پیروزی ایران در مجامع حقوقی دستاورد بزرگی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها کشورهای دیگر را در موضع ضعف قرار می‌دهند اما امروز یک مجمع بین‌المللی پذیرفته و رأی داده است که آمریکا مقصر و متهم اصلی یک یا چند پرونده است و این را به همه دنیا مخابره می‌کند، بنابراین این گام رو به جلوی دیگری برای ایران اسلامی است.

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیروزی ایران در دادگاه لاهه، اظهار کرد: رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع ایران اسلامی، یک تحول حقوقی است که از ابتدا هم انتظار می‌رفت با توجه به دلایل متقن و حقوقی ایران، این دیوان نتواند کار سیاسی انجام داده و حقوق ملت ایران را نادیده بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: این انتظاری بود که به دلیل کار عمیق و دقیق کارشناسان حقوقی وزارت امور خارجه دنبال و پیگیری شد و این نشان می‌دهد در مجامع جهانی و بر اساس قراردادهای بین‌المللی که ایران داشته است؛ اگر از لحاظ حقوقی با کار کارشناسی قوی و دقیق پیش بروند می‌توانند حق و حقوق ملت ایران را از کشورهایی که به ناحق این حق را پایمال می‌کنند، بگیرند.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه تعداد زیادی از رسانه‌های غربی و آمریکایی اعلام کردند آمریکا در رأس قدرت است، در شورای امنیت حضور دارد و می‌تواند خسارت و غرامت ایران را نپردازد، افزود: امروز همه کشورهای جهان می‌دانند آمریکا مؤسس و ایجاد کننده تعدادی از مجامع بین‌المللی بوده و یا در تأسیس آنها نقش داشته و در موارد متعددی از این مجامع، برای فشار بر سایر کشورها استفاده کرده است که امروز خود در این مجامع محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع از بزرگترین دستاوردهایی است که نظام اسلامی توانسته است به دست آورده و به همه دنیا اعلام کند، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها کشورهای دیگر را در موضع ضعف قرار می‌دهند، اما امروز یک مجمع بین‌المللی پذیرفته و رأی داده است که آمریکا مقصر و متهم اصلی یک یا چند پرونده است و این را به همه دنیا مخابره می‌کند، بنابراین این گام رو به جلوی دیگری برای ایران به‌ویژه در حوزه تحریم‌ها، مصادره دارایی‌ها و اموال ملت ایران است.

اکوان تصریح کرد: پیروزی در دادگاه لاهه یک پیام دیگر هم دارد و آن اینکه شما اگر از ابتدا در روابط با سایر کشورها پیمان‌هایی ببندید که به اندازه‌ای قوی باشد که در آینده به کشورمان در راستای استیفای حقوق در مقابل کشورهای دیگر کمک کند، این رویکرد در روابط بین‌الملل امتیاز ارزشمند و بزرگی است.

وی افزود: بر اساس پیمان مودت دو کشور ایران و آمریکا که در دهه ۴۰ خورشیدی امضا شده بود ایران توانست حقوق خود را استیفا کند. اگر امروز در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مسائل پس از احیای توافق برجام، کشورهای غربی خواستار بازگشت به کشورمان باشند، باید توافق‌ها و پیمان‌های مشابه پیمان دهه ۴۰ امضا و منعقد کرد که از لحاظ حقوقی و بین‌المللی قوی بوده باشد تا اگر در موارد مشابه کشورهایی بخواهند زیر حرف و قول و قرارهایشان بزنند، از منظر بین‌المللی محکوم شوند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: این مهم می‌تواند کمک و دستاورد بزرگی برای آینده اقتصادی، حقوقی و دیپلماسی کشورمان باشد.

وی در رابطه با چگونگی پیگیری‌های حقوقی ایران در مجامع جهانی اظهار کرد: پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است؛ یک دیدگاه در برخی افراد بوده که چون ایران نمی‌تواند حکم نهایی را اجرا کند و از آمریکا خسارت بگیرد بنابراین بهتر آن است که این مسائل را پیگیری نکند.

به گفته اکوان، در مقابل، دیدگاهی وجود دارد که موافق پیگیری این مسائل است تا ایران اسلامی در آینده بتواند این احکام را اجرا کرده و حق و حقوق ملت ایران را از طرف آمریکایی یا هر کشور دیگری بگیرد.

وی با بیان اینکه دیدگاه اول که معتقد به پیگیری نکردن حقوقی در مجامع بین‌المللی بوده، منفعلانه است، تصریح کرد: ایران از نظر حقوقی و دیپلماتیک باید همه تلاش خود را به کار بگیرد و حقانیت خود را اثبات کند، چه در برابر آمریکا یا دیگر کشورهای اروپایی تفاوتی ندارد بلکه و اثبات اینکه حق با ایران است، اهمیت دارد.

این کارشناس امور بین‌الملل ابراز امیدواری کرد: روزی فرا برسد که جمهوری اسلامی ایران بتواند از طریق سازمان ملل و دیگر مجامع جهانی آمریکا را وادار به پرداخت غرامت کرده و به طور کامل از حق و حقوق ملت ایران دفاع کند.

وی همچنین تاکید کرد: دیدگاهی که معتقد به برخورد منفعلانه در برابر طرف‌های غربی و آمریکایی است و تنها به بهانه ابرقدرتی طرف مقابل دفاع از حق و حقوق ایران اسلامی را برنمی‌تابد، پذیرفتنی نیست.

کد خبر 652214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.