افزایش نرخ سود بانکی تاثیری بر تقاضای ارز و طلا و ندارد / رقابت بازار بانکی با بورس

یک اقتصاددان با بیان اینکه بعید است که افزایش نرخ سود بانکی، تاثیر چندانی بر سطح تقاضا در بازارهای طلا و ارز بگذارد، گفت: این اقدام می‌تواند به عنوان یک رقیب برای بورس عمل کند.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ظاهراً بانک مرکزی تلاش‌هایی را شروع کرده که بر قیمت ارز و تورم تأثیرگذار باشد و به این طریق می‌خواهد سپرده‌های سرگردان مردم را به بانک‌ها هدایت کند.

وی افزود: افزایش سود بانکی یک تیغ دو لبه است زیرا در شرایط تورمی که نرخ تورم بیشتر از نرخ سود بانکی باشد، سپرده‌گذار ضرر می‌کند اما از طرف دیگر افزایش نرخ بهره برای تولیدکننده‌ای که تسهیلات دریافت می‌کند، هزینه تولید را افزایش می‌دهد که منجربه افزایش قیمت‌ها و تورم می‌شود.

این اقتصاددان گفت: اگر هدف بانک مرکزی از این افزایش بسیار محدود، حتی با وجود آنکه رکوردشکنی کرده است، ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌های مردم به بانک‌ها باشد، در مقایسه با تورم حدود ۴۶ درصدی هنوز نمی‌توان از سپرده گذاران انتظار داشت پول خود را از سوداگری در بازار ارز و طلا که پرسود و زود بازده است، خارج کنند.

افقه اضافه کرد: بعید است که افزایش نرخ سود بین بانکی بر سطح تقاضا در بازارهای طلا و ارز، تأثیر چندانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند به عنوان یک رقیب برای بورس عمل کند، افرادی که قدرت ریسک بالایی ندارند در این شرایط ممکن است پول‌های خود را از بورس خارج کنند و به سپرده‌گذاری در بانک که ریسک کمتری دارد، روی آورند.

کد خبر 652449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.