۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
امشب شاهد ماه کامل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: : پنجشنبه _هفدهم فروردین_ ماه به فاز کامل خواهد رسید.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنجشنبه _هفدهم فروردین_ ماه به فاز کامل خواهد رسید، حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و هنگام طلوع خورشید غروب می‌کند. پس کل شب در آسمان قابل رصد است. در فرهنگ بومی آمریکایی ماه کامل آوریل، ماه صورتی نامیده می‌شود. نام هر ماه کامل نشان دهنده ویژگی‌های زمانی است که در آن رخ می‌دهد.

وی افزود: درواقع قرار نیست ماه به رنگ صورتی در آسمان دیده شود، بلکه براساس اعتقادات بومیان آمریکا با توجه به ماه آوریل و وجود شکوفه‌های اوایل بهار یک گل وحشی صورتی‌رنگ که در شرق آمریکای شمالی می‌روید، به ماه کامل این ماه، ماه صورتی می‌گویند. زمان دقیق قرار گرفتن ماه در فاز بدر روز پنجشنبه ساعت ۲۰:۰۴ است. لحظه‌ای که ماه به فاز کامل می‌رسد، در صورت فلکی سنبله قرار دارد و فاصله‌اش از زمین حدود ۳۹۱ هزار کیلومتر است.

مقارنه ماه و ستاره سماک اعزل

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه ۱۵ روزه در فاز بدر با ۹۹ درصد روشنایی، پنجشنبه -هفدهم فروردین- حدود ساعت ۲۱:۳۰ در موقعیت مقارنه با ستاره سماک اعزل (ژوبین) با جدایی زاویه‌ای ۲.۵ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق شرق را بعد از غروب خورشید حدود ساعت ۲۰:۰۰ مشاهده کنید. البته در این زمان به علت ارتفاع کم اجرام از افق به آسمانی صاف و بدون غبار نیاز دارید.

وی ادامه داد: ستاره سماک اعزل (Spica) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان ما است. اگر کمانی که از صورت فلکی دب اکبر آغاز می‌شود و به ستاره نگهبان شمال،سماک رامح، می‌رسد را ادامه دهیم به ستاره نورانی سماک اعزل می‌رسیم. ستاره پرنور صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان، حدود ۲۸۰ سال نوری از ما فاصله دارد و ۲۳۰۰ بار درخشنده‌تر از خورشید است. سماک اعزل در لاتین به معنای "خوشه گندم" آمده که در دست دوشیزه است.

فخرایی‌فرد افزود: قدر ماه در این وضعیت منفی ۱۲.۴ و ستاره سماک اعزل ۰۱.۰ است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است. این پدیده حدوداً تا ساعت ۰۶:۵۴ قابل رصد است. زمان طلوع ماه ساعت ۱۸:۳۰ و ستاره سماک اعزل ۱۹:۴۴ است.

کد خبر 652742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.