آنچه تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، اخوت و برادری است

مدیر موسسه امیر بیان اصفهان، با بیان اینکه آنچه تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، اخوت و برادری است، گفت: در اندیشه امامین انقلاب اسلامی، چیزی که انقلاب را رقم زده حضور مردم در صحنه و اخوت آنان بوده و اکنون نیز برای رهایی از بن‌بست‌ها، به اخوت و حضور آحاد مردم در صحنه نیاز است.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام ایمان کریمی در نشست «راز حرکت‌های جریان‌ساز مردمی»، از سلسله‌نشست‌های برخط الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، به بیان جایگاه اخوت و برادری در تمدن اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به راز پویایی و مانایی هر حرکت و جریان فکری و فرهنگی اثرگذار، اظهار کرد: مهم‌ترین روز حیات بشر قیامت کبری است. در منظومه آیات و روایات نوع مواجهه با این روز بسیار تکان‌دهنده است. به تعبیر قرآن کریم، قیامت روزی است که زمین به زمین دیگر و آسمان به آسمان‌های دیگر تبدیل و همه در پیشگاه خداوند قهار حاضر می‌شوند.

وی افزود: روز قیامت محل تجلی و تجسم همه اعمال ماست، در آن روز یکی از سوالات جدی که از انسان پرسیده می‌شود و بسیار سرنوشت‌ساز است، به تعبیر امام رضا (ع) درباره نعمت بزرگ ولایت است.

وی گفت: خداوند متعال از طریق دین، ولایت خود را بر ما جاری می‌کند، ولی و سرپرست امامان معصوم هستند که مسیر جریان دین از طریق آن‌ها در عالم جاری و سازی می‌شود.

کریمی افزود: در روایات و قرآن کریم، اسلام انفرادی تنها فرامین اسلام نیست. در بیشتر آیات و روایات ما آمده است که نه تنها نماز خواندن بلکه تولید نمازگزار بسیار مهم است، بنابراین در تحقق دین در اجتماع و ولایت‌پذیری باید قدم برداشت.

وی ادامه داد: در آیات قرآن کریم، دو نامه اعمال برای ما متصور است، یکی نامه اعمال شخصی است، اما نکته مهمی که مورد غفلت قرار گرفته، نامه امت است که درباره آن باید در قیامت پاسخ‌گو باشیم. یعنی علاوه بر سلوک فردی، سلوک اجتماعی ما بسیار مهم است.

مدیر مؤسسه امیر بیان اصفهان با بیان اینکه در کلام امیرالمومنین (ع) آمده است که امامت جامعه نخ تسبیح امت است، گفت: جامعه مؤمنان، در تمثیل یک دار قالی است که تار آن ولایت و پود آن اخوت است. این تار و پود است که قالی زیبای جامعه ولایی و اسلامی و به تعبیری تمدن نوین را می‌سازد.

وی اضافه کرد: هر انسان مؤمن و مسلمان، یک تار ولایت دارد که به عرش‌الرحمان وصل است، اما دلیل این اتصال همان ولایت است.

کریمی گفت: در سخنان مرحوم شاه‌آبادی آمده است که امت برای شکل گرفتن عِده و عُده است، یعنی ابزار و امکانات و افراد. این عده و عده کنار هم جمع نمی‌شود مگر با اخوت و برادری.

وی بیان کرد: در اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن چیزی که انقلاب را رقم زده حضور مردم در صحنه و اخوت آنان بوده و اکنون نیز برای پیوند جریان فکری مردم به همین اخوت نیاز است.

مدیر مؤسسه امیر بیان اصفهان تصریح کرد: راز پویایی و مانایی جامعه در اخوت است، در همین راستا باید ذکر کرد که انس بر پایه وفاق و یکرویی، کمال بر پایه اتحاد و یگانگی، عزت بر پایه تواضع و فروتنی و عون بر پایه فتوت و جوانمردی ارکان این اخوت است.

وی افزود: ارکان اخوت برگرفته از این روایت امام صادق (ع) است که می‌فرماید «دوستی مرزهایی دارد که هرکس همه یا برخی از آن‌ها را داشته باشد دوست است». براساس معیار و میزانی که امام صادق (ع) می‌ٰفرماید، دوست کسی است که ظاهر و باطن او یکی باشد، آبروی ما را آبروی خود و عیب ما را عیب خود بداند. مقام و مال او را نسبت به ما عوض نکند و هر کمکی از دستش برمی‌آید دریغ نکند و در نهایت در هنگام گرفتاری‌ها ما را تنها نگذارد.

کریمی با بیان اینکه آنچه تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، اخوت و برادری است، تصریح کرد: جامعه‌ای می‌تواند کنار هم جمع شود که با هم انس داشته و افرادش الفت پیدا کنند. این الفت وقتی حاصل می‌شود که یکرویی، وفاق و سازگاری در آن جامعه حاصل شود. این سازش و هماهنگی و یکرویی در جمع‌های فرهنگی بسیار مهم است.

وی گفت: رکن دوم کمال است که در مقابل نقص مطرح می‌شود. ما به انسان بی‌عیب، انسان کامل می‌گوئیم، کمال برای اجتماع اخوان و مؤمنان در پایه اتحاد و یگانگی ایجاد می‌شود. یعنی افراد جامعه آبرو و عیب دیگر افراد را آبرو و عیب خود بدانند تا یگانگی و وحدت قلوب حاصل شود. نتیجه آن توجه به هم نوع در جامعه است.

مدیر مؤسسه امیر بیان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از بلیه‌های امروز جامعه ما این است که انسان‌ها نسبت به هم بی تفاوت باشند. امروز حجاب مسئله فراگیر جامعه و دغدغه جامعه ایمانی است. وقتی نگاه ما بر پایه کمال باشد، نسبت به نوجوانی که تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و رسانه دشمن است، خود را مسئول می‌دانیم.

کد خبر 651024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.