فضاهای شهری باید «همه‌شمول» و «پاسخ‌ده» باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: کالبد و فعالیت در فضاهای شهرهای امروز تحت تاثیر موضوعات اجتماعی و فرهنگی است که در ایجاد فضای نامطلوب برای زنان تاثیر دارد و موجب ایجاد فضای جنسیتی، غیرپاسخ‌ده، ناامن، غیرپذیرنده، نامطلوب، مردانه و ناخوشایند در شهرها شده است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضای عمومی شهر باید عرصه‌ای در بر گیرنده همه اقشار باشد، با این وجود فضاهای شهری شهرهای امروزی این ویژگی را ندارد، چنانچه حضور زنان به عنوان نمونه‌ای از گروه‌های اجتماعی در فضا کاهش یابد، فضای شهری به فضایی جنسیتی تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با طرح مسئله فضای جنسیتی، ابعاد این فضا در محلات تبیین می‌شود، افزود: تأثیرگذاری شکل‌گیری فضاهای جنسیتی در محلات که مهم‌ترین بستر حضور و فعالیت زنان است، بر کاهش حضور و فعالیت آنها و شکل‌گیری هویت جنسیتی زنان به عنوان یک زن سنتی اثرگذار است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه در بررسی فضاهای جنسیتی از نشانه‌شناسی ساختارگرا و پساساختارگرا استفاده شده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که عملکرد جنسیتی و نمایش عملکرد فضا، دو عامل عمده در ایجاد فضای جنسیتی است که تصرف فضایی، زمانی، فعالیتی و رفتاری را جنسیتی می‌کند، به این ترتیب فضای خانه به عنوان فضای درون به فضای امن زنانه و فضای بیرون به فضای مردانه تبدیل شده است.

مهدوی اضافه کرد: نگرش زنان به هویت خود در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، ناشی از فضای جنسیتی، ایدئولوژیک و اسطوره‌سازی به مثابه یک زن مذهبی است.

وی تاکید کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده است کالبد و فعالیت در فضاهای شهرهای امروز تحت تأثیر موضوعات اجتماعی و فرهنگی است و در ایجاد فضای نامطلوب برای زنان تأثیر داشته است، به استناد تحلیل روایت‌های زنان، فضای جنسیتی در مقیاس محله، فضایی غیر پاسخ‌ده، ناامن، غیرپذیرنده، نامطلوب، مردانه و ناخوشایند است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: رشد شهرها و افزایش جمعیت، سبب تغییر ساختار و تعادل میان کالبد شهر و طبیعت شده و افزایش نیاز افراد به مکان‌های عمومی را جهت گذران اوقات و کسب آسایش دربرداشته است، پارک‌ها به منظور برقراری تعادل در پیکره شهری و طبیعت به وجود آمده است، اما با گذر زمان و پررونق شدن مکان‌ها، پارک‌ها به مکان جرم نیز تبدیل شده و نبود امنیت لازم استفاده برای همه اقشار را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه ارزیابی و سنجش عوامل امنیت زنان در پارک‌های شهری با تاکید بر امنیت محیطی امری ضروری است، گفت: امنیت به عنوان نیازی اساسی در اجتماعات انسانی جایگاه خاصی دارد، در این بین زنان به واسطه خصوصیات بیولوژیک، مسئولیت‌ها و نگاه متفاوت، در مقایسه با مردان ارتباط متمایزی با فضا برقرار می‌کنند، آنها به تسهیلات خاصی از فضا نیازمند هستند تا اطمینان از حضور امن در فضاهای شهری افزایش یابد.

این کارشناس شهرسازی افزود: ایمن‌سازی فضاهای شهری یکی از ضروریات اساسی شهرسازی به‌ویژه شهرسازی ایرانی-اسلامی است، تحلیل ساختار فضای شهری با هدف سنجش شاخصه‌های شهر ایرانی-اسلامی و تعیین میزان مطلوبیت ساختار فضاهای شهری محلات در رابطه با نیازهای امنیتی زنان است.

کد خبر 652519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.