امنیت جانی شهروندان دلیل بسته شدن شهر تاریخی دستکند

شهر زیرزمینی دستکند به دلیل امنیت جانی شهروندان، به دستور مقام قضایی پلمپ شد و تلاش‌ها برای رفع مشکلات تا کنون بی نتیجه بوده است.

به گزارش ایمنا، شهر زیرزمینی دستکند از جمله آثار تاریخی و گردشگری شهر تفرش و متعلق به دوره سلجوقیان برای حدود ۸۰۰ سال پیش است که اسفندماه ۱۴۰۱ توسط دادگستری پلمپ شد.

مجید قنبری، شهردار تفرش درباره چگونگی کشف این شهر تاریخی اظهار کرد: فاز اول شهر تاریخی دستکند در سال ۱۳۹۱ و فاز دوم در سال ۱۳۹۹ در منزل یکی از اهالی تفرش با حفر چاهی کشف شد. شهرداری به واسطه سازمان میراث فرهنگی به موضوع ورود کرد و با عقد قراردادی کار کاوش و بهره‌برداری با هزینه شهرداری زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شد.

وی درباره این اثر تاریخی ادامه داد: شهر تفرش از لحاظ تجاری و کشاورزی آنچنان رونقی ندارد از این رو با کشف این شهر تاریخی موضوع گردشگری سرلوحه کار قرار گرفته است و شهرداری با همکاری سازمان میراث فرهنگی به جد پیگیر شناسایی و معرفی آثار تاریخی شهر هستند.

شهردار تفرش تصریح کرد: شهرداری همیشه برای احیای آثار تاریخی به سازمان میراث فرهنگی اعلام آمادگی کرده است. هدف شورای شهر و شهرداری این است که بحث گردشگری در شهر رایج باشد تا همه هموطنان بتوانند از آثار دیدن کنند. در جریان کاوش مجری پروژه دانشگاه نیشابور توسط اداره کل میراث فرهنگی و کاووشگر آقای موسوی به شهرداری تفرش معرفی و در ادامه این اثر ثبت ملی شد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر نگرانی‌هایی در افکار عمومی از لحاظ استحکام و فضای تنفسی شهر زیر زمینی ایجاد شده است که طی نامه‌ای از طرف شهرداری به سازمان میراث فرهنگی این قضیه پیگیری شد و در این میان دادگستری به دلیل امنیت جانی بازدیدکنندگان که عموم مردم را شامل می‌شود وارد شد و دستور پلمپ شهر زیرزمینی را با توافق صادر کرد.

قنبری اظهار کرد: به دلیل شروع نوروز و ارائه خدمات به گردشگران تمام سعی خود را برای بازگشایی، انجام دادیم و شرکتی برای تأمین استانداردها توسط میراث فرهنگی به شهرداری معرفی شد و مطالعات انجام شد که به تأیید هیأت سه نفر متشکل از نمایندگان دادگستری، نظام مهندسی و نماینده میراث فرهنگی رسید. با تمامی این کارها بازهم مسائلی باقی ماند و اجازه بازگشایی دستکند در ایام نوروز صادر نشد. در جلسه فرمانداری با حضور سه نماینده قرار شد که تا هفته آینده شرح خدماتی به شهرداری داده شود و بدین ترتیب بحث اجرایی کار شروع شود.

وی گفت: امنیت جانی مردم بسیار برای ما حائز اهمیت است و شهرداری آمادگی ارائه هرگونه خدمات را دارد. ان شالله به کمک هیأت سه نفره همراه با شورای شهر به زودی بتوانیم مشکلات را حل و برای عموم بازگشایی را انجام دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 651491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.