نخستین مرگ ناشی از بیماری مشترک انسان و گیاه ثبت شد

یک مرد هندی طی روزهای اخیر بر اثر ابتلا به قارچ گیاهی جان خود را از دست داد، کارشناسان معتقدند این اولین مورد در جهان است که یک انسان به یک قارچ گیاهی مبتلا می‌شود.

به گزارش ایمنا، در شرایطی که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات می‌تواند در برخی موارد کشنده باشد، تاکنون گزارشی از مرگ ناشی از بیماری مشترک بین انسان و گیاه وجود نداشته، اما به نظر می‌رسد به تازگی شاهد نخستین مورد بیماری مرگباری هستیم که از گیاه به انسان سرایت کرده است.

بر اساس اعلام رسمی مقامات بهداشتی کشور هندوستان، یک قارچ شناس ۶۱ ساله در کلکته پس از آلوده شدن به یک بیماری قارچی که معمولاً گیاهان را تحت تأثیر قرار داده و قابل سرایت به انسان نیست، درگذشت.

گزارشی توسط پزشکانی که در حال مطالعه این مورد هستند در مجله پزشکی قارچ شناسی موردی منتشر شده و براساس این گزارش مشخص می‌شود این مرد حدود سه ماه از علائمی مانند سرفه، خستگی، خشن شدن صدا، مشکل در بلع و بی اشتهایی رنج می‌برد. بعد از سه ماه وی در بیمارستان بستری شده و مشخص شد به نوعی قارچ گیاهی مبتلا شده و این موضوع باعث حیرت پزشکان شد، زیرا تاکنون هیچ مورد دیگری مانند این بیماری در جهان ثبت نشده است.

پزشکان معالج این فرد اظهار داشتند، وی سابقه هیچ گونه بیماری مزمن دیگری مانند دیابت، عفونت اچ آی وی، بیماری کلیوی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا تروما را نداشته است. البته باید توجه داشت که وی یک متخصص قارچ شناس است و این بدان معناست که از نزدیک با انواع قارچ‌های گیاهی و همچنین مواد پوسیده کار کرده است. مطالعه این موارد، بخشی از کارهای تحقیقاتی روزانه او بوده و طبیعتاً وی در تماس نزدیک با انواع مختلف قارچ‌ها بوده است. محققان در این گزارش اظهار داشتند که عفونت‌های گیاهی به صورت نادر و در شرایط تماس نزدیک می‌تواند به انسان سرایت کند.

پژوهشگران بیمارستان کلکته در ادامه این گزارش توضیح دادند؛ قارچی که وی به آن آلوده شده، از نوع Chondrostereum purpureum است که یک قارچ گیاهی محسوب می‌شود که باعث بیماری برگ نقره‌ای در گیاهان، به ویژه گیاهان خانواده گل سرخ می‌شود.

باید توجه داشت که این اولین مورد از شناسایی یک قارچ گیاهی است که باعث بیماری انسان می‌شود. نکته جالب توجه این است که در ابتدا تکنیک‌های مرسوم (میکروسکوپ و کشت) نتوانستند قارچ را شناسایی کنند و این واقعیت که مرد نگون بخت هندی به دلیل عفونت قارچی فوت کرده است در پی مطالعات مورفولوژی و میکروسکوپی تشخیص داده شد. با این حال، پژوهشگران هنوز در مورد ماهیت عفونت مطمئن نیستند.

نوعی آبسه در گردن این مرد تشخیص داده شد و برای تخلیه آن تحت درمان جراحی قرار گرفت. پس از انجام عکسبرداری با اشعه ایکس، به بیمار یک دوره داروی ضد قارچ نیز داده شد. اما این روش‌های درمانی به وی کمک نکرده و در نهایت این مرد ۶۱ ساله بر اثر ابتلاء به عفونت قارچ گیاهی از دنیا رفت.

منبع: برنا

کد خبر 651909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.