطح ارجاع شده به سطح ارجاع دهنده) و همچنین امکان اتصال به آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها را هم دارد.

تمام بیمه‌ها قادر هستند از این سامانه یکپارچه بهره ببرند و این سامانه فقط دانشگاهی و دولتی نیست بلکه بخش‌های خصوصی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

همین که عنوان «نظام ارجاع» در سیاست‌های کلان سلامت آمده، خود گواه جایگاه آن است و به خوبی اهمیتش را ثابت می‌کند؛ بماند که ما، هم طبق باورهای دینی‌مان سلامت را بزرگ‌ترین نعمت الهی می‌دانیم و هم در تجربه‌های زیستی‌مان می‌دانیم که درد و رنج بیماری چقدر سخت و تلخ و بحران‌ساز است.

اینها را گفتیم که یقین داشته باشیم، تلاش دولت سیزدهم برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، حیاتی و ارزشمند است و می‌تواند رؤیای مردم در حوزه درمان را محقق کند.

با وجود این، تجربه‌های سال‌های گذشته، از اجرای ناموفق پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس گرفته تا مشکلات و معضلات عدیده طرح‌هایی مانند دارویار، ما را موظف می‌کند به دغدغه‌های مطرح درباره این طرح هم حساس باشیم.

تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

کد خبر 653177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.