پوتین و پاشینیان تحولات قفقاز را بررسی کردند

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان آخرین تحولات قره‌باغ به ویژه انسداد راه‌های ارتباطی در قفقاز جنوبی را بررسی کردند.

به گزارش ایمنا، بخش مطبوعاتی کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان امروز آخرین تحولات قره‌باغ و توافق صلح بین ایروان و باکو را بررسی کرده‌اند.

بیانیه کرملین، اهمیت پایبندی طرفین بر توافق‌های رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ از جمله تضمین امنیت و ثبات مرزها، احیای روابط اقتصادی و ترانزیتی در قفقاز شمالی و فراهم کردن زمینه‌های صلح بین طرفین را از جمله مسائلی عنوان کرد که در این گفت‌وگو بر آنها تاکید شد.

دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان، رفع انسداد از راه‌های ارتباطی در قفقاز جنوبی را از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو بین پوتین و پاشینیان دانست.

گذرگاه لاچین در قفقاز جنوبی، تنها جاده‌ای است که قره‌باغ و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر توسط افرادی که جمهوری آذربایجان آنها را فعالان محیط زیست خوانده است، مسدود شده است.

ایروان می‌گوید که این مساله منجر به بروز بحران انسانی در قره‌باغ شده است.

پنج تن از کارشناسان سازمان ملل متحد نیز اخیراً با صدور بیانیه‌ای از دولت جمهوری آذربایجان خواستند تا اقدام فوری برای ازسرگیری تردد ایمن از طریق جاده لاچین را اتخاذ کند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا شش هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

نخست‌وزیر ارمنستان اخیراً هشدار داد که نقض بدون مجازات توافق‌های بین‌المللی از جانب جمهوری آذربایجان، باکو را تشویق می‌کند که به اقدام‌های تحریک‌آمیز جدید متوسل شود.

به تازگی دیوان بین‌المللی دادگستری حکم قانونی و الزام‌آور (با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ صادر کرد و به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، بردارد.

نخست‌وزیر ارمنستان با این حال ابراز اطمینان کرد که معاهده صلح با باکو به دست خواهد آمد.

منبع: ایرنا

کد خبر 652961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.