وضعیت نارنجی گروه‌های خونی A و O / بیمارستان سیدالشهدا بیشترین میزان مصرف خون را دارد

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به وضعیت نارنجی ذخیره گروه‌های خونی A و O، گفت: بیمارستان سیدالشهدا بیشترین میزان مصرف خون را دارد.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ذخیره خون استان اصفهان درحال حاضر برابر با ۷.۵ روز و شهرستان اصفهان برابر با ۶.۳ روز است و گروه‌های خونی O مثبت و منفی و A مثبت و منفی در وضعیت نارنجی به سر می‌برند. در سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار مورد خون‌گیری انجام شده است که نسبت به سال قبل‌تر آن، شاهد بیش از ۴.۵ درصد رشد هستیم.

وی افزود: در سیزدهم ابتدایی فروردین‌ماه سال جاری و ایام عید نوروز، حدود چهار هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون این سازمان مراجعه کرده و حدود ۳۱۰۰ مورد خون‌گیری انجام شده است که از این تعداد، سه هزار نفر مرد بودند و با توجه به آمار ثبت و ارائه شده، همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر برای افزایش میزان اهدای خون بانوان هستیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه امید است در سال جاری اهداکنندگان جوان، بار اولی و بانوان سهم بیشتری از اهدای خون داشته باشند، تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون، میزان ذخیره خون استان با وضعیت بحرانی روبه‌رو نبوده است و اکنون نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه طی چند روز آینده مصرف خون افزایش خواهد یافت و پیش از فرا رسیدن شب‌های قدر، نیازمند افزایش میزان اهدای خون خواهیم بود، ادامه داد: با توجه به مستعد ابتلاء به کم‌خونی بودن زنان، اهدای خون آنها پس از انجام تست هموگلوبین صورت می‌گیرد و در صورتی که زنان دارای کم‌خونی باشند یا اهدای خون منجر به کم‌خونی آنها شود، خون‌گیری انجام نخواهد شد.

افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی

فتوحی با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان اصفهان جزو شبکه خون‌رسانی کشوری و متعهد است که در مواقع بحران، به سایر استان‌ها ارسال خون و فرآورده‌های خونی داشته باشد، گفت: در مدت اخیر، میزان کمک به سایر استان‌ها کمتر شده است، چراکه استان اصفهان از نظر موقعیت جغرافیایی مرکزیت دارد، بیماران از سایر استان‌ها به بیمارستان‌های این استان ارجاع داده می‌شوند و تخت‌های بیمارستانی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به مواد مذکور میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته است، اضافه کرد: با این وجود در مواقع بحران، انتقال خون یا فرآورده‌های خونی به سایر استان‌ها انجام می‌شود. استان اصفهان نیز در بعضی مواقع و بنا بر ضرورت مانند نیاز به گروه‌های خونی خاص و نادر، از سایر استان‌ها کمک گرفته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: تعداد اهداکنندگان خون و فرآورده‌های خونی استان اصفهان شرایط مناسبی دارد، اما در مقابل میزان مصرف خون نیز در این استان بالا است؛ همچنین استان اصفهان در شبکه خون‌رسانی کشور، معین سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و بر حسب این مورد، در موارد اورژانس و ضروری حمایت‌هایی صورت خواهد گرفت.

وی ضمن تقدیر از اهداکنندگان خون و فرآورده‌های خونی، افزود: با وجود مشکلات معیشتی شهروندان در سال گذشته و شیوع بیماری کرونا، شاهد رشد ۴.۵ تا پنج درصدی میزان اهدای خون بودیم و امید است سال جاری این میزان افزایش یابد و اهداکنندگان جوان، بار اولی و بانوان که سهم کمتری از اهدای خون دارند نسبت به این امر اهتمام ورزند.

فتوحی با بیان اینکه بیمارستان سیدالشهدا (امید) بیشترین میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی را در استان دارد، خاطرنشان کرد: شرایط مساعدتری برای اهدای خون افراد روزه‌دار در صبح‌های زود وجود دارد و در صورت خوردن وعده سحری، نگران افت فشار خون خود نخواهند بود.

کد خبر 652430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.