۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رکوردشکنی بی‌سابقه‌ بورس

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت مرز دو میلیون واحد را رد کرد؛ رکوردی که پس از سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص بورس در جریان معاملات روز _یکشنبه، ششم فروردین‌ماه_ با ثبت رشد بیش از چهار هزار واحدی از مرز دو میلیون واحد عبور کرد.

در نخستین روز کاری سال ۱۴۰۲ شاخص کل بورس با صعودی چشمگیر به مرز دو میلیون واحد رسید و شنبه پنجم فروردین ۱۴۰۲ با رشد بیش از ۳۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید که از ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ بی‌سابقه بود.

بدین ترتیب شاخص کل بورس در روز شروع به کار خود در سال ۱۴۰۲ به بالاترین رقم ۳۱ ماه اخیر رسید. پیش از این در مرداد ۱۳۹۹ آن را تجربه کرده بود.

در آن سوی بازار نیز شاخص هم‌وزن در محدوده ۶۲۲ هزار واحدی ایستاد و توانست بازدهی همانند شاخص کل یعنی حدود شش درصدی را کسب کند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز توانست با رسیدن به سطح ۲۵ هزار و ۳۵۷ واحدی بازدهی تقریباً چهار درصدی را تجربه کند.

ارزش معاملات بازار سرمایه در اولین هفته کاری سال مطلوب بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هفت هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان، روز یکشنبه هفت هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۹ هزار و ۷۷ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۹ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۶۷ میلیارد تومان بود.

بنابراین ارزش معاملات اولین هفته کاری سال ۱۴۰۲ به ۴۴ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان رسید که این عدد در مقایسه با میانگین بازدهی‌های سال گذشته یک نوع رکورد محسوب می‌شود.

در یک هفته نخست سال همچنین شاهد ورود پول جدید به بازار سهام بودیم و بر اساس آمار روز شنبه ۲۵۳ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۵۸ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۲۰۶ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۷۱۸ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۴۲۲ میلیارد تومان پول وارد بازار شد. در نهایت طی اولین هفته کاری فروردین ماه یک هزار و ۶۵۷ پول حقیقی به سهام تزریق شد.

تداوم ورود سرمایه به بورس

روز چهارشنبه برای هشتمین روز معاملاتی متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت بود و ۴۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روز چهارشنبه نماد فارس با ۱۲۷ میلیارد تومان بیشترین ورود پول را داشت و پس از فارس، نمادهای ذوب، شبریز و همراه قرار داشتند.

نمادهای سبز و قرمز بازار

روز چهارشنبه نماد فارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت و به تنهایی هفت هزار و ۸۰۲ واحد شاخص را بالا کشید. پس از فارس، نمادهای تاپیکو، شستا و پارسان بزرگان سبز بازار بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای کچاد، اخابر و ومعادن بزرگان قرمزپوش بازار بودند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، بپاس و صبا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و هرمز، زاگرس و انتخاب بیشترین اثر کاهنده را داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز چهارشنبه نیز وکغدیر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرمان، انتخاب و فرابورس بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات بازار

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۳ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان بود که ۵۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۲ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در یک سال اخیر است.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات چهارشنبه، ۱۲۹ نماد صف خرید داشتند و تمامی صف‌های فروش جمع آوری شدند. ارزش صف‌های خرید به ۸۶۱ میلیارد تومان رسید و نماد وکغدیر (شرکت بین‌المللی توسعه صنایع معادن غدیر) با صف خرید ۱۸۸ میلیارد تومانی همانند روزهای گذشته در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت.

پس از وکغدیر، نمادهای شملی (شرکت ملی شیمی کشاورز) و همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

عرضه اولیه جدید برای بورس

تاکنون سال جدید برای بورس خوب بوده و شاهد ورود شاخص به محدوده دو میلیونی و اعلام عرضه اولیه جدید بوده‌ایم. بر اساس اطلاعیه شرکت بورس قرار است در تاریخ شانزدهم فروردین ماه ۳۶۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بخش رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران و نماد پی‌پاد به شیوه ثبت سفارش عرضه شود.

همچنین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۷۵ هزار تومان است و تمامی دارندگان کد بورسی می‌توانند در این عرضه اولیه شرکت کنند.

با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد که عرضه اولیه جدید می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بازار سرمایه افزایش دهد.

بورس در سال ۱۴۰۲، پربازده‌ترین بازار است

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در دوره‌های قبل ریاست جمهوری عادت به رکود و روند آرام بازارها عادت داشتیم اما این عادت در دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی شکسته شده و در دوره اول ریاست جمهوری وی شاهد بازارهای متلاطم و پرنوسان بودیم.

وی افزود: بازارها با رکوردهای مختلف روبه‌رو بوده و سقف‌های قیمتی در سال ۱۴۰۱ در بیشتر بازارها زده شد البته بازار سرمایه هم اکنون نسبت به بازارهای دیگر عقب ماندگی خاصی را تجربه کرده و بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ می‌تواند عقب ماندگی خود را جبران کند و جزو پربازده‌ترین بازارهای سال ۱۴۰۲ باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته سیاست گذاری دولت در بورس بسیار تأثیرگذار بوده و صنایع پیشتاز بورس با یک تصمیم دولت می‌توانند جابجا شوند. مدت زمان مجامع شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های بزرگ تعیین کننده بوده و می‌تواند آغاز یک حرکت بزرگ صعودی بورس در سال ۱۴۰۲ باشد.

کد خبر 651543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.