بیش از ۴۷ هزار کشته و زخمی ماحصل تجاوز ۸ ساله ائتلاف عربی به یمن

دولت صنعا اعلام کرد: در طول هشت سال عملیات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان و نیروهای دولت مستعفی یمن بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش ایمنا، وزارت بهداشت دولت صنعا در نشست خبری که به مناسبت هشتمین سالروز شروع عملیات ائتلاف عربی برگزار شد، اعلام کرد: ۴۷ هزار و ۶۷۳ غیرنظامی در نتیجه حملات ائتلاف متجاوز و مزدورانش در طول هشت سال کشته و زخمی شدند.

این وزارتخانه افزود: ائتلاف عربی اقدام به تخریب ۵۲۷ مرکز بهداشتی، شرکت داروسازی و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز کرده و در پی آن ۵۰ درصد از مراکز بهداشتی در نتیجه بمباران مستقیم و غیرمستقیم غیرقابل استفاده شده‌اند.

وزارت بهداشت صنعا خاطرنشان کرد: ۴۰۶۱ کودک کشته و چهار هزار و ۷۳۹ کودک دیگر زخمی و همچنین دو هزار و ۴۵۴ زن کشته و سه هزار و ۱۵۰ زن دیگر در طول این هشت سال زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه ائتلاف عربی را مسئول افزایش ۵۰ درصدی بیماری سرطان دانست و اعلام کرد: مراکز پزشکی بیش از ۷۸ هزار بیمار جدید، ابتلای ۳۰ هزار کودک به سرطان و افزایش سرطان خون میان کودکان به ۱۷۰۰ مورد ثبت کرده‌اند.

وزارت بهداشت صنعا در ادامه تصریح کرد: تعداد مبتلایان به بیماری‌های مزمن در طول سال‌های محاصره به ۱.۵ میلیون بیمار رسیده است و ۵۰ درصد از جمعیت شهرها به‌خصوص زنان و کودکان از بیماری‌های روانی در اثر حملات عامدانه ائتلاف متجاوز در طول شب رنج می‌برند.

این وزارتخانه ائتلاف عربی را به تحریم ورود محلول‌ها و داروهای رادیواکتیوی و داروهای ضروری متهم و اعلام کرد: بیماری‌های واگیردار نیز در دوره محاصره بسیار فراگیر شده است.

این نهاد اعلام کرد: حمایت بین‌المللی از ماه مارس عملاً به صفر رسیده است و قطع حقوق منابع انسانی در بخش پزشکی جنایتی جنگی است و هدف از آن فلج کردن کامل بخش بهداشتی یمن است.

از زمانی که هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن اعلام کرد که دولت مستعفی یمن و انصارالله برای تمدید و گسترش آتش بس ۶ ماهه سازمان ملل در این کشور به نتیجه نرسیده‌اند، یمن شاهد یک آرامش شکننده است.

اوایل ماه اکتبر انصارالله اعلام کرد که مذاکرات برای تمدید آتش بس سازمان ملل به بن بست رسیده است.

از سپتامبر ۲۰۱۴، گروه «انصارالله» کنترل اکثر استان‌های مرکزی و شمالی یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارد و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ۲۶ مارس ۲۰۱۵ عملیات نظامی را برای حمایت از ارتش دولت مستعفی یمن آغاز کرد تا مناطق تحت کنترل انصارالله را پس گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 651283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.