پاسخ به هتک‌حرمت مسجد الاقصی با ۳۴ راکت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نوزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ به هتک حرمت مسجدالاقصی با ۳۴ راکت» نوشت: در پی شلیک ده‌ها راکت ظرف مدت ۱۰ دقیقه به اراضی اشغالی در روز پنجشنبه و تشکیل جلسه امنیتی ساعتی پس از آن توسط کابینه نتانیاهو، از اوایل بامداد جمعه حملات موشکی، توپخانه‌ای و هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان آغاز شد.

به گزارش المیادین، رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب لبنان و منطقه صور که عمدتاً مراکز و زیرساخت‌های حماس در جنوب لبنان بود، حمله هوایی و موشکی کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین اردوگاه آوارگان فلسطینی الرشیدیه و دشت قلیله را هدف قرار داد. الجزیره اعلام کرد که دست کم ۶ موشک به مناطق جنوبی لبنان شلیک شد.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی اهدافی متعلق به حماس در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک موشک به سمت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شهرهای «المعلیه» و «وادی زبقین» در جنوب لبنان را نیز با توپخانه بمباران کردند با این حال این حملات نه تنها تلفاتی نداشت، بسیار محدودتر از آنچه بود که نتانیاهو پیش از آن تهدید و در بیانیه‌ای به کشورهای جهان اعلام کرده بود، قصد دارد واکنشی همه‌جانبه به این شلیک‌های راکتی داشته باشد.

با این حال در پی همین حملات محدود، وزیر خارجه لبنان در اعتراض به این اقدام رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که بیروت قصد دارد از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

عبدالله بو حبیب تصریح کرد که حملات رژیم اسرائیل نقض آشکار حاکمیت لبنان و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و ثبات جنوب لبنان را تهدید می‌کند.
در پی این رویدادها گزارش شد این رژیم حملات تازه‌ای را هم علیه مراکز مقاومت و حماس در نوار غزه در دستور کار قرار داد که مسئول شلیک راکت‌ها به شمال فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه معرفی شده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی شمال تا جنوب نوار غزه آماج حملات هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفت. همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه‌ای مسکونی را در محله شجاعیه در شرق غزه بمباران و با خاک یکسان کردند.

پهپادهای ارتش رژیم صهیونیستی نیز یک پایگاه مقاومت را در شرق بیت حانون در شمال نوار غزه هدف قرار دادند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد دو مرکز ساخت سلاح در غزه را هدف قرار داده است.

به گزارش الجزیره در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به «دست نیرومند» تاکنون گزارشی از تلفات یا مجروحان گزارش نشده است، اما حداقل پنج سایت در این حمله هدف قرار گرفته‌اند؛ از جمله زمین‌های کشاورزی در بیت حانون در شمال نوار غزه، دو مکان در جنوب شهر غزه، زمین‌های کشاورزی در شرق محله الزیتون در نزدیکی شهر غزه و یک سایت در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه.

همزمان گزارش شد گروهی از مردم فلسطین در حالی که غزه آماج حملات بود در مسجدالاقصی تجمع کرده و شعار «روح و خون ما فدای تو ای اقصی» سر دادند.

با توجه به شرایط بحرانی و حتی ابربحرانی در سرزمین‌های اشغالی پس از کودتای قضائی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری به جنگ با یک بازیگر خارجی نیاز داشت تا ضمن به انحراف کشاندن افکار عمومی با هدف به پیش بردن منافعش ذیل اصلاح ساختار قضائی این رژیم، از فروپاشی ارتش و نیروهای امنیتی جلوگیری کند.

طی هفته‌های اخیر ریزش شدید در بدنه ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی به شکل بی‌سابقه‌ای اوج گرفته است. شکاف سیاسی - اجتماعی کنونی هم توانی برای نتانیاهو باقی نگذاشته بود، بنابراین تقابل با مقاومت در نوار غزه و جنوب لبنان همان چیزی بود که کابینه افراطی بی‌بی به آن نیاز داشت.

البته این گزاره هم مطرح است که اگر چه نتانیاهو به دنبال شکل‌گیری یک جنگ برای تأمین منافعش بوده است، اما با توجه به سابقه تاریخی درگیری رژیم صهیونیستی در جنگ‌های پیشین، وقوع جنگ نمی‌تواند کمکی به دولت‌های این رژیم بکند. حتی در مواردی هم وقوع جنگ به بحران در کابینه، فروپاشی و سقوط نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی منجر شده است.

در این میان وقوع جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با لبنان و نمونه اخیرش نبرد سیف القدس کاتالیزور فروپاشی دولت‌های وقت در رژیم صهیونیستی شد.

از این منظر تجاوزات روز جمعه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنوب لبنان نمی‌تواند به انحراف افکار عمومی منجر شود. حتی در نگاهی عکس می‌تواند به فروپاشی هر چه سریع‌تر کابینه افراطی او بینجامد.

پاسخ به هتک‌حرمت مسجدالاقصی با ۳۴ راکت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««سیا» بازی آمریکا در دیدار چینی تهران و ریاض» نوشت: یک ماه پس از توافق ایران و عربستان با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، وزرای دو کشور هم با یکدیگر دیدار کردند تا هر چه سریع‌تر مفاد توافقات انجام شده را اجرایی کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنج شنبه در پکن با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از پایان دیدارهای دوجانبه و با حضور وزیر خارجه چین بیانیه مشترکی را امضا کردند.

دو طرف طی این گفتگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال‌سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، تأکید نمودند.

دو طرف بر اهمیت گفتگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دوجانبه و فعال‌سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ بیست‌وهشتم فروردین ۱۳۸۰ و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ ششم خرداد ۱۳۷۷ به امضا رسیده است، تأکید نمودند.

دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.

فیصل بن‌فرحان، با ذکر این نکته که روابط جدید بین ایران و عربستان، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد، گفت: «آماده‌ایم با کمک و همکاری ایران این فضای مثبت را در مناسبات منطقه‌ای تقویت کنیم.» امیرعبداللهیان نیز ضمن ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه به حالت طبیعی، از آمادگی تهران برای توسعه روابط با ریاض در تمام زمینه‌های مورد علاقه خبر داد.

دیدار وزرای خارجه دو کشور در ادامه توافقات انجام شده بین ایران و عربستان سعودی، نوزدهم اسفندماه گذشته بود تا پس از هفت سال تنش روابط سیاسی را از سر بگیرند.

علاوه بر ملاقات وزرای خارجه ایران و عربستان، وزیر خارجه فرانسه که همراه ماکرون در پکن حضور داشت با تغییر برنامه خود دیداری سه ساعته با وزیر خارجه ایران برگزار کرد که گفته می‌شود فضای مثبت بر آن حاکم بوده است.

به نظر می‌رسد، توافق ایران و عربستان در عرصه منطقه‌ای هم تأثیر خود را گذاشته است. یک منبع یمنی روز جمعه اعلام کرد خالد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، طرح نهایی توافق جدید آتش‌بس را به اطلاع همه طرف‌های یمنی حاضر در ریاض رساند.

این منبع به اسپوتنیک گفت آتش‌بس جدید شامل چند بند از جمله از سرگیری صادرات نفت از همه میدان‌های نفتی جنوب و میدان نفتی مأرب در شمال و همچنین لغو همه محدودیت‌های اعمال شده بر بندر الحدیده و افزایش پروازها از فرودگاه صنعا است و علاوه بر این همه راه‌های مواصلاتی بین مناطق تحت کنترل جنبش انصارالله و تحت کنترل دولت طرفدار عربستان باز خواهد شد بنابراین، در صورتی که عربستان واقعاً به بندهای این آتش‌بس پایبند باشد، می‌توان به پایان جنگ ۹ ساله در یمن امیدوار بود.

ترتیبات امنیتی و سیاسی جدیدی که در هفته‌های اخیر در منطقه در حال شکل‌گیری است به مذاق امریکایی‌ها خوش نیامده است و از اینکه دستشان از نقش‌آفرینی در تحولات خلیج فارس پس از توافقات ایران و عربستان کوتاه شده است نگران هستند.

یک مقام امریکایی اعلام کرده است که در پی توافق تهران – ریاض با میانجیگری چین، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سفری به عربستان داشته است.

آمریکا نگران است که بهبود روابط تهران و ریاض، منافع این کشور را در منطقه تهدید کند و پس از چند دهه حضور نظامی در خلیج فارس چین جای واشنگتن را بگیرد.

نفع آمریکا بر این اساس پایه‌گذاری شده بود که با تشدید تنش بین ایران و اعراب حضور خود را در خلیج فارس تثبیت کند و با ایران‌هراسی سالانه میلیاردها دلار از فروش تسلیحات به شیخ‌نشین‌ها عاید واشنگتن می‌شد، اما با تقویت مناسبات کشورهای منطقه، حضور آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

پاسخ به هتک‌حرمت مسجدالاقصی با ۳۴ راکت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت گذاری خودرو در بن بست» نوشت: دستور یک باره معاون اول رئیس جمهور برای تجدید نظر در قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی، واکنش کارشناسان را برانگیخته است.

هر چند در سال‌های گذشته، دولت حمایت‌های بی شائبه‌ای از خودروسازان داشته و این موضوع به همراه سابقه ناکارامدی های مدیریتی در خودروسازان موجب شده تا انتظارات برای کنترل قیمتی خودروسازان چندان بی راه نباشد، اما در هر حال هم اینک سرنوشت معادلاتی درباره قیمت‌گذاری خودرو، تولید همراه زیان خودروسازان و روش‌های کنترل تورم دچار ابهام شده است.

چهارشنبه هفته گذشته بود که سرانجام، انتظارها به سررسید و شورای رقابت جزئیاتی از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را که در جلسه روز سه‌شنبه، پانزدهم فروردین مصوب کرده بود، اعلام کرد.

اقدامی که ضمن کنار گذاشتن رسمی بورس کالا از فرایند عرضه، بازگشت به مسیر طبیعی عرضه خودرو و سودآوری توسط خودروسازان را دنبال می‌کند.

در این زمینه محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت گفت که میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود.

این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آرا تصویب شده و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است. اما در حالی که چشم‌ها به جزئیات بیشتر افزایش قیمت، به تفکیک خودروها باقی ماند، سخنگوی وزارت صمت ظهر پنجشنبه اعلام کرد که مصوبه شورای رقابت به این وزارتخانه نرسیده است.

این موضوع ابهامات ماجرا را بیشتر کرد تا اینکه بعد از ظهر آن روز انتشار نامه معاون اول رئیس‌جمهور درباره تجدید نظر شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودرو خبرساز شد.

محمد مخبر در این نامه قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را (دارای) افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد.

وی در این نامه با اشاره به اینکه اصلاح یک باره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت راجع به تجدیدنظر در قیمت گذاری مذکور اقدام شود.

نامه دستوری مخبر به عنوان یک مرجع فراقوه‌ای در حالی صادر شده است که خود شورای رقابت نیز یک نهاد فراقوه است و به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسماعیلی، سخنگوی این ستاد، هیچکس نمی‌تواند مصوبات این شورا را لغو کند.

با این حال، گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از دودانگه نایب رئیس شورای رقابت حاکی از آن است که نامه معاون اول رئیس جمهور در این شورا طرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت صمت که به گفته سخنگوی شورای رقابت، نمایندگانش به همراه سازمان حمایت در جلسات کارگروه خودروی این شورا حضور داشته‌اند نیز اعلام کرده که در راستای نامه معاون اول رئیس‌جمهور، برای همکاری با شورای رقابت در این موضوع آماده است.

با نامه معاون اول رئیس‌جمهور، به یک باره روند همه جریان‌ها در حوزه صنعت و بازار خودرو که حول محور افزایش منطقی و کارخانه‌ای خودروها به تعادل نسبی رسیده بودند، به هم ریخت.

پاسخ به هتک‌حرمت مسجدالاقصی با ۳۴ راکت

کد خبر 653076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.