رشد سریع شهرها زمینه بروز ناهنجاری‌های محیطی را فراهم کرده است

یک کارشناس شهرسازی گفت: طی دهه‌های اخیر شهرهای کشور به سرعت رشد یافته‌اند و تحولات شهرسازی ناشی از آن باعث بروز مسائل متعدد در محیط‌های شهری از جمله در سطح محلات شده است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با برشمردن معیارهای یک شهر و یک محله قابل زیست که بر مبانی علمی شهرسازی تکیه دارد، شرایط سالم زندگی در شهرها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نکاتی که معیاری برای شناخت یک شهر قابل قبول است و رعایت آن در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های شهری ضرورت دارد تا از این طریق بتوان سلامت اجتماعی مردم شهرها را تضمین کرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: باید به منظور نیل به این معیارها تلاش کرد که می‌توان به نقش برنامه‌ریزی کاربری زمین و جزئیات اجرایی شهرسازی و تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر ساختار کالبدی-فضایی مناسب شهر که نقش بسزایی در سلامت اجتماعی جمعیت دارد، اشاره کرد.

مهدوی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر شهرها به سرعت رشد کرده و تحولات شهرسازی ناشی از آن باعث بروز مسائل متعدد در محیط‌های شهری از جمله واحدهای مسکونی و محلات شده است.

وی تصریح کرد: گسترش روزافزون جمعیت شهری و به تبع آن توسعه ناموزون و سریع شهرها، ارتباطات انسانی، همبستگی و انسجام جمعی را تهدید کرده و باعث کاهش پاسخگویی محیطی و به هم خوردن آرامش و سلامت شهروندان شده است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: این پدیده تقریباً در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از جمله ایران بروز یافته است، می‌توان گفت نوعی رابطه پنهان اما اثرگذار میان کیفیت محیط سکونت و سلامت اجتماعی ساکنان وجود دارد.

مهدوی گفت: امروزه با پیشرفت فناوری تلاش شده است تا هرچه بیشتر سلامت فیزیکی و روحی شهروندان تأمین شود، با این وجود هنوز عوامل ناشناخته‌ای وجود دارد که سلامت بشر را تهدید می‌کند، این عوامل می‌تواند به صورت مستقیم مربوط به نحوه طراحی و ساخت بنا باشد یا اینکه توسط عوامل بیرونی همچون شیوع و گسترش ویروس‌ها و عفونت‌ها، ساختمان‌ها، شهرها و ساکنان آنها را تحت تأثیر منفی قرار دهد که در این بین سلامت افراد و به دنبال آن سلامت جامعه تهدید می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، اصطلاح سندرم ساختمان بیمار وضعیتی است که در آن افراد ساکن در یک ساختمان دچار یک سری نشانه‌های بیماری و احساس کسالت می‌شوند، بدون اینکه هیچ دلیل موجهی برای ایجاد این شرایط وجود داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی افزود: با توجه به پیدایش و شیوع گسترده جهانی ویروس کرونا (COVID۱۹) و اینکه این ویروس هر سه مؤلفه جسمی، روانی و اجتماعی را در بر گرفته است، بر اهمیت این موضوع افزوده است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 653169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.