روابط ریاض- تهران فضای مثبت جدیدی در کل منطقه ایجاد کرد

وزیر خارجه عربستان با ابراز خرسندی از فعال شدن روابط رسمی ریاض و تهران در ماه مبارک رمضان، گفت: روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

به گزارش ایمنا، «حسین امیرعبداللهیان» روز پنجشنبه دیدار و گفت و گوی دوجانبه با همتای عربستانی خود در پکن را در فضایی بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به وجود موافقتنامه‌های پایه و مبنایی میان دو کشور افزود: اسناد پایه موجود در کنار اراده رهبران دو کشور، زمینه‌های قانونی و حقوقی لازم را برای پیشبرد همکاری‌های دو کشور در تمامی بخش‌ها فراهم کرده است.

وی بر رشد روابط اقتصادی و سرمایه گذاری‌های متقابل تهران و ریاض تاکید کرد و گفت که این می‌تواند به تحکیم روابط کمک کند و یکی از زمینه‌های مهم همکاری بحث ترانزیت است و موقعیت ژئوپلیتیک ایران فرصت بی‌نظیری را در اختیار عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس برای همکاری‌های تجاری با کشورهای شمال ایران قرار می‌دهد.

روابط جدید تهران-ریاض فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

وی به گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق‌های جدید در روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عربستان اشاره و بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های موجود میان دو کشور تاکید و از تبادل هیأت‌های عالی میان دو کشور استقبال کرد.

وزیر خارجه عربستان گفت: روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه‌ای را تقویت کند.

طرفین در این دیدار بر تبادل هیأت‌های مقدماتی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، فعال سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی به‌منظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره و نیز تقویت همکاری‌های مشترک در مجامع بین المللی توافق کردند.

دو وزیر از دعوت‌های متقابل بعمل آمده از یکدیگر برای سفر رسمی دوجانبه تشکر و استقبال کردند.

همچنین در پایان این دیدار بیانیه مشترک گفت‌وگوهای انجام شده به امضای وزرای خارجه ایران و عربستان رسید.

کد خبر 652811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.