واکنش‌ کشورهای غربی به عضویت فنلاند در ناتو

کشورهای غربی پس از عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این اقدام استقبال کردند.

به گزارش ایمنا، فنلاند امروز _سه شنبه پانزدهم فروردین‌ماه_ رسماً پس از کش و قوس‌های فراوان به ناتو پیوست و مرز قلمرو این ائتلاف نظامی با روسیه را افزایش داد.

مقام‌های هلسینکی با ادعای اینکه پس از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، این کشور دیگر امن نیست درخواست عضویت خود در ناتو را سال گذشته میلادی مطرح کردند.

آمریکا و تروئیکای اروپایی که از حامیان سر سخت پیوستن فنلاند به ناتو بودند از عضویت این کشور در این ائتلاف نظامی استقبال گرمی کردند.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اشاره به شکل گیری ناتو توسط واشنگتن و ۱۱ کشور دیگر ۷۴ سال قبل اعلام کرد که امروز این ائتلاف با اضافه شدن فنلاند قوی‌تر از همیشه شده است.

جو بایدن روند عضویت فنلاند را سریع‌ترین روند تصویب عضویت در تاریخ مدرن ناتو توصیف کرد و گفت: فنلاند و سوید در مه ۲۰۲۲ درخواست عضویت خود را دادند و کمتر از یک سال بعد از هلسینکی به عنوان یک عضو استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه مدعی شد: زمانیکه پوتین جنگ علیه مردم اوکراین را آغاز کرد، فکر کرد می‌تواند اروپا و ناتو را جدا کند، وی اشتباه می‌کرد. امروز ما بیش از همیشه متحد هستیم و با فنلاند به عنوان جدیدترین متحدمان به حفاظت از امنیت ترانس آتلانتیک ادامه خواهیم داد، از هر وجب قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد و با تمام چالش‌های پیش رو مواجه خواهیم شد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز، ورود فنلاند به ناتو را یک خبر خوب و یک پیروزی برای امنیت ترانس آتلانتیک دانست.

وی گفت که عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی هم که هنوز نامعلوم است، حمایت کامل برلین را دارد.

از سوی دیگر ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس امروز را یک روز تاریخی برای فنلاند و ناتو خواند و اظهار کرد: تمام اعضای ناتو اکنون نیاز دارند تا گام‌های ضروری بمنظور تایید عضویت سوئد را نیز بردارند، تا اینکه ما بتوانیم به عنوان یک ائتلاف برای دفاع از آزادی در اروپا و سراسر جهان کنار هم بایستیم.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ورود فنلاند به ناتو را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که به زودی به "دوستان سوئدی" نیز خوشامد بگوییم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که جنگ در کشورش باعث شد تا فنلاند روند عضویت خود در این بلوک نظامی را تسریع ببخشد، ضمن تبریک به همتای فنلاندی خود به مناسبت پیوستن این کشور به ناتو در هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس آن، گفت: در بحبوحه تهاجم روسیه، ناتو به تنها تضمین امنیتی موثر در منطقه تبدیل شد. ما انتظار داریم نشست ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) اوکراین را به هدف یورو- آتلانتیک ما نزدیک تر کند.

این یک اتفاق تاریخی برای فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو ناتو است که چندین دهه سیاست بی طرفی را دنبال کرده است.

فنلاند به عنوان یک کشور اتحادیه اروپا با حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر بیشترین مرز مشترک با روسیه را دارد. مرز قلمرو ناتو با روسیه پس از عضویت فنلاند در این ائتلاف تقریباً دو برابر خواهد شد.

رئیس جمهوری فنلاند در بیانیه‌ای اعلان کرد: عضویت فنلاند بر ضد هیچکس نیست و این مساله بنیان‌ها یا اهداف سیاست امنیتی و خارجی فنلاند را تغییر نمی‌دهد.

اظهارات وی بلافاصله پس از آن مطرح شد که پکا هاویستو وزیر خارجه این کشور در مرکز فرماندهی ناتو در بروکسل تمام اسناد عضویت خود را در حضور ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تحویل داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به این مساله اعلام کرد: روسیه به دقت هر گونه استقرار ناتو در فنلاند را دنبال خواهد کرد و اقدامات متقابل به عضویت فنلاند در ناتو انجام خواهد داد.

وی همچنین این مساله را نوعی تجاوز به امنیت روسیه عنوان کرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 652397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.